Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

SKAL näkyy ja kuuluu

Selvitimme kesällä medianäkyvyytemme sähköisissä julkaisuissa aikajaksolla 1.6.2020–31.5.2021. Hyvistä tuloksista saimme itsellemme erinomaiset pohjaluvut. Haluamme jatkossa näkyä ja kuulua vielä enemmän, siksi asetimme näkyvyydellemme selkeät tavoitteet.

Kirjoittaja: Iiro Lehtonen

Kuljetusyrittäjä 5/2021
Iiro Lehtonen mustavalkoinen

SKAL:n viestintä tutki tänä kesänä SKAL:n näkyvyyttä. Selvitettävänä oli medianäkyvyytemme sähköisissä julkaisuissa ja kanavissa aikajaksolla 1.6.2020–31.5.2021. Tarvitsimme pohjaluvut medioittain, jotta voimme asettaa riittävän haasteelliset tavoitteet seuraavaksi vuodeksi. Selvitys yllätti myönteisesti ainakin minut. Meillä on paljon tekemistä pelkästään nykytason säilyttämisessä, kun tavoitteena on yhä näkyvämpi SKAL.

Valtakunnallisissa päivälehdissä (mm. Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Kauppalehti, Maaseudun Tulevaisuus ja Taloussanomat,) osumia oli 79 kpl. Maakunnallisissa lehdissä (mm. Aamulehti, Etelä-Suomen Sanomat, Ilkka-Pohjalainen,  Karjalainen, Keskisuomalainen, Lapin Kansa, Satakunnan Kansa ja Turun Sanomat) osumia oli 114 kpl, ja ammattilehdissä (mm. Ajolinja, Auto, Tekniikka ja Kuljetus, Konepörssi, Moottori, Osto & Logistiikka, Tekniikka ja Talous sekä Tuulilasi) 139 kpl. Selvitys kattoi myös sähköisesti ilmestyviä paikallislehtiä, joissa osumia oli 32 kpl.

Yhteensä osumia löytyi lehdistä 364 kpl, eli keskimäärin yksi päivässä. TV-haastatteluja oli ko. aikajaksolla 11 kpl ja radioesiintymisiä löytyi 2 kpl, eli TV:ssä tai radiossa keskimäärin kerran kuukaudessa. Twitterissä SKAL-klikkauksia oli 2 965 kpl ja Facebookissa SKAL-tykkäämisiä ja -jakamisia oli kaikkiaan 62 900 kpl. SKAL on vahvasti esillä myös sosiaalisessa mediassa.

TV-haastatteluihin tavoittelemme kolmanneksen kasvua, radiohaastatteluihin määrän tuplausta, ja sosiaalisen median kanaviin 10 prosentin kasvua. Lehtien palstoilla tavoitteena on 10–15 prosentin kasvu paikallislehtiä lukuun ottamatta. Niiden osumamääriin haluamme 200 prosentin kasvun. Haluamme, että SKAL näkyy yrittäjän arjessa. Näin kova kasvu ei synny itsestään, eikä pelkällä päätöksenteolla. Rahallakaan emme näkyvyyttä hanki. Jokaisen meistä tulee löytää sisältään pienen toimittajan alku. Lisäksi tarvitaan asennemuutos: SKAL:n päivittäinen, tavanmukainen toiminta on uutisen arvoinen. Saavutamme tavoitteemme, kun kerromme uutisena sen, mitä me joka päivä teemme.

Kannattaako tällaiseen julkisuushakuisuuteen ryhtyä? Varmasti kannattaa. SKAL on maanteiden tavaraliikenteen äänitorvi, jonka odotetaan törähtävän. Järjestön kannanotoilla ja lausunnoilla on vaikutusta yhteiskunnassa ja lainsäädäntötyössä. Erityisen iso merkitys näkyvyydellä on omille jäsenillemme. Luottamus järjestötyötä kohtaan kasvaa, kun toimimme näkyvästi jäsentemme hyväksi. Myös uudet jäsenet löytävät meidät helpommin, kun SKAL näkyy ja kuuluu.

Kirjoittajasta

Iiro Lehtonen on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2007 alkaen.

Vuotekno

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: