Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Ruotsalainen muskeli

Tammikuussa voimaan astuneet mittamuutokset ovat saaneet aikaan vipinää kuorma-auton myyjille. Rutiineiksi muodostuneet asiat muuttuivat yhdessä yössä. Kaksiakselinen rekanvetäjä ei ollutkaan enää yleisin vastaus kytkettäväksi puoliperävaunun eteen. Pikkuhiljaa teillemme ovat tulleet entistä pidemmät ja painavammat yhdistelmät, joiden keulassa letkaa vetää rekanveturi.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 6/2019

Scanian vastaus pitkän yhdistelmän keulakuvaksi on kolmeakselinen, läpivetävällä paripyörätelillä varustettu veturi. S-sarjan korkean ohjaamon alla murisee jo miehen iän saavuttanut, legendaarinen 650- hevosvoimainen V8-moottori. Scania on tällä hetkellä ainoa moottorivalmistaja, joka on saanut isolohkon hyväksyttyä täyttämään voimassa olevat päästömääräykset. Vaikka rauta on vanhaa, moottorin ohjaus on tuliterää. Yhdistettynä automatisoituun 12-vaihteiseen Opticruise-vaihteistoon on saatu aikaan rivakasti, mutta samalla taloudellisesti kulkeva paketti.

Noin 48 tonnin kokonaispainoon lastattu yhdistelmä noudattaa valmistajansa perinteitä, kun puhutaan ajettavuudesta ja hallittavuudesta. Ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan. Moottorin ja vaihteiston yhteys toimii kiitettävästi, vaihteiston pari vuotta sitten esitelty sivuakselijarru toimii, mahdollistaen nopean vaihtamisen. Kuljettajan paikka on muutenkin esimerkillinen, näkyvyys lienee luokkansa paras. Peilien kuvut eivät vie liikaa tilaa näkökentästä ja mahdollisimman paljon etuvasempaan sijoitettu kuljettajan penkki takaa hyvän näkyvyyden etuviistoon. Tätä korostaa matalalle sijoitettu kojetaulu. Näillä toimenpiteillä on saatu aikaan turvallinen työympäristö.

Kannattaa lukea ohjekirjaa.

Vuorokausilevon ajaksi Scanian makuuosasto tarjoaa mukavan oleskelutilan, jossa saa helposti unen päästä kiinni. Huippuluokan patja takaa leppoisan yöunen. Jääkaapin sijoitus, hyvin sijoitetut kaapit sekä ohjaamon varustelu lisäävät kuljettajan hyvinvointia. Tasalattiallinen ohjaamo vaatii kuljettajalta hyvää kuntoa, kun hän punnertaa kehonsa neljää porrasta käyttäen työpaikalleen. Sinne päästyään hän voi nauttia ajamisesta tai levosta, kumpi sitten onkaan vuorossa.

Voimakkaalla moottorilla ja hyvin rakennetulla voimansiirrolla varustettu veturi täyttää varmasti käyttäjänsä vaatimukset. Kuljettajan työtilat, hyvin suunniteltu ohjaamojärjestys ja erinomainen työn laatu takaavat turvalliset ja leppoisat ajokilometrit pitkän yhdistelmän ohjauspyörän takana. Näillä eväillä ammattitaitoinen myyjä löytää yhdistelmään soveltuvat speksit ja lopputuloksena on tuottava työkalu, jossa viihtyy pidemmilläkin matkoilla.

Säilytystilaa.
Esimerkillinen kuljettajan ympäristö.

Scania S650 6x4

Moottori: 16,4 litraa, V8, 650 hv / 3500 Nm
Vaihteisto: Automatisoitu Opticruise 12 vaihdetta
Akseliväli: 3 150 mm
Polttoainetankki: 1 030 l
Omamassa: 10 300 kg
Kokonaismassa: 28 000 kg
Moduuliyhdistelmän kokonaismassa: 76 000 kg

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: