Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Viking Glory-alukselle on lisätty tuntuvasti rahtikapasiteettia

Viking Linen uusi Glory aloitti Turku–Maarianhamina–Tukholma välisen liikenteen 1. maaliskuuta. Ennen neitsytmatkaa rahtijohtaja Harri Tamminen kutsui kuljetusalan toimittajia tutustumaan alukseen.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 2/2022

Rahtilaivayhteys Lounais-Suomesta muualle Eurooppaan sai kaivattua lisäkapasiteettia, kun Viking Linen uusi Glory korvasi Amorellan Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä. Gloryn lastikapasiteetti on peräti 66 prosenttia suurempi. Amorella siirtyy 1.4. Helsinki‒Tukholma-reitille.

Lisää kaistametrejä ja levämmät kaistat raskaalle liikenteelle.
Rahtijohtaja Harri Tamminen esitteli tyytyväisenä Glory-alusta.

Laivaan tutustuminen aloitettiin pääautokannelta. Kaistametrejä aluksella on yhteensä 1 500. Yliperämies Victor Lindblom kertoo, että kaistojen leveys Gloryssa on 3,10 metriä eli hieman leveämpi kuin Amorellassa.

Jos pääautokansi ei täyty raskaasta kalustosta, voi yläpuolella olevia alas laskettavia hyllyjä käyttää myös henkilöautojen lastaamiseen. Sähköautojen latauspisteet löytyvät vain henkilöautokannelta.

Viking Glory seilaa nestemäisellä maakaasulla

Suoraan tehtaalta liikenteeseen otettu Viking Glory käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua, LNG:tä, jota lastataan alukseen Tukholmassa. Glory kuluttaa jopa 10 % vähemmän polttoainetta kuin Viking Grace, joka nimettiin aikanaan maailman ympäristöfiksuimmaksi.

– Pyrimme optimoimaan laivojemme täyttöasteen, jotta yksikkökohtaiset päästöt olisivat mahdollisimman alhaiset, rahtijohtaja Harri Tamminen painottaa.

Harri Tamminen korostaa, että myös rahdin tilaajille voidaan tarjota todellisia päästölukuja Turku–Tukholman-reitiltä. Kuljetusyrittävät pystyvät näin todentamaan asiakkailleen, koko kuljetusketjunsa hiilidioksidipäästöt.

Tamminen kertoo, että yhtiö on aina halunnut olla edelläkävijä ympäristöasioissa. Itämeren suojelu kuuluu laivayhtiön strategiaan. Vähäpäästöisten käyttövoimien lisäksi yhtiön ympäristömatkaan ovat kuuluneet muu muassa myrkyllisten pohjamaalien käytön lopettaminen, meriveden hyödyntäminen ilman jäähdytyksessä, moottoreiden hukkalämmön hyödyntäminen laivojen energiatuotannossa ja kertyvän biojätteen kuljettaminen biokaasulaitoksiin.

Glory ja Grace pystyvät käyttämään myös biokaasua ja muita uusiutuvalla energialla tuotettuja synteettisiä polttoaineitta.

Kuljettajille omat hytit ja isompi saunaosasto

Tavaraliikenteen kuljettajien hytin ovat kaikki samalla käytävällä ja jokaisen auton kuljettajalle on varattu oma hytti. Samalla kannella sijaitsevat kuljettajien saunatilat ja oma kahvio, jonka sisustukseen on osallistunut Scania. Kahviautomaatin lisäksi ajanvietteeksi on pleikkari.

Kuljettajille tarkoitettu, ympäri vuorokauden ilmaiseksi käytettävissä oleva saunaosasto on tilava. Saunaan ja kahvitilaan pääsee vain rahdinkuljettajien avainkorteilla.

Harri Tamminen kertoo, että Gloryssa on Itämeren laivoista eniten ikkunapintaa. Sen todistaa myös upea maksullinen kylpyläosasto. Span yhteydessä on myös kuntosali ja joogalle omistettu tila. Tunti valoisassa salilla maksaa 15 euroa.

Viihtyisiä ruokailutiloja on Buffet-ravintolassa ja Market-nimisessä kokonaisuudessa, josta löytyy kahdeksan erityyppistä ruokaa tarjoavaa kojua. Marketia kutsutaan Itämeren kelluvaksi kauppahalliksi.

Laivanrakennuksen ykkösosaajat asialla

Kiinalaisella XSI-telakalla valmistetun Viking Gloryn suunnittelu ja tekniikka ovat lähes sataprosenttisesti suomalaista työtä. Tekijöinä ovat olleet varustamon omat asiantuntijat ja luotetut kumppanit, kuten Wärtsilä, ABB ja Kone.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: