22.8.2022 10:46
SKAL ry

Kustannusnousu piinaa kuljetusyrityksiä – jakeluvelvoitteen alentaminen kuitenkin taittoi kustannusten nousun heinäkuussa

Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat maaliskuusta 2022 alkaen nousset yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia. Suurimmillaan kuljetusyritysten kustannuskehitystä kuvaavan indeksin vuosinousu oli 18,0 prosenttia kesäkuussa 2022. Jakeluvelvoitteen alentaminen käänsi dieselöljyn hinnan laskuun heinäkuun alussa, mikä taittoi pitkään jatkuneen kustannusnousun 14,3 prosenttiin vuodessa.
 
Tilastokeskuksen 22.8.2022 julkaiseman kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannusindeksin mukaan kuljetusyritysten kustannusnousu heinäkuussa oli 14,3 prosenttia. Erityisen paljon kustannuksia nosti dieselöljyn hinnan kallistuminen 45 prosentilla vuodessa, minkä vaikutus kustannusnousuun oli 10,4 prosenttia. Lisäksi kuljetuskalustoon liittyvät pääomakustannukset nousivat 12,5 prosenttia vuodessa.
 
Kuljetusalan kustannusten kiihtyvä nousu alkoi jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja siitä seurannutta energiakriisiä. Kustannusten nousun taustalla on niin koronatilanteesta alkaneita häiriötiloja polttoaineen jalostuksessa ja komponenttien tuotannossa kuin kansallisia vero- ja päästövähennyspäätöksiäkin. Erityisen paljon dieselpolttoaineen hintaa Suomessa on nostanut muuta Eurooppaa kireämpi jakeluvelvoite.
 
Kuljetusyritysten etujärjestö SKAL esitti keväällä 2022 jakeluvelvoitteen alentamista keinona puuttua jyrkkään polttoaineen hinnannousuun. Jakeluvelvoitetta alennettiin 7,5 prosenttiyksiköllä 8.7.2022 alkaen. Tilastokeskuksen dieselöljyn viikkohintaseurannan mukaan jo jakeluvelvoitteen alentamisviikolla dieselin hinta laski 17 senttiä litralta.
 
- Tilastot osoittavat, että kansallisella jakeluvelvoitteen tasolla on suuri vaikutus dieselpolttoaineen hintaan ja sitä kautta kuljetusyritysten talouteen. Jakeluvelvoitteen tulevaisuuden tasosta päätettäessä ei voida sivuuttaa sen vaikutuksia liikennepolttoaineiden hintaan ja sitä kautta Suomen kilpailukykyyn, korostaa SKALin johtaja Petri Murto.
 
Kaikkiaan dieselöljyn hinta on eri syiden vuoksi laskenut Tilastokeskuksen seurannan mukaan yli 40 senttiä litralta kesä-heinäkuun vaihteesta, jolloin hinta ylitti jo 2,50 euroa litralta. Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna ja kansainvälisesti vertailtuna nykyinen yli kahden euron hintataso on kuitenkin edelleen korkea.
 

Faktaa kustannusnoususta

Tilastokeskuksen julkaiseman kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannusindeksin mukaan ammattimaisen tavaraliikenteen kustannukset nousivat 14,3 prosenttia heinäkuusta 2021 heinäkuuhun 2022.
 
Ajoneuvotyypeittäin kustannusnousu oli seuraava:
  • Pakettiautot ja kevyet kuorma-autot 7,8 %
  • Keskiraskaat ja raskaat kuorma-autot 10,4 %
  • Perävaunuyhdistelmät 16,3 %
Dieselöljyn hinnan vuosinousu oli heinäkuussa 45,1 %
Lähde: Tilastokeskus, kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannusindeksi 2020 = 100
Dieselöljyn hinnannousu pysähtyi kesällä, mutta hinta on edelleen korkealla tasolla. Lähde: Tilastokeskus, kuluttajahintaindeksi.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 300 kuljetusyritystä ympäri Suomea. @SKALry 
 
Lisätietoja  
Anssi Kujala, toimitusjohtaja, SKAL, anssi.kujala@skal.fi, puhelin 0400 567 925   
Petri Murto, johtaja, SKAL, petri.murto@skal.fi puhelin 040 762 2140
Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, heini.polamo@skal.fi, puhelin 040 5060 131

I samarbete för våra medlemmar: