Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Uudistunut Iveco Daily

Reilun neljänkymmenen vuoden ikään ehtinyt Iveco Daily -mallisto koki keväällä monia uudistuksia. Pääsimme koeajamaan uudistunutta Dailya, joka paljastui varsin päteväksi ja käytännöllisen oloiseksi työjuhdaksi.

Kirjoittaja: Jouni Bergroth

Kuljetusyrittäjä 6/2019

Uuden Iveco Dailyn kehittämisessä on keskitytty erityisesti kuljetustalouden parantamiseen sekä automaation ja turvatoimintojen lisäämiseen. Kuljetustalouden saralla valmistaja lupaa autolle aiempaa parempaa polttoainetaloutta sekä alempia huoltokustannuksia. Nämä saavutetaan muun muassa sähköisesti säätyvän muuttuvageometrisen turboahtimen, sähköisen ohjaustehostimen ja aiempaa suuremman moottorin öljypohjan avulla, joka mahdollistaa entistä pidemmän huoltovälin.

Ivecon panostukset automaatioon ja turvallisuuteen huomaa parhaiten erilaisten kuljettajaa avustamaan tarkoitettujen järjestelmien lisääntymisenä. Ne lisäävät paitsi turvallisuutta myös parantavat kuljettajan jaksamista. Uuteen Dailyyn on tarjolla muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, ruuhka-ajoa helpottava jonoavustin, kehittynyt hätäjarrujärjestelmä, ennakoiva kaistavahti, sivutuuliavustin sekä alamäkihidastin.

Dailyn moottorivalikoimista löytyy eri tehoisten 2,3- ja 3,0-litraisten dieselmoottoreiden lisäksi 136-hevosvoimainen CNG-kaasumoottori. Kuormatilan tilavuus vaihtelee 7,3–19,6 m3:n ja kokonaispaino 3,3–7,0 tonnin välillä, joten jokaiseen kuljetustarpeeseen on vaihtoehtoja saatavilla.

Dailyn aiempaa leveämpi eturistikko parantaa ilman kiertoa ja uusittu modulaarinen kolmiosainen puskuri mahdollistaa vain puskurin vaurioituneen osan vaihtamisen vahingon sattuessa.

Koeajolla

Uudistuneen Dailyn ohjaamossa istuessani katse kohdistuu ensimmäisenä muuttuneeseen ohjauspyörään, joka on halkaisijaltaan hieman aiempaa pienempi ja alaosasta litteä. Ohjauspyörän säätömahdollisuudet ovat parantuneet, nyt ohjauspyörään on saatavilla aksiaalisen säädön lisäksi myös kulmittainen säätö. Pakettiautoissa kuljettajan istuimen säätömahdollisuudet ovat perinteisesti olleet kohtuullisen rajalliset erityisesti pituussuunnassa. Dailyssä ajoasennon saa pidempikin kuljettaja pienellä ratin ja penkin säätämisellä varsin mukavaksi.

Ajamaan lähtö sujuu mukavasti lisävarusteena saatavan sähköisen seisontajarrun ansiosta, joka vapautuu automaattisesti kuljettajan käskyttäessä autoa liikkeelle. Seisontajarru myös kytkeytyy automaattisesti päälle, kun ajoneuvo on pysäköity, säästäen näin hieman kuljettajan työaikaa joka pysähdyksellä. Ohjaustuntuma maantiellä tuntuu uuden, sähköisesti tehostetun ohjauksen myötä tarkalta ja jämäkältä. Kaupunkialueelle tultaessa voi kuljettaja kytkeä päälle City Mode -ominaisuuden, joka keventää ohjausta jopa 70 prosenttia. Aluksi City Mode -ominaisuus kytkettynä ajettaessa ohjaus tuntuu turhankin kevyeltä, mutta pidemmän kaupunkipyörittelyn jälkeen kevyempään ohjaukseen tottuu ja sen positiiviset puolet alkavat tulla esille.

Kojelaudalla ja uusitussa ratissa on tarvittava tieto ja painikkeet hyvin saatavilla.

Kuljettajan toimintaa helpottavat järjestelmät osoittautuivat koeajolenkin aikana varsin toimiviksi. Ennakoiva kaistavahti ohjaa auton ajolinjan takaisin kaistan suuntaiseksi melko huomaamattomasti. Toisinaan auto hukkaa ajokaistan reunaviivoituksen eikä järjestelmä tällöin ole toiminnassa. Työmatkaliikenteen seassa ajettaessa jonoavustin pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon asetetun mukaisena ja pysäyttää auton tarvittaessa, mikä helpottaa kuljettajan toimintaa. Jonoavustimen toimintaan totuttelu ja erityisesti luottamuksen syntyminen vaatii kuitenkin aikaa. Täytyy lisäksi muistaa, että kuljettajan tulee avustimista huolimatta säilyttää valppaus ja tarkkaavaisuus liikenteessä.

Kaikki koeajoautot olivat varustettu 8-pykäläisellä HI-MATIC-automaattivaihteistolla, jonka toiminnasta on vaikea löytää moitteen sijaa. Vaihteisto on mahdollista asettaa Eco- tai Power-asetukselle, joiden välillä on selkeä, looginen ero vaihteiston toiminnassa. Koeajolenkin aikana vaihteisto tuntui toimivan jouhevimmin 2,3-litraisen 156-hevosvoimaisen moottorin yhteydessä. Tosin koeajossa olleet ajoneuvot eivät olleet lastattuja ja ajotuntuma voi hyvinkin muuttua suuremmalla kokonaispainolla ajettaessa. Daily on saatavilla myös kolmilitraisella dieselmoottorilla varustettuna, jossa on tehoa parhaimmillaan 210 hevosvoimaa ja vääntöä 470 Nm.

Kaiken kaikkiaan uusiutunut Iveco Daily vaikuttaa varsin pätevältä paketilta kevyempiin tavarakuljetuksiin

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: