Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Yhteistyöllä kohti pienempiä päästöjä

Mika Karjalaisen ja yhteistyökavereiden kalusto on tehokkaassa käytössä. Sillä vältetään vajaat kuormat ja turhat kilometrit. Samalla myös luonto kiittää.

Kirjoittaja: Antti Pulkkinen, kuvat Mikko Halvari

Kuljetusyrittäjä 2/2022

Kuusamolainen Kuljetus M. Karjalainen henkilöityy Mika Karjalaiseen – ja vain häneen. Vuodesta 2014 toiminut yhden miehen ja yhden auton yritys kuljettaa koillismaalaisia puunjalostustuotteita hirsitaloista kattopaneeleihin. Pyörät pyörivät kaikkialla Suomessa Inarin ja Ahvenanmaan välillä. Etelästä tulee paluukuormina rakennusmateriaaleja ja perusinfraan liittyviä materiaaleja.

Mika Karjalaisen kokemus kuljetusalalta ulottuu kuitenkin paljon kauemmas kuin nykyisen firman perustamisvuoteen. Armeijasta päästyään 1980-luvun lopulla Karjalainen lähti mukaan vanhempiensa pyörittämään perheyritykseen.

– Kuljetimme silloin elintarvikkeita ja maataloustuotteita. Noiden kuljetusten määrä lisääntyi voimakkaasti siihen aikaan, joten ajettavaa riitti kolmelle autolle.

Karjalaisten firma hoiti Inex Partnersin kuljetuksia.

– Näimme samalla elintarvikealan murroksen. Silloin ajettiin keskusvarastoja alas ja siirrettiin varastoja kumipyörille.

Toimiva yritys päätettiin kuitenkin myydä vuonna 2004, kun sille löytyi innokas ostaja. Kaupan myötä Mika Karjalainen jäi edelleen alalle, mutta palkansaajapuolelle.

– Jatkoin kuljettajana kymmenen vuotta, mutta veri veti takaisin yrittäjäksi, yrittäjäperheestä kun olen.

Yrittäjyydessä Mika Karjalaista on aina miellyttänyt oma vapaus.

– Jos jokin ei toimi, niin sitten pitää vain avata sivuikkuna ja katsoa peiliin.

Mika Karjalainen kuljettaa esimerkiksi mökkielementtejä. Lastin purkaminen perillä on tarkkaa työtä.

Verkostoituminen on ympäristöystävällistä

Vuosikymmenien toimiminen alalla helpotti uudenkin yrityksen perustamista.

– Minulta jopa kyseltiin, voisinko alkaa taas yrittäjäksi. Ja kun on pitkään ollut alalla, niin kännykässä on aika paljon puhelinnumeroita.

Tutuista asiakkaista ja tutuista kuljetusyrittäjistä koostuvaa yhteistyökumppaneiden verkostoaan hän kutsuu ”yhteistyökavereiksi”. Näiden kanssa Karjalainen pystyy järjestelemään kuljetukset mahdollisimman järkevästi.

– Meillä on kuljetusyrittäjien kesken luottamusta, ei kateutta tai kyräilyä. Jos en itse ehdi ajaa, kysyn kaverilta. Sitten se kaveri tarjoaa joskus hommia minullekin päin.

Verkostomainen toiminta on myös ympäristöystävällistä.

– Pyrimme välttämään turhia kilometrejä ja ajamaan mahdollisimman täysiä kuormia. Kun on kavereiden kanssa pitkään työskennellyt, niin yhteistyö on aika saumatonta ja siitä myös ympäristö kiittää.

Ympäristö ja luonto ovatkin Mika Karjalaiselle tärkeitä. Hän on asunut koko ikänsä Kuusamossa.

– Täällä riittää vielä puhdasta luontoa. Kaikkialla se ei ole itsestäänselvyys. Juuri siksi pyrin huomioimaan ympäristöystävällisyyden niin työssäni kuin vapaa-ajallakin.

Verkostoitumisen hyötyjen lisäksi Mika Karjalainen seuraa tarkasti autonsa polttoaineen kulutusta. Kalusto on nykyaikainen ja käytössä on Volvo Connect -järjestelmä.

– Se pisteyttää ajotavan, ja raporteista voin helposti puhelimella seurata esimerkiksi tyhjäkäynnin määrää ja näin parantaa ajotapaani. Hyöty näkyy sitten polttoainelaskullakin.

Viime aikojen huippukorkeat dieselin hinnat ovat saaneet Karjalaisenkin mietteliääksi. Hän ajaa yleensä melko painavaa tavaraa, jossa polttoainekulut ovat vielä suuremmat.

– Polttoaineklausuuleista on toki apua, vaikka ne tulevatkin pienellä viiveellä. Onneksi omat asiakkaani ovat olleet ymmärtäväisiä sen suhteen, mitä polttoaineiden raju hinnannousu tarkoittaa kuljetusyrittäjälle.

Yhden miehen firma pyörii parhaiten

Karjalainen myös koputtaa puuta, kun tuli aikoinaan hankkineeksi autoonsa huolenpitosopimuksen.

– Näinä aikoina on hyvä, kun ylläpitokustannukset ovat tiedossa etukäteen.

Kuljetusalan tilannetta Karjalainen on seurannut ahkerasti. Hän ihmettelee, miten hitaasti päättäjät ovat heränneet alan kriisiin.

– Esimerkiksi ammattidieselhän on valmis järjestelmä monissa EU-maissa. Suomella on kestänyt tukitoimissa ihmeen
kauan.

Karjalaisen auto on kuitenkin pysynyt liikenteessä. Vuosittain mittariin tulee noin 160 000 kilometriä, ja samoihin lukemiin Karjalainen arvelee pääsevänsä tänäkin vuonna.

Vapaa-ajallaan Mika Karjalainen liikkuu mielellään luonnossa koiransa Moosen kanssa. Se on hyvää vastapainoa ajamiselle.

– Pystyisin ehkä laajentamaankin toimintaani, mutta tämä pyörii hyvin näin. Laajentamisessa on riskinsä, ja osaavia kuljettajia ei löydy ihan helposti.

Jutunteon aikoihin Karjalainen oli lähdössä viemään mökkielementtejä Ahvenanmaalle.

– Ajaminen on oma asiansa, mutta perillä työ on todella tarkkaa hommaa. Lasti viedään vaikeakulkuiseen maastoon, ja ainuttakaan naarmua ei saa tulla. Mökkeily on tuttua Karjalaiselle myös vapaa-ajalla. Hänellä on mökki Pohjois-Kuusamossa Kitkajoen vesistön äärellä.

– Ne ovat upeita Koillismaan maisemia, ja mökki on minulle tärkeä henkireikä vapaa-ajalla. Tykkään liikkua luonnossa ja käymme metsällä koirani Moosen kanssa.

Luonnossa oleminen on tärkeää vastapainoa ratin takana istumiselle.

– Kun olen kuukaudessa 15–20 päivää reissussa, niin vaimo ei yleensä kysele, lähtisimmekö lomalla jonnekin reissuun.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: