Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Extra Dimex -mainos, eKuljetusyrittäjä

Viiveettä ajoon Scanian konseptiyhdistelmällä

Scanian modulaarinen tuotantojärjestelmä on näyttänyt tehokkuutensa jo neljän vuosikymmenen ajan. Järjestelmä mahdollistaa samojen teknisten komponenttien käytön erilaisiin käyttöolosuhteisiin tarkoitetuissa ajoneuvoissa. Tämä myös nopeuttaa auton valmistusta ja sen saamista tuottavaan ajoon. Nyt tuo sama ajattelu on otettu käyttöön myös päällirakennevalmistajien kanssa.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 6/2020

Yhteistyössä Kome Oy:n kanssa Scania on varustanut uuden konseptiyhdistelmän vaativaan soranajoon. Yhdistelmän valmistaminen alkaa kuljetusyrittäjän allekirjoitettua tilaussopimuksen. Samalla kun tilaus siirtyy tehtaan järjestelmään, aloitetaan Komella valmistelutyöt kasettiyhdistelmän nopeaan varusteluun. Päällirakenteet ja perävaunu tehdään valmiiksi siihen mennessä, kun alusta saapuu tehtaan pihalle ja asennus voidaan aloittaa välittömästi. Aikaa säästyy noin viikko. Hyötyä tulee siitäkin, että asennukset tehdään huolellisesti noudattaen alustanvalmistajan ohjeita.

Koeajoimme ensimmäisen valmistuneen Scania Kome Smart -kasettiyhdistelmän. Paketti koostuu alun perin tehtaalta tulleesta kolmeakselisesta 6x4 alustasta, johon on asennettu nostettava kakkosakseli Scanian  Seinäjoen toimisteessä. Yhdistelmä on heti valmiina ajoon, lapiotelinekin on asennettu kohdilleen. Lukuisista yksityiskohdista näkyy työn laadukkuus. Lavan pohja on hitsattu viiden millin Hardox Tuf -levystä, laidat neljän millin levystä. Tuf-levy on vahvempaa, joten sen seinämäpaksuus voi olla ohuempaa. Tällä on merkitystä lavan painoon. Painonsäästö on noin 400 kiloa. Veturin lavan tilavuus on 17,74 m3.

Viisiakselinen perävaunu on varustettu nostettavilla kolmannella ja viitosakselilla. Kasetin materiaalivahvuudet ja teräksen laatu ovat samat kuin veturissa. Tilavuus on 22,99 m3. Turvallinen ratkaisu on perävaunun perään rakennettu työtaso tukevilla, nousemista helpottavilla tikapuilla. Kokonaisuus on peitetty lujitemuovisella tyylikkäällä peitelevyllä.

Valmis sorayhdistelmä on laadukas ja sen kotimaisuusaste on korkea. Kasetoinnin ja kippauksen hallinta on helppoa ja eri työvaiheisiin tarvittavat katkaisimet on asennettu omiin ryhmiinsä. Helppokäyttöisyys on valttia. Huolimatta automatisoidusta vaihteistosta, kuljettaja pystyy hallitsemaan kytkimen käytön omasta polkimestaan. Scanian kolmen polkimen järjestelmä on toimiva. Vaikka yhdistelmän tekninen kokoonpano on selvillä jo tilausvaiheessa, on auto muunneltavissa asiakkaan toiveiden mukaiseksi samassa tilaisuudessa. Hänellä on valittavanaan lukuisa määrä erilaisia tehdasasenteisia värejä, teippausvaihtoehtoja sekä lisävarusteita, kuten valorautoja ja lisävaloja. Tekninen erittely tehdään luonnollisesti asiakkaan kanssa autoa tilattaessa.

Scania R650 8x4 XT
Kome Smart

Moottori: DC16 650 hv / 3300 Nm
Vaihteisto: GRS0925R, 12 nopeutta, kytkinpolkimella
Akseliväli: 4 950 mm
Vetoauton lava: 6 500 mm x 2 500 mm, laitakorkeus 1 200 mm, tilavuus: 17,74 m3
Perävaunun lava: 6 300 mm x 2 250 mm, laitakorkeus 1 800 mm, tilavuus 22,99 m3.

Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: