Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
SKAL kalenteri 2020 banneri

Yhdessä rakennettu

Kysyin kolmelta erilaiselta jäseneltämme, miten heidän yrityksensä ovat rakentaneet kasvuaan. Heille yhteistä oli rohkeus, sitoutuminen ja uusien ratkaisujen etsiminen. Ja tarvitaan yrittämisessä vähän onneakin, aivan kuten Suomen itsenäistymisen käännekohdassa 100 vuotta sitten. Näistä pohdintaa vuoden viimeisessä numerossa.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 9/2017

Peräti 751 SKAL-jäsentä otti aikaa ja täytti jäsentyytyväisyyskyselymme. Se on upea juttu – suurkiitos vaivannäöstä! Nyt tiedämme, mihin meidän kannattaa panostaa. Kyselystä tiedämme myös, että SKAL:in arvoista jäsenen puolella, luotettava asiantuntija ja vahva suomalainen, jälkimmäinen on mielestänne osuvin. SKAL on vuodesta 1936 ollut suomalaisten kuljetusyritysten asialla. Nykyään äänemme kuuluu Brysselissä asti. Se on jotakin, mistä voimme yhdessä olla ylpeitä!

Matka autonomisesta suuriruhtinaskunnasta Euroopan unionin ehkä vakaimmaksi jäsenvaltioksi ei ole ollut luotisuora. Kun annoimme itsenäisyydenjulistuksen 6.12.1917, itänaapurimme oli jo jonkin aikaa ollut hajaannuksen tilassa, ja meillä tajuttiin tilaisuuden koittaneen. Se oli P.E. Svinhufvud, joka sitten matkusti Pietariin ja hankki Leninin hallinnolta nimet paperiin. Käynnistyi suomalaisten ikioma exit-hanke, jonka seurauksena meidät irrotettiin naapurista virasto ja pykälä kerrallaan. Tarvittiin tilannetajua, diplomatiaa ja onneakin, että tuloksena oli itsenäinen maa.

Vapautta seurasi ensin sisällissota, joka jätti jälkensä kansaamme, sitten talvisota ja jatkosota, ja tuhansille evakkotie. Saimme maineen piskuisena ja sisukkaana nuorena kansana, jolla oli syvälle historiaan ulottuvat juuret. Silloinen SKAL osallistui sotaponnistuksiin ja teki parhaansa, että jäsenten aineelliset menetykset eivät olisi olleet kohtuuttomia. Moni SKAL-jäsenyritys on perustettu pian sotien jälkeen, 1950-luvulla, kun Suomi alkoi kasvaa. Autoilijamme rakensivat tätä maata.

Kysyin kolmelta erilaiselta jäseneltämme, miten heidän yrityksensä ovat rakentaneet kasvuaan. Niemi Palvelut Oy tuhannen ylittävän henkilöstönsä kanssa on syvällä palveluliiketoiminnassa, jolloin ehdottomasti tärkein kasvun tekijä ovat ihmiset ja heidän asenteensa. Hiekka-Laitila Oy:n Heikki Rantala nostaa henkilöstön rinnalle nopeuden ja jatkuvan innovoinnin. SE Mäkinen Logistics Oy:ssä asiakkaan tarpeen ymmärtäminen ja asiakkaan puolesta kehittäminen ovat ykkössijalla. Kaikille on yhteistä rohkeus, sitoutuminen, uusien ratkaisujen etsiminen ja mietitty yritysilme. Lue 100 seuraavaa vuotta yrittämistä -juttu.

Kansijuttumme J. Timmerbacka Oy on pärjännyt kohta 90 vuotta ahkeruudella ja yhteen hiileen puhaltamisella.

Ja tarvitaanhan sitä hieman onneakin, sanoi Iiro Mäkinen. Joskus asiat vain loksahtavat paikoilleen, kuten Svinhufvudin Pietarin-reissulla 100 vuotta sitten.

Lämmin kiitos tästä vuodesta, ja antoisaa joulunaikaa ja vuodenvaihdetta!

Heini

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista. heini.polamo@skal.fi, @HeiniPolamo

Kuljetusyrittäjä 1/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019
Kuljetusyrittäjä 5/2019
Kuljetusyrittäjä 4/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: