VINJETTI ON PARAS TIEMAKSUMALLI SUOMELLE
Suomen kannattaa ottaa käyttöön olosuhteisiimme paras, aikaperusteinen tiemaksumalli hallitusohjelman mukaisesti. Tiemaksujen kompensaatioksi, elinkeinoelämän kilpailukyvyn säilyttämiseksi, Suomelle paras ratkaisu olisi raskaan liikenteen ammattidiesel. Raskaan liikenteen tiemaksuratkaisulla on jo kiire.
Anssi Kujala, toimitusjohtaja, SKAL
Vinjet-esitys raukeaa
Eduskunta ei säädä lakia raskaiden kuorma-autojen tienkäyttöverosta eli niin sanotusta vinjetistä. Eduskunnan käsittelyssä olevan hallituksen esityksen mukaan ulkomaiset kuorma-autot olisivat alkaneet maksaa Suomen tieverkon käytöstä vuoden 2021 alusta alkaen. Ulkomaiseen kilpailuun liittyvä epäkohta tieverkkomme maksuttomasta käytöstä säilyy siis tulevina vuosinakin Suomessa.
Vinjetti ja ulkomaiset kuorma-autot Suomessa
Suomen päätieverkolla ajoneuvoyhdistelmistä noin 10 % on ulkomaalaisia. Suomen tieverkolla liikkuu siten noin 2 700 ulkomaista kuorma-autoa päivittäin (SKAL liikennelaskenta 2017). Jos näistä ulkomaisista kuorma-autoista jokainen maksaisi 11 euroa päivässä 250 arkipäivänä, muodostuu ulkomaisilta saaduksi maksutuloksi vuodessa noin 7,4 miljoonaa euroa.
Kotimaan edunvalvonta
Anssi Kujala, toimitusjohtaja, 0400 567 925
Petri Murto, johtaja, 040 762 2140
Ari Herrala, johtaja,050 368 4248
etunimi.sukunimi@skal.fi