Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Scanian vikkelä sorajuna

Viime syksynä päivitetyn, legendaarisen Scania V8:n ääni saa edelleen kuljettajien housunpuntit vapisemaan. Kyseinen moottori on omiaan raskaaseen maamassan siirtoon tarkoitettuun yhdistelmään.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 7/2021

Koeajossa olleen 76-tonnisen Scanian yhdistelmän vetoautossa on 650-hevosvoimainen, ylivaihteinen, automatisoitu GRSO926R -moottori. Ajokissa on kytkinpoljin. ELG:in rakentamalla 17,9 kuution automaattikasettilavalla varustettu, 4 950 millin akselivälinen R-ohjaamoinen Scania edustaa hyvin perinteistä sorakasettiyhdistelmää. Perässä kulkee Jykin tekemä, viisiakselinen perävaunu kolmannen ja viidennen akselin nostoilla.

Yhdistelmän kokonaispaino on 76 tonnia, josta omamassa on yhteensä 25 600 kiloa, joten kantavuutta jää vielä reilut 50 000 kiloa.

Viisi vuotta sitten esitelty uusi ohjaamo edustaa vieläkin alansa huippua. Ohjaamoon nousu on helppoa ja ohjauspyörän sijoitus lähelle tuulilasia helpottaa näkyvyyttä etuviistoon. Muutenkin ergonomia on kohdillaan alkaen kipin käyttövivun paikasta. Ajoasento on mukava. Käännettävällä lepovuoteella varustettu päiväohjaamo tarjoaa hyvät säilytystilat kuljettajan tavaroille.

Yhdistelmän ajettavuus on hyvää pohjoismaista luokkaa. Mahdollisuus osallistua itse vaihtamistapahtumaan kytkinpolkimella helpottaa auton käsittelyä hankalissa olosuhteissa. Kakkosakselin sijoitus takaa auton oikeiden akselipainojen löytämisen, ohjaavana se myös tekee ajamisen omalta osaltaan ketterämmäksi. Ohjaamon alta kuiskaavan V8-moottorin ääni on rauhoittava.

Yhdistelmän päällirakenteiden kokoonpanossa työ on laadukasta. Yksityiskohdat ovat harkittuja perustuen pitkään kokemukseen, asioita on kysytty myös asiakkailta. Auton alustan lopullinen varustelu on tehty Suomessa maahantuojan toimesta, näin voidaan varmistaa asioiden toimivuus sekä helppo huollettavuus.

SCANIA R650NA 8x4

Moottori: DC16 650 hv, 3 300 Nm
Vaihteisto: GRSO926R, 12 nopeutta, ylivaihde, hidastin
Akseliväli: 4 950 mm
Päällirakenne: ELG-automaattikasetti, 6 mm/5 mm, 17,9 m3
Perävaunu: Jyki alusta, ELG-lava 5 mm / 5mm, 24,3 m3, 3- ja 5-akselit nousevat
Auton omapaino: 15 100 kg
Perävaunun omapaino: 10 500 kg
 

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: