Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Yrittäjyysmyönteinen kunta on tärkeä

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala on yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka tuntee myös kuljetusyrittäjän arjen. Suvussa on työskennelty kuljetusalalla jo neljässä sukupolvessa.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen, kuva Jarkko Översti, Tosikuva Oy

Kuljetusyrittäjä 2/2021

Isostakyröstä kotoisin oleva Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala toteaa naurahtaen, että häntä parhaiten määrittelevä luonteenpiirre on pohjalaisuus. Pääkaupunkiseudulle vuonna 1998 muuttaneella Anssilla on edelleen vahva yhteys Isoonkyröön ja vapaa-ajanasunto Ylistarossa.

Anssi kertoo kasvaneensa dieselin katkussa. Päivähoito kuljetus- ja kaivinkoneyrittäjänä toimivan isän kyydissä oli mieleenpainuvaa. Kuljetusyrittäjiä on suvussa ollut 1920-luvulta lähtien. Anssin poika työskentelee kuljettajana ja Anssi on ollut osakkaana veljensä Rahti-Kujala Oy:ssä. Oman uransa hän on kuitenkin tehnyt yhteiskunnallisiin asioihin vaikuttaen politiikan ja järjestötoiminnan parissa.

Anssi Kujala työskenteli yli kymmenen vuotta Kansallisen Kokoomuksen palveluksessa erilaisissa tehtävissä. Vuoden 2006 lopulla hänet valittiin Helsingin Yrittäjien toimitusjohtajaksi.

– Olen todella tyytyväisen siihen, että monipuolisella vaikuttamistyöllä tuplasimme yhdistyksen jäsenmäärän neljässä vuodessa noin 6 500 yrittäjään. Hyvä saavutus huomattiin kattojärjestössä ja Suomen Yrittäjät houkutteli Anssi Kujalan varatoimitusjohtajaksi vuonna 2011. Vuonna 2016 Anssi jäi toimivapaalle mielenkiintoisesta työstään, kun valtiovarainministeri Petteri Orpo kutsui hänet kokoomuksen ministeriryhmän erityisavustajaksi. Sipilän hallituksen viimeiset kuukaudet hän työskenteli valtiosihteerinä.

Elokuussa 2019 Anssi palasi sovitusti varatoimitusjohtajan tehtävään Suomen Yrittäjissä. Nyt hänen vastuullaan ovat muun muassa kunta- ja aluevaikuttaminen sekä julkiset hankinnat ja niihin liittyvät palvelut.

– Meillä on vahva paikallis- ja alueverkosto, jolle tuotamme näkemyksiä, työvälineitä ja ohjelmia. Olemme julkaisseet hiljattain muun muassa aluekehitysohjelman. Omistajienvaihdostyö on myös vastuullani. Pyrimme parantamaan yrityskauppojen mahdollisuuksia, koska omistajanvaihdoksissa on kyse työpaikkojen jatkosta.

– Kehitämme joka päivä jotain uutta, työssäni ei pääse luutumaan. Minulle määrätietoinen uudistaminen on tärkeää. Korona-aika on tuonut haasteita johtamiselle, mutta olemme luoneet hyviä uusia käytäntöjä.

– Arvostan sitä, että toimialajärjestömme, kuten SKAL ovat laatineet kuntavaaleihin omat vaaliohjelmat. SKAL:n ohjelmassa pidän erityisesti siitä, että siinä on konkreettisia asioita, jotka on helppo sisäistää. On myös tärkeää kannustaa yrittäjiä pyrkimään valtuustoihin, koska ei ole kuntaa ilman yrityksiä. Päättyvällä kaudella neljäsosa kaupunkien ja kuntien hallitusten jäsenistä on ollut yrittäjiä.

Anssi Kujala antaa kiitosta myös SKAL:n ja Autoliikenteen Työnantajaliiton laatimalle Reilu Kuljetus -oppaalle.

– Julkisten hankintojen ohjeistamisessa meillä on hyvä yhteinen teema.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: