23.3.2022 10:10
SKAL ry

SKALin hallituksen avoin kirje varautumisen ministeriryhmälle

Tiedoksi: pääministeri, liikenne- ja viestintäministeri

Arvoisat ministerit,
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan tuonut esiin kuljetusalan haasteet. Pitkään jatkunut kustannusnousu oli jo aiemmin heikentänyt alan toimintaedellytyksiä. Hallitus tekikin linjauksen ammattidiesel-järjestelmän valmistelusta, josta kiitämme. Tämä ei ole kuitenkaan ratkaisu akuuttiin tilanteeseen.
Sodan alkamisesta 24.2. alkaen dieselin hinta on noussut ennätyksellisiin lukuihin. Hintatiedot muuttuvat nopeasti, mutta tilannetta kuvaa se, että nykyinen hintataso on noin euron litralta korkeampi kuin vuodenvaihteessa 2020-2021. Jopa yli 60 litraa sadalla kilometrillä kuluttavassa kalustossa hinta on kestämätön, tarkoittaen keskimääräisellä ajosuoritteella 100 000 euron lisäkustannuksia raskaimmissa ajoneuvoissa.

SKALin Kuljetusbarometri piirtää synkän kuvan alan toimintamahdollisuuksista.

Kuljetusyrittäjien ennusteet tulevasta keväästä 2022

Kuljetusalan toimintamahdollisuuksien turvaamiseksi tulee käsitellä kaikkia keinoja, jotka liittyvät polttoaineen hintaan, verotukseen ja saatavuuteen, alan rahoitusongelmiin, työvoiman riittävyyteen ja taloudellisiin tukitoimiin. Olemme esittäneet muutama viikko sitten useita pikaisesti vaikuttavia toimenpiteitä kuljetustoimialan toimintamahdollisuuksien palauttamiseksi, keskeisinä seuraavat:

1. Jakeluvelvoitteen poisto määräaikaisesti 31.12.2022 asti. Tällä toimenpiteellä vaikutetaan suoraan dieselöljyn hintaa alentavasti arviolta noin 30 senttiä per litra.

2. Dieselin polttoaineveron alentaminen EU:n minimitasolle (33 snt/l). Tämä laskisi polttoaineen arvonlisäverotonta hintaa noin 17 sentillä.

3. Ammattidieselin valmistelu ja käyttöönotto heti niin sanottuna kustannustukena, jolloin kuljetusyritykset voisivat saada tukea käyttämiensä diesellitrojen perusteella. Katso Ammattidiesel-sivumme.

Kevyemmän kaluston osalta myös käyttövoimaveron alentaminen on hyvä keino ja helpottaisi hieman myös pakettiautoliikenteen toimintaa. Käsityksemme mukaan EU:n valtiontukisäännöt mahdollistavat jäsenvaltioille vaihtoehtoja tarjota lyhyen aikavälin tukea yrityksille, joihin korkeat energianhinnat vaikuttavat, ja auttaa vähentämään niiden altistumista energian hinnanvaihteluille keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Tilanne on kuljetus- ja logistiikka-alalle taloudellisesti kestämätön. Toivomme, että valtioneuvoston piirissä tiedostetaan alan tilanteen haastavuus. Alan yrittäjät ovat huolissaan työntekijöidensä, perheidensä ja yrityksiensä tulevaisuudesta tilanteessa, jossa kuljetuksien toteuttaminen on taloudellisesti mahdotonta. Tilanne koskettaa laajasti kuljetusyrittäjiä eri puolilla Suomea. Odotamme hallitukselta nopeasti selkeitä ratkaisuja alan toimintamahdollisuuksien – ja koko elinkeinoelämämme - turvaamiseksi.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, hallitus

Jani Ylälehto          Jari Välikangas                   Jani Salmela