Rahaa kaikille - mutta mistä teille?
Olin viikonloppuna SKAL Pohjois-Suomen seminaarissa Rovaniemellä. Tilaisuuden teemana oli tiestön kunto ja kunnossapito. Esillä oli monta näkökulmaa, esimerkiksi kuljetusyrittäjien, autovalmistajien, Ely-keskuksen ja poliisin. Pohjoisessa oli huolta tiestömme kunnosta.
Edellisiltana Suomen hallituksen johtoviisikko oli päättänyt perua leikkauksiaan ja löysi ns. jakamattomasta varauksesta kymmeniä miljoonia veikkausvoittorahoitteisille järjestöille. Liikenneseminaarimme käytäväkeskusteluissakin ihmeteltiin, onko tässä nyt sitten piikki auki ja muutkin tärkeät teemat rahoitetaan sen perusteella kuka eniten ääntä pitää?
Hyvä kysymys. Nyt on hyvä pysähtyä pohtimaan sitä, miten ja millä perustein näitä poliittisia päätöksiä ja niukkuuden priorisointeja lopulta tehdään.
Asettamatta mitään vastakkain, itse pidän hyvänä sellaisia menokohteita, jotka varmuudella luovat hyvinvointia, työtä ja aitoa ansaintaa pitkällä aikavälillä ja joilla on erittäin laaja poliittinen hyväksyntä.
Kerron tässä sellaiseksi kelpaavan esimerkin.
Hallitus hyväksyi huhtikuussa osaltaan ja lopulta eduskunta heinäkuussa valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelmaa koskevan selonteon. Siinä käsitellään lukuisia liikenteen kysymyksiä, päästövähennystavoitteista, liikenneinfran investointeihin ja energiatehokkuuteen. Suunnitelma luo ennustettavuutta pitkälle aikavälille. Perusteiltaan hyvä paperi.
Eduskunta piti myös suunnitelmaa tärkeänä ja sieltä tuli selkeitä velvoitteita hallitukselle. Liikenne- ja viestintävaliokunta mietinnössään edellytti, että valtioneuvosto sitoutuu valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman linjauksiin ja huolehtii siitä, että suunnitelman toimeenpanoon tarvittavat määrärahat otetaan huomioon julkisten talouden suunnitelmissa ja valtion talousarvioesityksissä.
Näin ei ole kuitenkaan käynyt.
"Tiestön kehittäminen ja kunnossapito on minusta mitä parhain tulevaisuusinvestointi."
Varmemmaksi vakuudeksi lainaan liikenne- ja viestintäministeriön itsensä tiedotetta 13.10: ”Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimenpiteiden toteuttamisessa keskeinen haaste on, etteivät keväällä 2021 päätetty julkisen talouden suunnitelma ja vuoden 2022 talousarvioehdotus sisällä suunnitelman mukaisia määrärahoja suunnitelman toimeenpanoon.”
Tiestön kehittäminen ja kunnossapito on minusta mitä parhain tulevaisuusinvestointi. Se parantaa ihmisten liikkumismahdollisuuksia ja yritysten kilpailukykyä. Sillä on merkitystä Suomen kilpailukyvylle. Se mahdollistaa saavutettavuuden, monipaikkaisen elämän ja yrityksien sijoittumisen eri puolille maata. Se on syrjäisen maamme viennin kannalta todella tärkeä.
Se on myös päästövähennyskeino. Parempikuntoinen tiestö edistää ympäristöystävällistä ja turvallista liikennettä sekä vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta. Raskaan liikenteen osalta paremman tienpinnan ja hyvin hoidetun tien avulla on arvioitu saavutettavan jopa 5 % päästövähennys.
Me SKALissa tuemme mielellämme kaikin keinoin tätä suunnitelmaa ja ministeriön omaa tavoitetta. Toivottavasti tässä hallitus tukee ministeri Harakan hallinnonalaa ja suunnitelman mukaiset määrärahat kaivetaan.
Liikenteen ja logistiikan puolustamisessa on tehtävää. Rahaa on saatava teillekin.
Anssi Kujala
Kirjoittaja on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja 1.11 alkaen

Kirjoittaja on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja.
Muita blogimerkintöjä









Kommentit (718 kpl)
best darknet market 2022 reddit <a href="https://drugmarketonion.com/ ">tor2door market darknet </a>
tor darknet <a href="https://drugmarketonion.com/ ">deep web markets </a>
штабелер электрический
<a href=https://elektroshtabeler-kupit.ru>https://elektroshtabeler-kupit.ru</a>
Propecia Minoxidil Before Stxrvp https://newfasttadalafil.com/ - Cialis cialis effet forum Pqkaly Mhqtli <a href=https://newfasttadalafil.com/>Cialis</a> Gdcfeu https://newfasttadalafil.com/ - cialis 5mg A high index of clinical suspicion is important. Eiazfr
dark market onion <a href="https://darkwebmarketlist.store/ ">tor markets 2022 </a>
dark market url <a href="https://drugsmarketonion.com/ ">dark market </a>
dark web market <a href="https://darkode-reborn.link/ ">dark websites </a>
dark markets 2022 <a href="https://versusmarketdarkweb.link/ ">darkmarket 2022 </a>
deep web drug url <a href="https://tormarketlink.com/ ">darkmarket url </a>
tor darknet <a href="https://tormarketurl.com/ ">dark market </a>
dark websites <a href="https://tormarketur.com/ ">dark market </a>
dark websites <a href="https://tordarkweb.com/ ">darknet market lists </a>
dark websites <a href="https://tordarkweb.com/ ">darknet market lists </a>
darknet market lists <a href="https://world-market-darknet.link/ ">dark web links </a>
tor markets <a href="https://darknet-markets.store/ ">tor markets links </a>
dark markets 2022 <a href="https://torsmarket.com/ ">onion market </a>
deep web drug store <a href="https://darkodemarketdarkweb.link/ ">dark web market </a>
deep web drug store <a href="https://darknet-online.link/ ">dark web market list </a>
dark markets 2022 <a href="https://torsmarket.com/ ">onion market </a>
deep web drug markets <a href="https://heinekenexpresdarknet.link/ ">tor marketplace </a>
darknet sites <a href="https://canna-home-darknet.link/ ">darkmarket 2022 </a>
darknet sites <a href="https://canna-home-darknet.link/ ">darkmarket 2022 </a>
dark web markets <a href="https://tormarkt.com/ ">deep web drug links </a>
darknet market list <a href="https://cannahomemarketdarknet.link/ ">darkmarket 2022 </a>
darknet drug market <a href="https://tormarketlinks.com/ ">tor market links </a>
onion market <a href="https://torrmarket.com/ ">dark web market links </a>
deep web drug links <a href="https://tormarketweb.com/ ">onion market </a>
bitcoin dark web <a href="https://tormarket24.com/ ">tor market links </a>
dark web markets <a href="https://tormarketslink.com/ ">dark market link </a>
darknet market list <a href="https://cannahomemarketdarknet.link/ ">darkmarket 2022 </a>
Sivut