Päästövähennystoimenpiteet tavaraliikenteen kannalta
Autokannan uudistaminen:
- Isokapasiteettisten ajoneuvoyhdistelmien (HCT) yleistyminen kuljetuksissa
- Kannustimia vähäpäästöisen kaluston kuten sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintaan
- Sähköautojen latausinfran parantaminen
- Romutuspalkkiokampanjat
Liikenteen verotuksen uudistaminen
- Biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kasvattaminen – sisältyy Suomen energia- ja ympäristöstrategiaan
- Kilometrivero käyttöön vuoden 2030 jälkeen siten, että tieliikenteen kokonaisverokuorma ei kasva
- Polttoaineveroa alennetaan kokonaisverokuorman tasaamiseksi
Tieverkon pullonkaulojen poistaminen
- Parannetaan tieverkkoa, liittymiä ja siltoja, jotta liikenne on sujuvampaa ja vähäpäästöisempää. Kun kuljetusinfra on kattava ja turvallinen, voidaan Suomessa yleistyneitä painavia ja pitkiä (HCT) ajoneuvoyhdistelmiä hyödyntää laajemmin ja näin alentaa tehokkaasti päästöjä tavaratonnia kohden.
SKAL JA VÄHÄPÄÄSTÖISEN LIIKENTEEN TIEKARTTA
SKAL on mukana liikenne- ja kuljetusalan vähäpäästöisen liikenteen tiekartassa. Tiekartta on tehty yhteistyössä Autoalan Keskusliiton, Autotuojat ja -teollisuuden, Linja-autoliiton, Suomen Autoteknillisen Liiton, SKAL:n ja Suomen Taksiliiton kanssa. Raportin koosti Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Ensimmäinen tiekartta luovutettiin ministeri Timo Harakalle 26.5. ja jaettiin medialle 28.5.2020.
SKAL on myös liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmässä.
#KuljetanSuomelle
Tutustu kampanjaamme, jossa kuljetusyrittäjät kertovat, mitä tekevät päästöjen alentamiseksi sekä luonnon merkityksestä.
Kotimaan edunvalvonta
Anssi Kujala, toimitusjohtaja, 0400 567 925
Petri Murto, johtaja, 040 762 2140
Ari Herrala, johtaja,050 368 4248
etunimi.sukunimi@skal.fi