Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
SKAL kalenteri 2020 banneri

Treenaan johtamista lasteni kanssa

Lokakuussa 2017 Volvo Finland AB:n markkinointi- ja viestintäjohtajaksi nimitetystä Christoffer Lundénista, 46, huokuu sisäistä rauhaa. Levollinen vaikutelma syntyy ehkä siitä, että Lundén on kestävyysurheilija tai siitä, että hän on sinut itsensä kanssa: ei markkinointimiehen sormienrummutusta ja pätevyyden vakuuttelua. Sellainen ei sopisi Lundénille lainkaan. Jos hänen pitäisi kuvata itseään yhdellä sanalla, se olisi luotettava.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 2/2018

Christoffer Lundén kasvoi suomenruotsalaisten ”ankkalammikossa”, pienessä piirissä, jossa kaikki tuntevat toisensa. Hän tunsi nuoresta pitäen vetoa markkinointiin ja luki kauppatieteiden maisteriksi Svenska Handelshögskolanista eli Hankenista. Siellä toimi professorina Christian Grönroos, joka kehitti palvelu- ja asiakassuhdemarkkinoinnin teorioita. Professori innosti Lundénia perehtymään palvelulaatuun ja asiakaskokemukseen. Silloisen hotelli Seasiden palvelua käsittelevän pro gradu -työn jälkeen Lundén pääsi töihin Coca Cola -juomille.

Sain olla mukana rakentamassa Coca Colan Suomen-strategiaa ja myyntiorganisaatiota. Sain sieltä hyvää oppia.

Juomia seurasi 12 vuotta matkapuhelinjätti Nokialla eri tehtävissä liittyen markkinointiin, tuotehallintaan, avainasiakkuuksiin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Ennen Volvoa Lundén ehti toimia mediatalo KSF Mediassa neljä vuotta, viimeisimpänä markkinointi- ja myyntijohtajan tehtävässä.

Kokemus kuluttajabrändeistä on siis vahva, ja uran punaisena lankana kulkee asiakas. Mitä tästä on siirrettävässä Volvolle ja kuorma-automyyntiin?

– Elämme todella mielenkiintoisia aikoja. Meillä on 90 vuoden ajan työskennelty lähes muuttumattoman teknologian parissa. Tuomme seuraavien 5–10 vuoden aikana kiihtyvässä tahdissa uusia ratkaisuja voimansiirtoon ja telematiikkaan, ja se heijastuu asiakkaan Volvo-kokemukseen, brändiin, johtamiseen, kaikkeen. Minulle Volvo-
kuorma-auton ostaja on kuluttaja siinä missä vaikkapa matkapuhelinasiakaskin. Kyse on kokonaiskokemuksesta asiakkaana - ostopäätöksen syntymisessä ja sitoutumisessa ei ole olennaisesti eroa.

Christoffer Lundénin mielestä perinteinen autoritäärinen organisaatiomalli ja johtaminen kuuluvat menneisyyteen. Hän uskoo, että Volvossa ollaan valmiita uuteen johtamiskulttuuriin ja antamaan enemmän tilaa ja näkyvyyttä henkilöstölle.

– Olen hoksannut, että kehitys on välttämätön ja lähtenyt haastamaan itseäni tällä tiellä. Näen johtajan valmentajana, joka antaa vapautta ja vastuuta tiimille. Olen treenannut tätä omien lasteni kanssa. Jos lapseni kysyy minulta, yritän auttaa häntä löytämään vastauksia sen sijaan että antaisin vastaukset valmiina.

Christoffer Lundénin elämäntapaan kuuluu liikkua. Takana on nyt 8 vuotta triahtlonia ja muun muassa kahdet äärimmäisen rankat Iron Man -kisat. Nuoresta pitäen Lundén on harrastanut hiihtoa, juoksua ja pyöräilyä. Maratoneja on kertynyt parikymmentä, maratonhiihtoja melkein yhtä monta. Treenipäiviä on keskimäärin kuusi viikossa, mutta lepopäivänäkin voi käydä vaikkapa tanssitunnilla vaimon kanssa. Kaksi teini-ikäistä lasta ja kaksi labradorinnoutajaa huolehtivat yli liikenevästä vapaa-ajasta.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: