Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Roteva maansiirtäjä

Renaultin maahantuonti on onnistunut tuomaan esille mallistonsa monipuolisuuden. Vaihtoehtoja löytyy pienehköistä pakettiautoista aina raskaan sarjan tavarankuljettimiin. Raskaaseen maansiirtoon tarkoitettu 4-akselinen kivilavalla varustettu Renault C -sarjalainen näytti kyntensä aamupäivän kestäneessä savotassa keskellä pääkaupunkiseutua.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 1/2019

Legendaarisen maineen kuljetusalan korjaamotoiminnassa saanut riihimäkeläinen HF-Autohuolto on asentanut Renaultin 520-hevosvoimaisella moottorilla varustetun maansiirtoauton päällirakenteet ja nurmijärveläisen ELG:n lavan Nurmi-kipillä. Laatu näkyy sekä alustassa että päällirakenteessa. Kipin hallintavipu katkaisijoineen on asennettu niin, että se haittaa ohjaamossa läpikulkua mahdollisimman vähän. Ulkopuolella pakoputken ja lämpölavan asennus on sovitettu yhteen huolella, kaikesta näkyy vahva ammattitaito.

Kotimaista osaamista.

Renaultin ajettavuus on saanut ennenkin kehuja. Akseliväliltään 4 600-millinen, akselistorakenteeltaan 2+2 kiviauto liikkuu näppärästi ahtaissakin kaivannoissa. Auto on varustettu kaksipalkeisella  keventimellä, jonka vaikutusta emme hyvissä olosuhteissa päässeet testaamaan. Ohjaamon järjestelyt ovat hyvin suunniteltuja. Nopeusmittarin digitaalinen näyttö ja ohjauspyörän tasainen otepinta vaativat hiukan totuttelua, samoin sähköinen käsijarru. 520-hevosvoimainen ruotsinsukuinen moottori yhdistettynä samalta suunnalta tulevaan vaihteistoon toimii hyvin. Ajaminen on helppoa sekä maantiellä että montussa. Ajoneuvossa on kaikilla akseleilla paraboliset jouset, etuakselilla kaksilehtiset ja takana kolmelehtiset.

Suojaa työntekoon.

Renault C-sarja on suunniteltu rajumpiin olosuhteisiin. Se näkyy monissa yksityiskohdissa, kuten etupuskurin suunnittelussa ja valojen suojauksessa. Taustapeilien hyvällä näkymäalueella on merkitystä, kun toimitaan alueilla, joissa on runsaasti jalankulkua. Myös ohjaamon sisustuksessa on otettu huomioon olosuhteet. Vaihteiston Offroad-ohjelmointi puolestaan ottaa huomioon vaihtamistilanteissa erilaiset maasto-olosuhteet. Päällirakenteet on, kuten edellä tuli mainittua, rakennettu huolella kestämään rajuja olosuhteita. Lavan 10 mm paksusta teräksestä tehty pohja ja 6 mm paksut laidat ovat tukevia ja kestäviä. Rakenteiden valmistuksessa ja asennuksessa näkyy vuosikymmenien kokemus raskaista maansiirtoon tehdyistä laitteista.

Kokonaisuus soveltuu mainiosti eritasoisille työmaille. Huolella tehdyt asennukset ja tukeva alusta tarjoavat turvallisen työympäristön raskaisiin maansiirtoihin. Kotimaisuusastekin on mukavalla tasolla.

Renault C 520 P8X4 E6

Moottori: DTI 13
Enimmäisteho: 382 kW / 520 hv 1430 - 1800 rpm
Enimmäisvääntömomentti: 2550 Nm, 1000 - 1430 rpm
Vaihteisto: Optidriver ATO 2612F, automaattinen kytkin, 12 vaihdetta eteen ja 3 taakse
Akseliväli: 4600 mm
Jousitus: Etujousitus: paraboliset etujouset 2 lehdellä, kallistuksenvakaaja
Takajousitus: paraboliset takajouset 3 lehdellä, kallistuksenvakaaja, vaimentimet takana
Taka-akselin välityssuhde: 3.70
Päällirakenne: ELG sora/kivilava, pituus 5700 mm, pohja 10 mm, laita 6 mm, korkeus 1200 mm

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: