Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Tarvitsemme parempaa ennakointia tieurakoitsijoilta

Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolosen toimisto on Helsingissä. Normaalioloissa hän kiertää aktiivisesti Suomessa tapaamassa jäsenyrittäjiä, kuljetusten ostajia ja yhteistyökumppaneita.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 1/2021

Tehtävä:

Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n jäsenet ajavat alkutuotannon kuljetuksia, maitoa ja eläimiä tiloilta sekä rehua tiloille. Valmistavara taas kulkee teollisuudesta varastoihin ja kauppaan. Toimitusjohtaja Seppo Tolosen tärkein tehtävä on auttaa jäsenyrittäjiä liiketoiminnan hoitamisessa niin, että heidän työnsä kuljetusmarkkinoilla on kannattavaa.

Pinnalla:

Vuodenvaihteessa Seppo käy läpi keskeisimpiä kuljetussopimuksiin liittyviä asioita. Yhdistyksen hallinnolliset asiat vaativat myös monipuolista työtä tähän vuodenaikaan. Seppo on tottunut kiertämään ahkerasti jäsenyrittäjien ja kuljetusten ostajien luona neuvotteluissa koko Suomessa. Hän osallistuu usein myös koulutuksiin joko opettajana tai päivittääkseen omia tietojaan. Vallitsevat olosuhteet ovat tehneet matkat lähes mahdottomaksi ja Seppo kaipaa lähiyhteyksiä kovasti.

Koulutus:

Seppo Tolonen on kuljetustekniikan insinööri, jonka asiantuntemus alasta alkoi karttua jo poikasena oman isän kuljetusyrityksessä. Seppo on toiminut myös kuorma-autokaupan puolella muun muassa kenttä- ja myyntipäällikkönä ennen kuin hänet valittiin nykyiseen tehtäväänsä vuonna 2003.

Parasta työssä:

Palkitsevinta työssä on Seposta se, kun pystyy auttamaan jäsenyrittäjää hänen ongelmissaan. Kyse voi olla yhtä hyvin puhelimessa annetusta heti auttavasta vastauksesta kuin pitemmästä projektista, kuten erikoispäällirakenteiden hankinta jäsenyrittäjän kanssa ulkomailta. Vuosien varrella Seppo on tutustunut yrittäjien lisäksi usein myös heidän perheisiinsä.

Tiestö ja ympäristö:

Liikkuessaan Suomessa Seppo on kiinnittänyt huomiota alempiasteisen tiestön heikkoon kuntoon. Myös näiden teiden varrella asutaan, harjoitetaan elinkeinotoimintaa ja maksetaan veroja, mutta asukkaat on jätetty usein oman onnensa nojaan tiestön kunnossapidon osalta. Erityisesti talviaikaan yrittäjiä voi pelottaa lähettää kuljettaja liukkailla keleillä huonosti hoidetuille pikkuteille. Logistiikkamme ei toimi ilman hyvää tieverkkoa. Siitä mihin rata loppuu, jatkuu matka kumipyörillä vielä pitkästi  teenpäin. Seppo odottaa parempaa ennakointia tieurakoitsijoilta. Jos polanne on jo ehtinyt syntyä, sitä on vaikea poistaa.

Perhe ja harrastukset:

Sipoon maalaismaisemassa ja Kainuussa vaaran laella sijaitsevista vanhoista omakotitaloista on tullut viime vuosina melkein koko vapaa-ajan täyttävä harrastus. Se on jopa häirinnyt hieman aktiivista urheilua. Remontointi ja viimeistely tarjoavat jatkuvaa virikettä ja uutta opittavaa. Käsillä tekeminen on hyvää vastapainoa työlle. Liikuntaharrastuksista golf ja hiihto ovat mieluisimmat. Hiihtoharrastus oli Kainuussa lapsuuden viettäneelle Sepolle itsestäänselvyys. Golfin hän aloitti 1990-luvun alussa, lievästi työnantajan painostamana. Valinta ei ole kaduttanut.

Esittelemme lukijoillemme jäsenten hyväksi eri puolilla Suomea työskenteleviä SKAL:n asiantuntijoita.

Yara-AdBlue

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: