Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Saksalainen leipäkone MAN TGX

Pari vuotta sitten esitelty MAN TGX -mallisto on alkanut yleistymään maamme väylillä. Maahantuojan ennakkoluuloton asenne muokata keskieurooppalaisen valmistajan tuote soveltumaan pohjoisiin olosuhteisiin tuottaa tulosta. Saimme kokeilla, kuinka kotimaiseen runkoliikenteeseen soveltuva työkalu sopii käteen.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 4/2022

Perusakseliväliltään 5 500-millisen alustan päälle vääksyläisen EL-Korin rakentama kokosivuaukeava kuormakori edustaa hyvin täysperävaunun vetoautoa, joita nähdään tiuha tahtiin nelostiellä.

Anodisoidusta alumiinista tehdystä  koriprofiilista on saatu kevyt mutta tukeva, 8 700 milliä pitkä kuormakori. Sisäleveydeltään 2 530 mm:n koriin on helppo lastata 16 Fin-lavaa. Sidontapisteet on sijoiteltu koriin järkevästi, sidontakiskoja on kolmessa eri tasossa. Kori on varustettu 2 000 kilon Zepro ZAEHD-175 -takalaitanostimella,
joten kokonaisuus toimii myös tavaroiden jakeluliikenteessä.

Vetoauton kolmetoistalitrainen, 510-hevosvoimainen moottori on järkivalinta 68 tonnin kokonaispainoisen yhdistelmän vetoautoksi, vääntöä on riittävästi (2 600 Nm) ja voimansiirto toimii hyvässä tasapainossa moottorin kanssa. Todella harvan, 2,71 perävälityksen vuoksi on odotettavissa taloudellisia kilometrejä maamme vaihtelevilla tieosuuksilla. Kuljettajan ympäristö on mallikas, niin kuin pari vuotta vanhalta ohjaamolta voidaankin vaatia.

Kojetaulunäkymä on samalla hienostuneen nykyaikainen, mutta myös sopivalla tavalla vanhanaikainen. Katkaisijoiden hallinta on vaivatonta, valmistaja on tarkoituksella pyrkinyt välttämään kuljettajan mielenkiinnon herpaantumista kehittämällään SmartSelect -hallintalaitteella, joka vähentää tarvetta kosketusnäytölle. Laitteella pystyy hallitsemaan helpoilla kädenliikkeillä koko Infotainment-järjestelmää, johon liittyy navigaattori sekä auton viihdejärjestelmän käyttö.

Auto kulkee vakaasti, ohjaus on sopivan tehostettu niin, ettei tuntumaa tiehen menetetä, kuljettajan ajoasento on mallikas ja istuin erinomainen, siinä viihtyy pidempiäkin matkoja. Koeajetussa yksilössä apumiehen penkin pystyy kääntämään niin, että sen selkänojan päällä voi tehdä toimistotöitä. Peilien katvekulmat ovat kohtuullisen pieniä, oikean puolen peilit on asennettu kunnon varsien päälle. Ajotehtävää häiritsee hieman liian herkästi reagoiva kaistavahti, joka ilmoitteli äänekkäästi olemassaolostaan.

Man TGX soveltuu hyvin pohjoismaisille teille, maahantuoja on saanut aikaan kohtuullisen kattavan huoltoverkoston. Tosin pohjoisin toimipiste on Oulussa. Saatavilla on myös erilaisia, huoltotarpeen seuraamiseen tarkoitettuja työkaluja. Uusi TGX kotimaisella kuormakorilla on mainio leiväntekokone meidänkin leveysasteilla.

MAN TGX 26.510 6x2-4

Moottori: D2676, 12.4 l, 6 sylinteriä 510 Hv/2600 Nm
Vaihteisto: TipMatic, 12 nopeutta
Akseliväli: 5 500 mm
Perävälitys: 2,71
Polttoainetankki: 400 l/AdBlue 80 l
Päällirakenne: EL-Kori, Rahti-Elli, Zepro ZAEHD-175 takalaitanostin 2 000 kg
Sisämitat: 8 600 mm x 2 530 mm x 2 800 mm
Vetokita: VBG 575V-2 Dolly-kita servolla

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: