Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
SKAL kalenteri 2020 banneri

Vinjettimaksut pikaisesti , kiitos!

Kirjoittaja: Iiro Lehtonen

Kuljetusyrittäjä 5/2017

Vinjettimaksuja on ajettu Suomeen jo kymmenisen vuotta. Asiassa ei edistytä, vaikka hankkeella on poliittistakin tahtoa. Mikä mättää? Haluan tässä oikoa niitä väärinkäsityksiä, jotka ovat jumittaneet virkamiesten valmistelutyötä. 

Ensin faktaa vinjetistä. Vinjetti on kuorma-autoilta perittävä, aikaan perustuva tienkäyttömaksu: päivä-, kuukausi- tai vuosivinjetti. Tiemaksun käyttöönotosta päättää Suomi itse. EU:n vinjettidirektiivi (2006/38/EY) määrittää päätökselle puitteet. Vinjettimaksut koskevat lähtökohtaisesti vähintään 12 tonnia painavia ajoneuvoja, ja päivämaksun hinta on enimmillään 11 euroa. Vaihtoehtona on oma vinjettimaksu tai liittyminen Eurovinjetti-järjestelmään, jolloin Eurovinjetillä on oikeus tavarankuljetukseen yhteisellä vinjettialueella (Ruotsi, Tanska, Hollanti ja Luxemburg).  

Sitten TOP 5 harhaluulot:

1. Vinjettimaksujen keräyksellä ei olisi juurikaan merkitystä

Vähättely on vinjettikeskustelussa tyypillinen harhautuskeino. Vinjetti koskisi noin 50 000 suomalaista kuorma-autoa, joista vinjettimaksuja kertyisi noin 56 miljoonaa euroa vuodessa. Ulkomaisetkin kuorma-autot vihdoin maksaisivat tieverkkomme käytöstä - arviomme mukaan noin 10 miljoonaa euroa vuodessa. Kun kaikki maksut käytettäisiin tienhoitoon, asiaa ei ole syytä vähätellä.

2. Vinjettimaksujen kompensointi suomalaisille olisi mahdotonta

Usein sanotaan, ettei vinjettiä saa kompensoida alentamalla suomalaisten polttoaineveroa. Ei niin, mutta Ranskan tapaan voi samalla tehdä EU-säädösten mukaisen päätöksen, jonka mukaan yli 7,5 tonnin kuorma-auton haltija voi hakea palautusta maksamastaan polttoaineverosta. Ranskassa palautetaan jopa yli 11 senttiä per litra. Palautusta voivat hakea kaikki Suomessa dieseliä tankanneet.

3. Maksujen keräyskustannukset olisivat todella kalliit

Kun ei muuta osaa sanoa, niin kehutaan kalliiksi. Väittelimme tästä hiljattain valtiovarainministeriössä ja kysyin, montako uutta virkamiestä maksujen keruuta ja käsittelyä varten valtio palkkaisi. Vastaus oli, ettei yhtäkään. Kun palkkakuluja ei kerry, niin mistä se kalleus oikein tulisi? Vinjettien myynti olisi mahdollista hoitaa nettisovelluksella ja älypuhelimalla, kuten leffa- ja lentoliput.

4. Vinjetti olisi kivikautinen tapa kerätä tiemaksuja

Kuka viitsisi vinjettejä käsitellä, kun voisi ampua satelliitin taivaalle valvomaan liikennettä ja lähettämään laskuja. Se vasta kallista olisikin. Satelliitteihin perustuva järjestelmä olisi erittäin kallis. Lisäksi maksuperusteena olisi kuljettu matka, eikä aika. Pitkien etäisyyksien maassa kuljetuskustannukset nousisivat voimakkaasti, kun taas vinjettijärjestelmässä tiemaksu halpenisi jokaista ajettua kilometriä kohden.

5. Lopulta EU kuitenkin kieltäisi vinjettien käytön

Komissio on kieltämässä uusien vinjettien käyttöönoton 1.1.2018 lukien. Tämä on totta, mutta vain Komission näkemys. Esitystä ei pidä vähätellä, vaan Suomen on tiukasti vaadittava yhdentoista vinjettimaan rintamassa muutosta. Jäsenmaalla on oltava itsenäinen oikeus päättää sekä tiemaksujen käytöstä, että niiden maksuperusteesta. Suomelle sopii vain aikaan perustuva vinjetti, ei kallis kilometripohjainen järjestelmä.

Näillä perusteilla vinjetin käyttöönoton kansallista valmistelutyötä on siis täysi syy jatkaa. Tarvitsemme Suomeen vinjettimaksut pikaisesti, kiitos!

Kirjoittajasta

Iiro Lehtonen on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2007 alkaen, iiro.lehtonen@skal.fi.

Kuljetusyrittäjä 1/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 5/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: