Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Dimex

Tappamisen sijaan lypsylehmät on ohjattava vehreille niityille

Polttoaineveron korotusten sijaan on uskallettava uudistaa liikenteen verotusta. Järjestötyöllä ja poliittisen vaikuttamisen keinoin haluamme osoittaa päättäjille, että kirstuun voi laittaa muitakin kuin liikenteen euroja. Veronmaksukyky paraneet parhaiten liiketoiminnan kasvun kautta.

Kirjoittaja: Iiro Lehtonen

Kuljetusyrittäjä 4/2021
Iiro Lehtonen mustavalkoinen

Kaikkea on koettu: lamat, koronat, laittomat kabotaasit ja taivasta hipovat polttoaineverot. Odottaa sopii, että kurjuuksien kautta kulkemiselle vihdoin tulisi loppu. Vaan eipä se siltä näytä. Masennuin, kun luin valtiovarainministeriön julkaiseman tuoreen raportin liikenteen verotuksen kokonaisuudistukseksi. Kuljetusyritykset maksavat nyt noin 700 miljoonaa euroa polttoaineveroa valtiolle vuodessa. Siitä huolimatta dieselin polttoaineveroon ehdotetaan tuntuvaa tasonkorotusta. Polttoaineveroa tulisi maksettavaksi yli 500 miljoonaa lisää. Rohkeiksi uudistajiksi ei raportin laatijoita voi kutsua. Lähinnä tulee mieleen tarina hölmöläisistä, jotka koittavat tuoda säkissä valoa pimeään pirttiin.

Koetan ymmärtää ankeuteen taipuvaisten valtion verokirstun vartijoiden huolta, kun liikenteeltä ei enää saa kerättyä sitä kahdeksaa miljardia euroa vuodessa, mihin on totuttu. Henkilöliikenteen käyttövoimat muuttuvat nopeassa tahdissa ja polttoaineveron tuotto laskee, jolloin verokirstuun on syntymässä jopa kahden miljardin euron vajaus. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että ratkaisuksi esitetään dieselin polttoaineveron korotusta 37 sentillä per litra ja kaiken kukkuraksi polttoaineveron sitomista indeksiin. Tavaraliikenteelle tästä tulisi järkyttävä, yhteensä yli 500 miljoonan euron vuotuinen lisälasku.

Eikä tässä vielä kaikki. Toimialaa ollaan lyömässä lujaa pesäpallomailalla molemmille korville. Palautan mieliin liikenteen päästöjen puolittamiseen liittyvät ehdotukset, joita liikenneministeriössä parhaillaan valmistellaan. Fossiilittoman liikenteen tiekartta sisältää muun muassa uusiutuvan polttoaineen jakeluvelvoitteen korottamisen 30 prosentista 34 prosenttiin, sekä liikenteen kansallisen päästökaupan luomisen. Myös tällaiset toimet johtavat varmuudella dieselin hinnankorotukseen, jonka määrä on arvoitus. Hurjimpien arvioiden mukaan päästöjen puolituksesta johtuen dieselin käyttäjiä odottaisi yli euron kalliimpi litrahinta. Viimeistään nyt meidän kaikkien kotimaisesta kuljetusyrittäjyydestä huolta kantavien hälytyskellojen pitäisi soida!

Nyt on järjestöyhteistyön ja poliittisen vaikuttamisen aika. Vanhoja latuja tallaavat virkamiehet ovat laatineet liikenteen lypsylehmien hengen menoksi veronkorotusesitykset. Seuraavien vaalien jälkeen on poliitikkojen vuoro päättää, miten niihin suhtaudutaan. Eduskuntavaaleihin on pari vuotta aikaa. Me tuomme valon pirttiin kynttilällä, ja osoitamme tuleville päättäjille, että kirstuun voi laittaa muitakin kuin liikenteen euroja, että veronmaksukyky paranee parhaiten liiketoiminnan kasvun kautta, ja että päästöt voidaan puolittaa korottamatta polttoaineveroa tai sen hintaa. Teemme selväksi, että tappamisen sijaan lypsylehmät on ohjattava vehreille niityille.

Liittokokouksemme julkilausuma: Polttoaineveron korotusten sijaan on uskallettava uudistaa liikenteen verotus

Tiedotteemme 18.5.2021: Liikenteen verouudistus tuomassa yli 500 miljoonan euron lisäkustannukset tavaraliikenteelle

 

 

Kirjoittajasta

Iiro Lehtonen on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2007 alkaen.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: