Alueyhdistyksissä eletään sormi pulssilla

25.3.2019
Viime ajat ovat olleet kuljetusalan säädöskehysmuutoksissa vauhdikkaita. Liikennepalvelulain tuomat muutokset viime vuoden heinäkuussa, ja nyt tammikuussa voimaan tullut mitta- ja massa-asetus ovat muuttaneet merkittävällä tavalla alan toimintaympäristöä. Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Mikko Voutilainen kertoo SKAL:n alueyhdistyksen arjesta kuljetusyrittäjien hyväksi.

Jäsenyrittäjiä lähinnä olevina SKAL:n alueyhdistykset keräävät jäseniltä arvokasta tietoa SKAL:n edunvalvontakoneiston polttoaineeksi. Vastavuoroisesti ne välittävät jäsenyrityksille tietoa muutoksista, jopa ennen kuin ne ovat tapahtuneetkaan. Usein jäsenten havaitsemat ongelmat jalostuvat käsittelyssämme aloitteiksi, jotka parhaassa tapauksessa versovat myös edunvalvontatyön hedelmiä. Alueyhdistysten tekemä työ nousee harvoin esiin suurissa kuljetusalan edunvalvontavoitoissa, mutta koko koneiston toiminnan kannalta olemme ratas juuri oikeassa paikassa.

Roolimme jäsenpalvelun tuottajina korostuu, kun säädösten, asetusten ja lakien muuttuessa asiantuntevalle keskustelukumppanille tulee tarvetta. Kokemus on osoittanut, että tarvetta on toki silloinkin, kun mikään laki tai asetus ei muutu. Tyynessäkin säädösilmastossa arjen haasteet voivat iskeä jäsenyrittäjään yllättäen ja voimalla. Tässä on organisaatiomme alueyhdistysten vahvuus – olemme läsnä, kun laineet lyövät korkealle.

Tilanteen ollessa päällä jäsenyrityksissä tarvitaan tietoa ja apua nopeasti. Alueyhdistysten roolia organisaation jäsenpalvelurakenteessa voisi leikkisästi ja ajan hengenkin mukaisesti kuvailla terveydenhoitojärjestelmän vertauksen kautta.  Tässä vertauksessa koen olevani SKAL organisaation ”yleislääkäri”. Olen usein se ensimmäinen kontakti, johon asiakas eli jäsenyrittäjä on yhteydessä. ”Vastaanotollani” pyritään ratkaisemaan kulloinkin käsittelyssä oleva asia varmoin ottein, tässä ja nyt. Lääkelaukusta löytyy kyllä kaikki siihen tarvittavat työvälineet. Kattojärjestömme SKAL tarjoaa loppumattoman informaatiovirran, johon kenen tahansa asiantuntijan on hyvä tukeutua. Yskät ja nuhat – kustannusindeksit ja liikennelupauusinnat – näihin löytyy lääkkeet ja reseptit käden käänteessä. Antibioottikuuri perusteettoman laskun reklamoimiseksi tai verenpaineenmittaus polttoaineklausuulimallin soveltamiseksi tarjotaan nekin vastaanotolla sen enempiä jonottamatta. 

Meiltä SKAL ”yleislääkäreiltä” löytyy lääkkeet moniin arjen pulmiin – mutta on meillä erikoislääkäreitäkin.
 

Tarvittaessa voin toki ottaa konsultaatiopuhelun ”erikoislääkärille”, vaikkapa neuvontalakimies Eveliina Hokkaselle. Häneltä saadaan elvytysohjeet hetkeksi unohtuneen GDPR -tietoturva-asetuksen tolpilleen nostamiseksi. Joskus tilanne voi vaatia myös ”kirurgista” erikoisosaamista. Silloinkin apu löytyy läheltä. Tiedän, että asiantuntijapalvelujen johtaja Petri Murto kertoo asiakkaalle mielellään, miten käyttövoimaveron määräytyminen menikään matkailuautotyökoneen monimiehitystilanteessa.

Järjestötyö on mitä enemmissä määrin tiimityötä, jonka ainoa tavoite on palvella jäseniä parhaalla mahdollisella tavalla. Toimintaa hiotaan ja huolletaan jatkuvasti, jotta jäsenpalvelu toimisi aina kuin öljytty koneisto. SKAL:n jäsenten käytössä on osaamista talon täydeltä, ja kannustan kaikkia jäsenyrittäjiä käyttämään näitä palveluja ja ottamaan täyden hyödyn omasta jäsenyydestään. Minä ja kollegani olemme täällä vain teitä varten – vastaanotto on avoinna.

Kommentit (0 kpl)

 

Plain text

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Mikko Voutilainen
Mikko Voutilainen

Kirjoittaja on Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

Muita blogimerkintöjä

Jari Harju
Eveliina Hokkanen

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: