Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Scanian polttomoottori sai päivityksen

Maailma sähköistyy kovaa vauhtia ja eri kulkuneuvojen voimanlähteet varastoivat energiansa akkuihin. Tekniikan kehityksen nopeus ei vielä kuitenkaan riitä sähköistämään logistiikka-alan raskaita ajoneuvoja, toimintasäteet ovat riittämättömiä ja energian puhtaus asettaa ilmoille kysymysmerkkejä, sananmukaisesti.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 8/2021

Esiteltyään viisi vuotta sitten uusimman mallistonsa, Scania aloitti välittömästi uuden voimalinjan suunnittelun. Tämä tapahtui muiden vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivien voimanlähteiden kehitystyön rinnalla. Nyt työ on valmis ja lopputulos
esiteltiin ensimmäisessä suuressa tilaisuudessa sen jälkeen, kun pandemia alkoi levitä maapallolla.

Paljon on saatu aikaan, koko voimalinja on täysin uusittu aivan kampiakselin päästä pyörän napoihin. Lopputuloksena vähäpäästöinen tekniikka, jolla voidaan täyttää helposti lähitulevaisuuden yhä tiukentuvat päästövaatimukset. Puristussytytteistä tekniikkaa on käytetty radikaalisti uudistetulla tavalla. Modernilla valmistustekniikalla on mahdollista käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten HVO- ja Fame-dieseliä.

Uutuuksiin tutustuminen on helppo aloittaa voimalinjan päästä.

– Tiesimme alusta alkaen, että lähtökohtana on kaksi yläpuolista nokka-akselia (DOHC) yhdistettynä neliventtiilitekniikkaan ja yksinomaan SCR (valikoiva katalyyttinen pelkistys). Kun DOHC-rakenne oli valmis, saatoimme kehittää valinnaisena tarjottavan puristuksen vapautusjarrun haluamallemme suorituskykytasolle. Venttiilien tarkka ohjaus yläpuolisilla nokka-akseleilla oli myös pakollinen kaksi urea-annosta tuottavan Scania Twin-SCR -järjestelmän toiminnan kannalta, Scanian pääinsinööri Magnus Henrikson kertoi.

 

Moottori on todellakin täysin uusi. Lähes kolmetoistalitrainen (12,74 l) on saatavilla teholuokissa 420, 460, 500 ja 560. Vääntöä löytyy 2 300 Nm–2 800 Nm. Vääntömomentin alaraja huitelee 900 kierroksen tuntumassa. Pidimme  esittelytilaisuudessa hetken hiljaisuuden, kun totesimme Scanialla pitkän perinteen omaavaan keskipakoisöljynsuodattimen poistuneen lohkon kyljestä. Samoin moottorinvalmistajan vuosikymmeniä käyttämät, modulääritekniikkaan perustuvat yksittäiset sylinterikannet ovat vaihtuneet yhteen suureen sylinterikanteen, johon on asennettu molemmat nokka-akselit, ruiskutusjärjestelmä sekä valinnaisvarusteena saatava puristuksen vapautusjarru CRB (Compression Release Brake). Tämä toimii samalla periaatteella kuin amerikkalainen Jake Brake. Uudella moottorilla varustetussa autossa voi olla sekä perinteinen pakokaasujarru pakosarjassa sijaitsevine läppineen että uusi CRB-järjestelmä ja (poiskytkettävä) R4700D-hidastin. Nokka-akselilla ohjataan puristustahdissa olevan sylinterin paine ahtimen kautta takaisin imupuolelle, jossa se nostaa painetta muissa sylintereissä. Moottorin käydessä työtahdin aikana paine on jopa 250 baria. Tietyissä ajotehtävissä valmistaja lupaa moottorin termisen hyötysuhteen nousevan jopa 50 prosenttiin, joka on huomattava parannus aikaisempaan. Moottorin voitelua on tehostettu ja komponenttien yhteensopivuutta on parannettu  tarkalla kiillotuksella. Typenoksidien alentamisesta pitää huolta kaksivaiheinen Twin-SCR -järjestelmä, jossa ensin ruiskutetaan  annos AdBlueta välittömästi ahtimen jälkeen ja sitten perinteisesti ennen katalysaattoria.

Olematon tehohäviö.

Moottorin päähän on asennettu täysin uusittu vaihteisto.

– Uuden Scania Opticruisen esittely viime vuonna avasi meille uusia mahdollisuuksia. Sen välitysalue on laajempi; siinä siinä on suora 12. vaihde ja aito ylivaihde, mikä tarkoittaa, että voimme pitää moottorin käyntinopeuden vielä alhaisempana matkanopeudessa. Yhdessä nopeiden taka-akselivälitysten kanssa voidaan päästä jopa 8 prosenttia alhaisempaan kulutukseen, Magnus Henrikson sanoi.

Uusien G25- ja G33-vaihteistojen ominaisuudet päästiin kokeilemaan Scanian testiradalla, kokemus oli miellyttävä.

Voimalinjan päässä on uusi R756-vetoakseli, johon voidaan valita kahdeksan välityssuhdetta, joista nopein on huimat 1,95:1. Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy
vetopyörille yli 99,9 %. Kaiken tämän hyödyntäminen vaatii ammattitaitoisen autonmyyjän, joka omia myyntityökalujaan hyväksikäyttäen löytää asiakkaalle hänen olosuhteisiinsa soveltuvan työkalun.

Muutakin kuin polttoainesäiliö.

Kokonaisuus koostuu muistakin uutuuksista, kuten moduulijärjestelmään kuuluvista polttoainesäilöistä. Järjestelmä mahdollistaa auton akselipainon optimoinnin erilaisten päällirakenteiden kanssa. Polttoainesäiliö on myös kokenut kokenut
muutoksia.

Muodoltaan D-kirjainta muistuttava tankki sisältää polttoaineen matalapainepumpun, polttoaineen pääsuodattimen ja vedenerottelusuodattimen, jotka on siirretty pois moottorista erilliseksi polttoaineenoptimointiyksiköksi. Yksikkö on asennettu pääpolttoainesäiliön kylkeen. Tämä yksikkö toimii myös varapolttoainesäilönä ja on toimiva varuste ajettaessa lähes tyhjällä tankilla jyrkkiä mäkiä. Järjestelmä varmistaa, että moottori ei haukkaa ilmaa tankista.

Kaikki toimenpiteet, joita uuteen voimalinjaan on tehty, vaikuttavat polttoaineen kulutusta alentavasti. Valmistaja lupaa, että polttoaineen kulutus laskee kahdeksan prosenttia. Tämä on suuri lupaus, kuten myös uuden ProCare-palvelun käyttöönotto. Kyseessä on palvelu, jossa valmistaja kerää autosta erilaista ajonaikaista dataa ja sitä tulkitsemalla pyrkii ehkäisemään ennenaikaisia komponenttirikkoutumisia. Scania lupaa palvelua käyttävälle ajoneuvolle 100 %  käyttöasteen.

Uusi peilijärjestelmä.

Esittelytilaisuudessa oli mahdollisuus tutustua uuteen, digitaaliseen peilijärjestelmään. SMVC-järjestelmän (Scania Mirror View Camera) kamerat on asennettu oven sivuikkunan alapuolelle tarkoituksena saada aikaan luonnollisempi näkymä
12,3 tuuman näytöille. Pikainen tutustuminen ei oikein vakuuttanut, koska kuljettajan puolen näyttö on asennettu Scanian ohjaamon A-pilariin, jossa se vaikeuttaa näkyvyyttä etuvasemmalle. Ohjaamoon on tehty uusia päivityksiä.

Ajo syksyisellä E4-moottoritiellä Södertäljestä Järnaan vakuutti uuden tekniikan toimivuudesta. 560-hevosvoimaisen matalakierrosmoottorin vääntömomentin nousu oli vakuuttavaa. Uusi vaihteisto tunnisti hyvin maaston ja pyrki pitämään moottorin kierrokset alle tuhannessa. Tuskin havaittavassa alamäessä vaihteisto valitsi ylivaihteen ja moottorin kierrokset laskivat noin 800 kierrokseen. Tämä riitti mainiosti kumoamaan 40 tonnin kokonaismassaiseen yhdistelmään kohdistuneet ajovastukset. On helppo uskoa, että tällä paketilla päästään luvattuihin prosentteihin polttoainekuluissa. Uusiutunut tekniikka antaa myös lisäaikaa kehittää täysin uusia energiaratkaisuja tulevaisuuden logistiikan tarpeisiin.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: