Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
SKAL kalenteri 2020 banneri

Veden alla

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 3/2017

Tytär lutraa suihkussa hartaasti eikä kuuntele kehotuksiani. Kehotukset muuttuvat käskyiksi ja ääni huudoksi, kun koetan saunasta käsin saada järjettömän valutuksen loppumaan. Luentoni juomakelpoisen veden rajallisuudesta valuvat kaivoon suihkuveden mukana. Vaikka 7-vuotiaani osaa ne varmasti jo ulkoa, ei hänen kokemusmaailmassaan ole muuta kuin rajattomat vesivarannot. Hän on samanlainen kuin me muutkin hyvinvoivat urbaanit, todellisia ympäristömurheita vailla.

Tässä numerossa pohdimme energiatehokkuusasioita eri näkökulmista, eri asiantuntijoiden kanssa. Samalla tulemme miettineeksi ympäristöä, joka on vaivannäkömme arvoinen. EU on asettanut Suomen liikenteelle kovat päästövähennystavoitteet, 39 prosentin vähennyksen vuodesta 2005 vuoteen 2030 mennessä. Suomen omasta halustaan liikenteelle jyvittämä tavoite on vieläkin kovempi, 50 prosenttia. Vaativiin olosuhteisiimme nähden tavoitteet kuulostavat todella kovilta. On selvää, että pelkällä ennakoivalla ajotavalla ei leikkauksiin päästä.

Liikenneneuvos Saara Jääskeläinen valotti Kuljetusyrittäjälle jyrkkien päästötavoitteiden syitä, aikatauluja ja keinoja, jotka ovat vielä lopullista linjausta vailla. Brysselin-kirjeenvaihtajamme tavoittama meppi Merja Kyllönen pitää liikenteen taakkaa kohtuuttomana ja kehottaa kuljetusyrittäjiä vaatimaan laskelmia päästöpolitiikasta koituvista kustannuksista. Suomalaiset osaavat valmistaa perkuujätteistä ja kinkkurasvoista dieseliä, joka on lähes päästötöntä, mutta sekään ei kuulemma riitä pidemmän päälle. Mitä meidän pitää tehdä, muuttaa korpeen kalastamaan?

Kun me täällä sammuttelemme valoja ja vesihanoja, kieltää johtavan länsimaan nokkamies ilmastonmuutoksen kokonaan. Kiinassa ryhdyttiin miettimään ympäristöä vasta kun suurkaupunkien savusumu äityi mahdottomaksi, eikä tuolla itärajan takanakaan niin valveutuneita olla. Ikävää kieltää omaa lasta iloitsemasta vedestä, kun toiset elävät kuin pellossa.

Olen varma, että ennen pitkää lapseni ymmärtää. Suomalainen koululaitos on aika hyvä näissä asioissa, ja nalkutus hoitaa loput. Ei meillä osaamista puutu muillakaan aloilla, kun vain löytyisi tahtoa ja realismia kehittää ratkaisuja - ratkaisuja, joiden ansiosta emme näivetä elinkeinojamme, mutta emme myöskään sulata mannerjäitä.

Virtaavan veden alla on kivempi seistä kun tietää, että sitä riittää huomennakin.

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista. heini.polamo@skal.fi, @HeiniPolamo

Kuljetusyrittäjä 1/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019
Kuljetusyrittäjä 5/2019
Kuljetusyrittäjä 4/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: