#TIEKARTTA

Liikenne- ja kuljetusalan järjestöjen vähäpäästöisen liikenteen tiekartta. SKAL on mukana liikenne- ja kuljetusalan työryhmässä, joka piirsi tiekartan vähäpäästöiseen liikenteeseen Suomen kilpailukyvyn säilyttäen.

Päästövähennystoimenpiteet tavaraliikenteen kannalta

Autokannan uudistaminen: 

  • Isokapasiteettisten ajoneuvoyhdistelmien (HCT) yleistyminen kuljetuksissa
  • Kannustimia vähäpäästöisen kaluston kuten sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintaan
  • Sähköautojen latausinfran parantaminen
  • Romutuspalkkiokampanjat

Liikenteen verotuksen uudistaminen

  • Biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kasvattaminen – sisältyy Suomen energia- ja ympäristöstrategiaan
  • Kilometrivero käyttöön vuoden 2030 jälkeen siten, että tieliikenteen kokonaisverokuorma ei kasva
  • Polttoaineveroa alennetaan kokonaisverokuorman tasaamiseksi

Tieverkon pullonkaulojen poistaminen 

  • Parannetaan tieverkkoa, liittymiä ja siltoja, jotta liikenne on sujuvampaa ja vähäpäästöisempää. Kun kuljetusinfra on kattava ja turvallinen, voidaan Suomessa yleistyneitä painavia ja pitkiä (HCT) ajoneuvoyhdistelmiä hyödyntää laajemmin ja näin alentaa tehokkaasti päästöjä tavaratonnia kohden. 

SKAL JA VÄHÄPÄÄSTÖISEN LIIKENTEEN TIEKARTTA

SKAL on mukana liikenne- ja kuljetusalan vähäpäästöisen liikenteen tiekartassa. Tiekartta on tehty yhteistyössä Autoalan Keskusliiton, Autotuojat ja -teollisuuden, Linja-autoliiton, Suomen Autoteknillisen Liiton, SKAL:n ja Suomen Taksiliiton kanssa. Raportin koosti Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Ensimmäinen tiekartta luovutettiin ministeri Timo Harakalle 26.5. ja jaettiin medialle 28.5.2020.

SKAL on myös liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmässä.

Kotimaan edunvalvonta

Anssi Kujala, toimitusjohtaja, 0400 567 925
Petri Murto, johtaja, 040 762 2140
Ari Herrala, johtaja,050 368 4248
etunimi.sukunimi@skal.fi

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: