Suomi sulkee ovensa, ja tavaraliikenne jatkuu

20.3.2020
Koronaepidemiaa taltutetaan reippain ottein. Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa on valmiuslain voimin suljettu maamme rajat ja kielletty ulkomaanmatkat.

Koronaepidemiaa taltutetaan reippain ottein. Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa on valmiuslain voimin suljettu maamme rajat ja kielletty ulkomaanmatkat. Lähiopetus on käytännössä loppunut, ja kirjastot ja uimahallit ovat sulkeneet ovensa, työikäiset ovat pääosin etätöissä ja yli 70-vuotiaat kotiarestissa. Me saamme kaupassa käydä ja apteekissa, mutta muuta ei juuri ole tarjollakaan, kun on kielletty yli kymmenen hengen kokoukset. Aikaa vietämme kotona päivät, illat ja yöt ja odotamme epidemian päättymistä. Olemme vasta aloittaneet torjuntatoimet, mutta ripeiden päätösten johdosta arkeen toivottavasti palataan muutamassa kuukaudessa. Valtioneuvoston kiellot ja käskyt ovat voimassa 13.4.2020 saakka. Nyt on meistä itsestämme kiinni, kuinka hyvin yhdessä niitä noudatamme ja vältämme lähikontakteja.

Myös SKAL on siirtynyt etätöihin, eikä se haittaa palvelukykyämme. Entistä tärkeämpää on jakaa oikeaa tietoa tavaraliikennettä jatkaville. Ole yhteydessä ja kysy: korona@skal.fi. Selvitämme asiat puolestasi. Nyt näemme sen, kuinka tärkeätä työtä kuljetusyrittäjät tekevät. Suomen rajojen sulkeminen ei koske tavaraliikennettä, ja tämän vuoksi ulkomailta kuorma-autolla keikalta palaavaa kuljettajaa ei koske kahden viikon karanteeni matkan jälkeen.  Yhteiskunnan kriisi lähentää viranomaisten ja järjestöjen välejä. Meillä on suora yhteys liikenne- ja viestintäministeriöön sekä Traficomiin, ja yhteistyö tuottaa tuloksia: SKAL:n jäsenyrittäjät ja heidän kuljettajansa on luokiteltu yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisten alojen henkilöstöksi, joiden lapsille järjestetään koulussa esiopetus sekä 1-3 luokkien lähiopetus. 

Varaudumme myös tilanteen vaikeutumiseen. Olemme yhdessä ALT:n, Logistiikkayritysten liiton ja Linja-autoliiton kanssa pyytäneet, että liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom myöntäisivät joustoja ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamiseen 30 päivän ajaksi, mikäli tauti alkaisi harventaa kuljettajakuntaa. Suomi ei kuivin jaloin tule selviämään koronaepidemiasta. Taloudellisia tappioita on jo koitunut monelle yrittäjälle, joiden palvelut estyvät koronarajoitusten johdosta. BKT:n arvioidaan putoavan tänä vuonna noin viisi prosenttia. Suurempia vahinkoja hallitus koittaa välttää 5 miljardin euron tukipaketin avulla, ja jos sekään ei riitä, lisää olisi luvassa. Toisaalta työmarkkina¬järjestöt ovat sopimassa lomautusten nopeuttamisesta niin, että korona¬kriisin runtelemissa yrityksissä ei tarvittaisi yt-neuvotteluja ennen lomautuspäätöstä. 

Mitä on tehtävissä, jos ajot loppuvat tai vähentyvät merkittävästi? Ota yhteys jo etuajassa asiakkaisiin, alihankkijoihin, pankkiin ja verottajaan. Ennen eräpäivää on helpompi sopia maksujärjestelyistä ja nyt löytyy ymmärrystä joka taholta, kun vaikeuksissa ollaan ilman omaa syytä. Seuraa myös viranomaisilta tulevaa tietoa uusista helpotuksista. SKAL jakaa tietoa uutiskirjeillä ja netin kautta: www.skal.fi/korona . Yhteisenä tavoitteenamme on kuljetusyritysten selviäminen tämän ajan yli ja toiminnan jatkuminen epidemian päätyttyä.

 

Kommentit (0 kpl)

 

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Iiro Lehtonen

Kirjoittaja on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2007 alkaen. 

Muita blogimerkintöjä

Mikko Voutilainen
Jari Harju
Eveliina Hokkanen

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: