Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Saksalaista tehojakelua MAN TGM:llä

Jakeluliikenteeseen tarkoitettu MAN:in TGM-mallisto on saanut tänä kesänä uuden ilmeen. Uusittu ohjaamo näyttää nykyaikaisemmalta ja myös ohjaamon sisältä löytyy uutta.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 8/2020

Suomen maahantuoja MAN Finland on saanut valmiiksi ensimmäisen esittelyauton, kokonaismassaltaan 15-tonnisen kokosivuaukeavan kuormakorillisen jakeluauton. Uuden auton erottaa nopeasti maskin ilmeestä. Ohjaamon sisällä katse osuu ensimmäisenä, vaihtoehtoisena osana saatavaan uuteen digitaaliseen kojetauluun. Käsijarru on muuttunut sähköiseksi, helppokäyttöiseksi. Kun kuljettaja katkaisee virta-avaimella virrat, vaihteisto siirtyy automaattisesti vapaalle ja käsijarru menee päälle.

Ohjaamossa on hyvä ja ergonominen työympäristö. Ajoasento on perinteiseen saksalaistyyliin mukava erinomaisessa kuljettajan penkissä. Säilytystilaa papereille on varmasti riittävästi. Peilien sijoitus on hyvällä tasolla, oikeanpuoleisen A-tolpan ja peilinkupujen väliin jää tilaa niin, että katvealueet ovat huomattavasti pienemmät kuin edellisessä mallissa. Auton
voimalinja koostuu 6,8-litraisesta ja 250-hevosvoimaisesta kuusisylinterisestä moottorista sekä kaksitoistanopeuksisesta TipMatic-automatisoidusta vaihteistosta. Täysilmajousinen  alusta toimii hyvin. Digitaalinen mittaristo on selkeä ja tarjoaa paljon erilaista informaatiota. Informaatiolähdettä hallitaan kojetaulun keskiosassa olevalla kiertokatkaisimella.

Akseliväliltään 5 425-millisen TGM:n päällirakenteena on NEK:in valmistama, 7 820 millimetriä pitkä kokosivuaukeava jakelukori. Kori on varustettu Dhollandian 2 000 kiloa kantavalla DH-LM perälaudalla. Päällirakenne on laadukas ja valmis raskaaseen jakeluajoon.

Muutaman tunnin koeajo pääkaupungin ydinkeskustassa todisti, että uusi MAN TGM varustettuna kotimaisella kuormakorilla on hyvä vaihtoehto jakeluajoon. Moottori on sitkeä ja  vaihteistossa on riittävästi vaihteita niin kaupunkipyörittelyyn kuin pidempiin matkoihin valtateillä. Auton laatu on hyvää saksalaista tasoa. MAN:in maahantuontiorganisaatio on tehnyt isoja panostuksia jälkimarkkinointiverkostoon, joten huoltoasiatkin ovat järjestyksessä.

MAN TGM 15.250 4x2

Moottori: DO836 6,8 l, 6 sylinteriä, 250 hv, 1050 Nm 1200–1600 r/min
Vaihteisto: TipMatic 12 12 OD automatisoitu, 12 nopeutta
Akseliväli: 5 425 mm
Jousitus: ilma
Perävälitys: 3,70
Kokonaismassa: 15 000 kg
Päällirakenne: NEK-kokosivuaukeava
Ulkopituus: 7 820 mm
Sisäpituus: 7 720 mm
Korkeus: 2 500 mm
Perälauta: Dhollandia DH-LM hydraulinen, 2 000 kg

Vuotekno

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: