Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Tilauksesta tuottavaan työhön, nopeasti

Osa kuljetusyrittäjistä valitsee ajoneuvot siten, että niillä on mahdollista päästä tuottavaan työhön mahdollisimman nopeasti. Yksilöllisen ajokin valmistusprosessiin ja toimituslogistiikkaan alustan- ja päällirakennevalmistajan välillä saattaa kuitenkin mennä aikaa.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 4/2021

Volvolla on ollut jo useamman vuoden mahdollista valita PRO-konseptiautomallistosta suoraan kaupan hyllyltä valmiiksi työhön rakennettu mallisto. Tarjolla on harvinaisempiakin ajokkeja, kuten esimerkiksi irtomaidon tai talousjätteiden ajoon soveltuvat. Tutustuimme vaihtolava- ja puutavara-autoon.

Kyseessä ovat keväällä uudistetusta FH-mallistosta rakennetut, neliakseliset 24 tonnin koukkulava-auto sekä nosturivalmiudella varustettu puuauto. Koukkulava-autossa on tekniikkana kolmetoistalitrainen, 500-hevosvoimainen Turbocompound-moottori automatisoidulla vaihteistolla. Puuautossa malliston jykevin, 750-hevosvoimainen voimanlähde, ylivaihteisella automatisoidulla vaihteistolla. Koukkulava-auto on varustettu akseliperäisellä Tridem-akselistolla ja puuauto akseliperäisellä Trippeli-akselistolla. Molemmissa ajokeissa on sähköavusteinen, hydraulinen ohjaus kuljettajan henkilökohtaisin säädöin. Auton ohjaus on siis kuljettajan valinnoilla säädettävissä hänen omien ajomieltymyksiensä mukaan. Puuautosta löytyy myös tärkeä ominaisuus, kaksinopeuksinen ryömintävaihde. Myös vaihteiston ohjelmissa
on otettu huomioon auton käyttöolosuhteet. Molemmat autot on varustettu WRC-kaukosäätimellä, jolla useita tehtäviä voidaan hoitaa langattomasti auton ulkopuolella.

Päällirakenteena puuautossa on Alucarin alumiiniapurunko neljällä ALU75-alumiinipankolla, parilla pneumaattisella kuormankiristimellä ExTe:n ketjunostokoukuilla. Lisäksi siinä on valmiina VPG:n vetovarustus. Työvaloina on kuusi kappaletta led-valoja.

Koukkulava-auton varustuksiin kuuluu Multilift Ultima 245L.61 24 tonnin ja 6 100 millimetrin laitepituudella varustettu koukkulavalaite. Asennus on täydellinen lavalukkoineen, säiliöineen ja hydrauliikkaputkineen. Myös peruutuskamerat ovat asennettu autoon valmiiksi. Vetokytkimenä on VBG 5190D. Molemmissa autoissa näkyy välittömästi mikä on kupletin juoni. Jo tilausvaiheessa asiakas näkee mitä saa ja tietää myös toimitusaikataulun. Alustan valmistuttua se siirretään välittömästi luotettavan yhteistyökumppanin luo, joka aloittaa päällirakenteen valmistamisen. On tärkeää, että molemmat  osapuolet tietävät toisensa vaatimukset. Niiden mukaan esimerkiksi laitteiden käyttöön tarvittavat kojeet voidaan integroida yhteensopiviksi alustanvalmistajan erilaisissa sähköisissä arkkitehtuureissa. Näin voidaan käyttää hyväksi auton omia johtosarjoja sekä katkaisijoita, ja voidaan taata kaikkien toimintojen luotettava pelaaminen. Tällä on merkitystä myös silloin, kun ratkaistaan takuuasioihin liittyviä  kysymyksiä. Ehkä tärkein seikka on kuitenkin se, että ajokki voidaan ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti.

Volvo FH500 I-Save 8x4 ProHook

Moottori: D13K500 TC. 500 hv, 2 800 Nm
Vaihteisto: I-Shift AT2812F automatisoitu, 12 vaihdetta
Akseliväli: 3 900 mm
Etujousitus: ilma, 10 t
Takajousitus: ilma, 33 t
Perävälitys: 2,57
Polttoainetankki: 450 l
AdBlue: 90 l
Päällirakenne: Multilift Ultima 245L.61, 24 t

Volvo FH16 750 8x4 ProWood

Moottori: D16K750, 750 Hv, 3 550 Nm
Akseliväli: 4 900 mm
Etujousitus: ilma, 10 t
Takajousitus: ilma, 32 t
Perävälitys: 3,36
Polttoainetankki: 405 l
AdBlue: 64 l
Päällirakenne: AluCar ProWood konseptin mukainen

Vuotekno

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: