Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Volvon FM-malliston kasvojenkohotus

Viime vuonna Volvo esitteli suurimmat muutokset mallistoonsa useampaan vuoteen. Uusiksi menivät FHmalliston ulkoilme ja sisusta. Myös matalaohjaamoinen FM-mallisarja uusiutui samaan univormuun kuin isoveljensä. Nyt koko perhe näyttää samalta.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 1/2021

Volvon FM-malliston perinteet ovat lähtöisin jo yli 20 vuoden takaa. Viimeisin kasvojenkohotus oli liki seitsemän vuoden ikäinen. Nyt mallisarja on päivitetty tähän päivään. Suurempi tuulilasi, ohuempi A-pilari sekä madallettu sivulasien linja antavat paremman näkökentän kuljettajalle. Tällä on merkitystä juuri niissä olosuhteissa, joissa matalalla ja helpommalla kululla varustetulla ohjaamolla liikutaan. Vaikka ohjaamo on 140 mm korkeampi kuin edellinen ohjaamo, on auton ilmanvastusarvo sama. Koeajetussa yksilössä oli sisäkorkeutta 1 640 milliä. Matalasta ulkomitasta huolimatta auton sisällä on tilavuuden tunnetta. Sisään kiipeäminen on helppoa vain kahden, hyvällä tartuntapinnalla varustetun portaan ansiosta. Solakoiden peilien ja niiden sijainnin vuoksi näkyvyys etuoikealle on hyvällä tasolla. Näkyvyyttä parantaa myös peilinvarren alaosaan asennettu kamera, jonka kuva on nähtävissä oikealle käännyttäessä kojetaulun sivunäytöstä.

Uudessa ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa, kuljettajan tavarat pysyvät järjestyksessä. Kojetaulun näkymä on täysin uusi, kuljettaja voi itse valita mieleisensä neljästä eri vaihtoehdosta. Tietoa on saatavilla muun muassa kuorman painosta sekä navigaattorista. Vaihteenvalitsin on muotoiltu uudestaan entistäkin ergonomisemmaksi. Kuljettajan tukena on langaton WRC-kaukosäädin, jonka avulla kuljettaja voi suorittaa erilaisia toimintoja auton ulkopuolella. Ajovaloina ovat uudet, muiden autojen valotehojen mukaan säätyvät LED-ajovalot.

Koeajossa ollut yksilö oli meillä harvinainen. Sen vaihtolavajärjestelmän nostovarret oli varustettu ketjuilla. Tämä on Ruotsissa melko yleinen järjestelmä. Kuten sanottu, autoon on helppo nousta, kengät eivät lipsu. Tällä on merkitystä, kun autoon kiivetään useita kertoja päivässä. Mataluudesta huolimatta myös pitkällä kuljettajalla on riittävästi tilaa. Autossa oli malliston keskiraskainta tekniikkaa: 11-litrainen, 430-hevosvoimainen moottori 12 vaihteen automatisoidulla I-Shift vaihteistolla. Tällä voimalinjalla ja maltillisella 3,08 perävälityksellä on saatu aikaan mainio lyhyisiin ja keskipitkiin matkoihin tarkoitettu kuorma-auto. Ajettavuus on kohdillaan, kiitos kevyen, sähköhydraulisesti tehostetun ohjauksen. VDS-ohjaus on hyvä valinta ajoon, jossa toimitaan päivittäin hankalissa olosuhteissa. Myös takaohjaava akseli auttaa.

Uusi Volvo FM -mallisto täyttää vaatimukset, jotka se päivittäin kohtaa. Voimalinjan vaihtoehdot ovat suuria, auto on saatavilla yksitoistalitraisen moottorin lisäksi myös kolmetoistalitraisella moottorilla aina 500 hevosvoimaan saakka. Näin se soveltuu myös esimerkiksi runkoliikenteessä toimivaan veturiin noin 74 tonnin yhdistelmäkokonaismassaan saakka.

Volvo FM11 430 6x2R

Moottori: D11K430 2050 Nm
Vaihteisto: I-Shift AT2412F
Akseliväli: 4 300 mm
Etujousitus: parabeeli, 9 t
Takajousitus: ilmajousitus, 23 t
Perävälitys: 3,08
Polttoainetankki: 365 l
AdBlue: 64 l

SSAB Special Steels

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: