Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Scanian voimanpesä

Väkevä, korkeavääntöinen moottori ei ole itsestäänselvyys. Pohjoismaiset olosuhteet maanosan korkeimmilla kokonaismassoilla vaativat reilut eväät. Scanian 16-litraisen V8-moottorimalliston tehokkain, 770-hevosvoimainen moottori johtaa tällä hetkellä skandinaavisten kuorma-autovalmistajien varustelukilpaa.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä /2022

Suojellakseen voimansiirtoa, Scanian moottori tarjoaa suurimman vääntöpiikin 10–12 vaihteilla, pienemmilläkin vaihteilla on käytettävissä noin 3 500 Nm:n vääntö, jolla varmasti pärjää kehnoissakin olosuhteissa. Päästöjen hallinta onnistuu pelkästään SCR-järjestelmän avulla.

Koeajossa ollut voimanpesä oli varustettu Alucarin puutavaravarusteilla sisältäen uusimpien kuormanvarmistussäännösten mukaiset välineet. Työn laatu veturin puskurista perävaunun takavaloihin on korkealla tasolla. Tarkoin harkitut, asiakkaan toiveiden mukaiset varustelut todistavat kotimaisen päällirakentamisen laadun.

Scanian kielellä ”normaali” tarkoittaa ohjaamoa, jonka takaseinälle on taitettu 540 mm leveä vuode, jossa kuljettaja voi ottaa tarvittaessa pienet nokoset. Kuusi
vuotta sitten esitelty ohjaamo edustaa edelleen parasta pohjoismaista autojen suunnittelua. Kuljettajan tarpeet sekä turvallisuus on otettu huomioon suunnittelussa. Ajoasento ja näkyvyys ovat esimerkillisiä. Kuljettajan paikka on siirretty lähemmäksi ohjaamon vasenta etukulmaa. Pientä huolta käyttäjien kesken on aiheuttanut valokatkaisimen asennus kuljettajan oveen. Katkaisijoilla on ikävä taipumus kastua, kun ovi on auki sateessa.

Neliakselinen, 4 950 millin akselivälinen, sähköhydraulisella trippeliakselilla varustettu veturi kulki kuin juna. Muutaman tunnin koeajolenkki kiersi pitkin Länsi-Uudenmaan pitäjien mutkateitä. Painoa yhdistelmällä oli noin 68 tonnia.

Ainoana kuorma-autonvalmistajana Scania tarjoaa mahdollisuuden varustaa auto sähköohjatulla kytkinpolkimella. Saattaa olla tunnemuistin kepposia, mutta ajon aikana jäi vahva ajatus siitä, että sähköisen kytkinpolkimen tuntuma on parantunut vuosien aikana. Järjestelmän nerokkuus on siinä, että voimansiirtolinja tunnistaa kuljettajan  kytkinpolkimen käyttötarpeen ja näin antaa kuljettajalle mahdollisuuden tarpeen vaatiessa joko käyttää kytkintä jalalla tai sitten automatisoidusti. Polkimen avulla on mahdollista  peruttaa erittäin tarkasti ja mahdollisimman pientä nopeutta tavoiteltaessa ”luistattaa” kytkintä.

Moottorin tarjoama voima on sivistynyttä, ei ollenkaan raakaa. Moottorin käyntiäänestä on vieläkin aistittavissa vanhaa kunnon V8:n mölinää. Perinteinen Opticruise-vaihtamisjärjestelmä on hyvin mukana täyttäen moottorin toiveet väännön ohjaamiseksi vetopyörästöön. Koeajossa olleessa yksilössä napavälitteisen vetopyörästön välityssuhde 3,80 vaikuttaa hyvältä kompromissilta hankalassa maastossa ja paremmilla pikiteillä tapahtuviin ajoihin. Ohjaamon vuode mahdollistaa myös pidemmät siirrot kannolta tehtaalle.

Koeajosta jäi miellyttävä maku. Kun kuljetustehtävissä tarvitaan voimaa, sitä löytyy myös kaupan hyllyltä. Scanian tapauksessa auto liikkuu eteenpäin kuminauhamaisesti. Joskus pitää varmistaa nopeusmittarista, että auto todella nousee mäet lähes vaivattomasti. Voimansiirtolinja toimii hienosti, vaihtamistapahtumaa ei huomaa edes perstuntumalla. Täysilmajousitettu, neliakselinen trippeliveturi perässään viisiakselinen perävaunu kulkee, kuten sanottu, junamaisesti eteenpäin.

Tällä paketilla on helppo tehdä töitä. Niitä joutuukin tekemään rutkasti, koska hintaeroa pienempään kolmetoistalitraisen
koneeseen verrattuna on reilusti.

Scania R770 8x4/4

Moottori: V8, 16 litraa, 3 700 Nm, 1 000–1 450 rpm
Vaihteisto: GRSO926R automatisoitu, 12 nopeutta, hydraulinen hidastin R4100
Tasauspyörästö: napavälitteinen, välitys 3,80
Akseliväli: 4 950 mm
Täysilmajousitus
Ohjaamo: CR17N, normaali korkeus, vuode
Päällirakenne: Alucar Black Edition
 

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: