#Vinjetti

Aikaperusteisen tiemaksu eli vinjetti peritään raskaalta liikenteeltä 12 EU-jäsenvaltiossa. Vinjetistä säädetään direktiivissä 1999/62/EC. Vinjetti on Suomen hallitusohjelmassa ja esitys sen käyttöönotosta vuonna 2021 on valmisteltu valtiovarainministeriössä.

VINJETTI ON PARAS TIEMAKSUMALLI SUOMELLE

Raskaan liikenteen tiemaksuratkaisulla on jo kiire. Suomen kannattaa ottaa käyttöön Suomen olosuhteisiin paras, aikaperusteinen, tiemaksumalli hallitusohjelman mukaisesti. Tiemaksujen kompensaatioksi, elinkeinoelämän kilpailukyvyn säilyttämiseksi, Suomelle paras ratkaisu olisi raskaan liikenteen ammattidiesel. 

Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, SKAL

Vinjetti tulee – sittenkin!

Matka vinjetin käyttöönottoon on ollut pitkä, mutta nyt ollaan loppusuoralla. EU-notifikaatio tarvitaan varmistamaan, että tiemaksut kompensaatioineen saadaan voimaan suunnitelmien mukaisesti. 

Vinjetti ja ulkomaiset kuorma-autot Suomessa

Suomen päätieverkolla ajoneuvoyhdistelmistä noin 10 % on ulkomaalaisia. Suomen tieverkolla liikkuu siten noin 2 700 ulkomaista kuorma-autoa päivittäin (SKAL liikennelaskenta 2017). Jos näistä ulkomaisista kuorma-autoista jokainen maksaisi 11 euroa päivässä 250 arkipäivänä, muodostuu ulkomaisilta saaduksi maksutuloksi vuodessa noin 7,4 miljoonaa euroa.

30.11.2018
Paimion Seudun Ammattiautoilijat ry vieraili eduskunnassa, keskustelussa etenkin #vinjetti. https://t.co/nD3YtpauYK https://t.co/SLzl3q6b7X
16.11.2018
Matka vinjetin käyttöönottoon on ollut pitkä, mutta nyt ollaan loppusuoralla. EU-notifikaatio tarvitaan varmistamaa… https://t.co/F82UTG0L3e
15.11.2018
Oikeuskanslerin lausunnossa raskaiden kuorma-autojen tienkäyttöverosta kiinnitetään erityisesti huomiota hallitukse… https://t.co/sLCbsOt3VZ

Kotimaan edunvalvonta

Iiro Lehtonen, edunvalvonnan johto, 09 478 999
Petri Murto, kotimaan edunvalvonta, 040 762 2140
Ari Herrala, kotimaan edunvalvonta,050 368 4248

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: