Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Hankook Kuljetusyrittäjä

Tehokkuuden maksimointia Volvolta

Tammikuun lopulla astuivat voimaan uudet ajoneuvoyhdistelmien mittamuutokset. Pisimpien yhdistelmien sallitut mitat kasvoivat jopa 34,5 metrin pituisiksi. Kokonaismassat pysyivät entisellään. Volvo Finland ja PNO Finland niputtivat vakiomittaisista ajoneuvoistaan liki 34 metriä pitkän ETT-yhdistelmän.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 3/2019

ETT-yhdistelmä on saanut nimensä jo vuosia Ruotsissa koekäytössä olleista pitkistä ajoneuvoyhdistelmistä, joita kutsutaan nimellä ”En trave till”, vapaasti suomennettuna ”Yksi nippu lisää”. Kotimaisen yhdistelmän kokoonpano on yksinkertainen. Kolmeakselisen tasakuorma-auton perään on kytketty dolly, B-linkki sekä 13,6 metriä pitkä puoliperävaunu. Tällä paketilla on päästy mittamuutoksen mahdollistamaan, yhteensä 29,24 metrin kuormatilaan. Tällainen kokoonpano on mahdollista tehdä jo valmiista kuormatiloista ja perävaunuista.

Tällaisen yhdistelmän kokoaminen pitkäksi maantiejunaksi ei ole aivan helppo tehtävä. Huomioon täytyy ottaa monta eri asiaa, kuten erilaiset vaatimukset siltasääntöpituuksissa, näitä saattaa olla yhdessä yhdistelmässä jopa neljä kappaletta. Lisäksi pitää ottaa huomioon tehovaatimukset, kääntyvyysvaatimus sekä sivusiirtymät. Myös ajoneuvoyhdistelmän vakaus on tärkeä asia. Suunnittelussa voidaan huomioida eri akseleiden kevennykset ja akseleiden sijainti. Monet näistä huomioitavista seikoista ovat kompromisseja, joilla on merkitystä kokonaispituuteen ja -massaan.

PITKÄ.

Vetoautoksi koeajettuun yhdistelmään oli valikoitunut FH 500, 4 800 millimetrin akselivälillä. Kolmiakselinen veturi on oiva valinta tällaiseen yhdistelmään, perässä tulee yksikköpyörillä varustettu juna melko lailla kevyesti. Liikenneympyröissä huomaa yhdistelmän pituuden. Silti ympyrän läpiajo on helppoa, viimeisen vaunun akselit seuraavat muita akseleita vaivattomasti. Kääntyvyysvaatimukset täyttyvät kuten pitääkin. Ainoa murhe koeajetussa yhdistelmässä oli vaatimusten mukaisen epäsuoran näkemän laitteen eli sivunäkymää korostavan kameran sijaintipaikka. Näkymä jäi vajaaksi. Auton maahantuoja on luvannut korjata tilanteen vaihtamalla kameroiden paikkaa, jotta taattaisiin riittävä näkymäalue katveeseen jääville kohdille.

Yhdistelmä oli lastattu liki sallittuun, noin 65 tonnin kokonaismassaan. Tieliikenteessä sallittu massa on 68 tonnia. Akselipainot oli saatu kohdilleen. Lastauksen kanssa saa olla tarkkana, ettei yhdistelmästä tule epätasapainoinen. Nyt 26 tonnin vetoauto veti perässään yhdistelmää, jonka ensimmäinen vaunu oli lastattu noin 25 tonnin kokonaismassaan ja viimeinen, 13,6 metrin vaunu 14 tonnin massaan. Osa viimeisen vaunun massasta kohdistuu B-linkin vetopöydälle. Tämä täytyy ottaa huomioon lastattaessa tasapainoista yhdistelmää. Lastauksessa kannattaa noudattaa periaatetta: raskaat tavarat eteen ja siitä taaksepäin pikkuhiljaa kevyempää.

Kääntyvyysvaatimukset täyttävä.

Maantiellä yhdistelmä kulkee kirjaimellisesti kuin juna. Tarvittaessa kuljettajaa avustaa vaatimusten mukainen, liukkaalla kelillä liikkeellelähtökykyä parantava laite, tässä tapauksessa ketjunheittäjät, Onspotit. Koeajon aikana vallitsi kaunis kevätsää, joten laitteita ei tarvinnut kokeilla. Näiden yhdistelmien lisääntyminen maanteillämme tulee vaatimaan lisähuomiota myös henkilöautojen kuljettajilta. Pidentynyt ohitusmatka vaatii pidemmän näkymäalueen ohittajalta. Tässä korostuu yhdistelmänkuljettajan ammattitaito. Nopeusrajoituksia noudattava ammattikuljettaja, joka tarkkailee taustapeiliä, takaa turvallisemman liikenneympäristön muille tielläliikkujille.

Pitkät yhdistelmät tulevat pikkuhiljaa yleistymään valtateillämme. Niistä tuskin tulee kaikkialle kuljetuksia tekeviä ajoneuvoja. Kuljetusreitit perustunevat enemmänkin tarpeeseen ja kuljetusvolyymiin. Pitkät yhdistelmät ovat edukseen suurten kaupunkien tavaraterminaalien välisessä liikenteessä. Jotta yhdistelmiä voidaan käyttää tehokkaasti ja samalla turvallisesti, tullaan ajojärjestelyltä ja kuljettajilta vaatimaan entistä ammattitaitoisempaa asennetta työntekoon. Väärin sijoitetulla kuormalla saadaan aikaan turvaton yhdistelmä. Ammattitaitoinen henkilökunta pystyy helposti välttämään nämä vaarat miettimällä logistiikkaketjun uudelleen. Kappaletavarakuljetuksissa tämä korostuu, yhdistelmät mahdollistavat oikein suunniteltuina toimintaperiaatteineen suurten tavaramassojen kuljetuksen pienemmillä päästöillä.

Lisää turvallisuutta

Näillä yhdistelmillä on myös vaikutus alati paheneviin kuljettajien rekrytointiongelmiin. Ammattitaitoisista kuljettajista on pulaa, suuremmat tavaramäärät yhteen ajoneuvoyhdistelmään lastattuna vähentävät myös kuljettajien tarvetta. Kalustoratkaisuissa useat kuljetusliikkeet ovat jo ennakkoluulottomasti olleet hereillä kehittäen omaa kuljetustoimintaansa tukevaa kuljetuskalustoa, merkitystä on myös kuljettajien perehdyttämisellä.

VOLVO FH500 6x2

  • Moottori: D13K500, 500 hv / 2500 Nm
  • Vaihteisto: I-Shift automatisoitu, 12 vaihdetta
  • Akseliväli: 4 800 mm
  • VAK V-Slider B-linkki
  • Etuvaunu: kolme akselia, viimeinen ohjaava, verhokapelli, kokonaispituus 10 665 mm, kuormatilan pituus 7 770 mm
  • Puoliperävaunu: kolme akselia, verhokapelli, kokonaispituus 13 600 mm

 

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: