Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Suuria suunnitelmia

Mitä yhteistä on Grand Designs -talonrakennusrealityllä ja raskaan liikenteen HCT-yhdistelmäkokeiluilla? Pääkkärissäni maalailen näiltä tiimoilta ja inspiroidun valoisan porvoolaisen kuljetusyrittäjän Magnus Ekin kertomasta. Onkohan niin, että Porvoossa paistaa aina aurinko?

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 3/2018
päätoimittaja

Telkussa on pyörinyt vuosikausia Grand Designs -talonrakennusreality. Siinä keskiaikaiseen linnaan nousee moderni loft-asunto ja walesilaiselle kukkulalle vanerinen laatikko. Eräs talo perustettiin altaaseen kellumaan  tulvan varalta, eräs valtavan kierreportaikon ympärille. Yhteistä rakennushankkeille on, että ne ovat mittasuhteiltaan ja tarkkuudeltaan käsittämättömiä. Hankkeiden tekijöitä, yksityishenkilöitä, yhdistää voimakas inspiraatio ja väsymätön unelman tavoittelu.

Itse inspiroiduin lukiessani porvoolaisen Magnus Ekin haastattelua. Kaksi vuotta sitten hän sai työparikseen monitaitoisen volvolaisen, Kurt Westeniuksen, ja unelma HCT-yhdistelmästä muotoutui todeksi. Kokemukset ovat myönteisiä, vaikka pelkästään ajokin tavanomaiseen viikonloppuhuoltoon voi kulua kokonainen päivä. Mikään ei tule ilmaiseksi.

Magnus Ek suosittaisi yhdistelmäpituuden kasvattamista myös Euroopan teille ruuhkia vähentämään ja ilmanlaatua parantamaan. Hän toivoo myös mahdollisuutta tilapäiseen ajoajan pidennykseen, jotta kuljettaja pääsisi kotiinsa viikkolevon viettoon. Näin saataisiin kuljettajan ammatistakin houkuttelevampi. Hear, hear!

Meillä on toinenkin HCT-juttu. Uusikaupunkilainen Heikolan Kuljetus Oy kumppaninsa DSV Road Oy:n kanssa kuljettaa auton osia ja valmiita ajoneuvoja sataman ja tehtaan välillä. Kun massiivinen  maasturimersu tuli tuotantoon, tarvittiin lisää yhdistelmäpituutta ja DSV käynnisti hankkeen. On hienoa todistaa, kuinka suomalaisen autovalmistuksen menestystarina vahvistaa yhteistyötä ja innovaatioita sekä luo työpaikkoja kuljetusalalla.

Optimaalinen kalustokoko on paljon muutakin kuin yhdistelmäkoon kasvattamista. Taloudellisesti ja fiksusti voi kuljettaa monen kokoisella kuorma- ja pakettiautolla. Juuri nyt vain sattuvat umpeutumaan ensimmäiset  kokeiluluvat, joiden havainnot ovat rohkaisseet ministeriön luonnostelemaan asetusmuutoksen. Avaamme siinä esitettyjä yksityiskohtia sivulla 30. Etenemme siis kohti pysyviä kalustomuutoksia. Käännymme asiassa teidän, jäsentemme, puoleen toukokuun barometrikyselyssä, joten vastaattehan siihen!

Oli kalusto mitä kokoa vain, on ratin takana yleensä mies. Brysselin-kirjeenvaihtajamme Heli Satuli on selvittänyt EU-laajuista pulmaa: mistä lisää naisia kuljetusalalle? Pohjoismaissa naisia on vain 5,  Ranskassa 3 prosenttia tavaraliikenteen kuljettajista. Naisista tiedetään, että he ovat keskimääräistä vastuullisempia ja turvallisuustietoisempia kuljettajina. Jokin työn olosuhteissa, ehkä ilmapiirissäkin, ja arvattavasti  vastuu perheestä ovat omiaan karkottamaan naisia alalta. Helin asiantuntijat pohtivat ratkaisujakin, kannattaa ehdottomasti lukea!

Grand Designissa kiehtoo, että mammuttimaisia projekteja seurataan vuosien ajan ”vaikeuksien kautta voittoon”. Sen sijaan lopullisesti umpikujaan ajautuneita hankkeita ei näytetä. Se on harmillista, sillä elämä ei aina  ole niin täydellistä. Jos itse rakentelet tässä kesän korvalla jotakin, liittyi se kuljetusalaan tai ei, olkoon hankkeesi myötätuulessa

Tästä pääkkäristä tulikin erikoispitkä yhdistelmä.

Mukavaa, jos jaksoit lukea!

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista. heini.polamo@skal.fi, @HeiniPolamo

Kuljetusyrittäjä 1/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019
Kuljetusyrittäjä 5/2019
Kuljetusyrittäjä 4/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: