Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Hankook Kuljetusyrittäjä

Rock´n Rollia maastossa Amarokilla

Viime vuonna vuoden pakettiautoksi valittu Volkswagen Amarok on nyt saatavana myös kuorma-autoksi rekisteröitynä. Amarokin kuorma-autoversion muutostyöt tehdään Suomessa yhteistyössä sipoolaisen Truck Masters Finland Oy:n kanssa. Lopputulos on henkilöautomainen voimanpesä, jolla pystyy ajamaan myös hankalissa olosuhteissa.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 4/2019

Heti autoon kiipeämisen jälkeen kiinnittyy huomio auton onnistuneeseen ergonomiaan. Ajoasento on hyvä, penkin sähkösäädöt tekevät tuntumasta henkilöautomaisen. Alkukevään viimeisinä pakkasöinä viilentyneet nahkapenkit olivat aamulla kylmät, onneksi niiden lämmitys oli tehokas. Viisipaikkaisen ohjaamon järjestelyt ovat kohdillaan, kerrankin lisäistuimille voi istahtaa myös kookkaampikin kanssamatkustaja.

Viimeistään moottorin käynnistyttyä ja suunnattaessa valtateille, Volkswagen Amarok, joka pohjoisen alkuperäiskansojen kielellä tarkoittaa sutta, näyttää kyntensä. Voimakas, 250-hevosvoimainen, kolmelitrainen V6-moottori, kahdeksan nopeuksisella automaattivaihteistolla, sopii auton luonteeseen mainiosti. Voimalinja tekee ajokista yhden nopeimmista siviilikäyttöön valmistetuista kuorma-autoista. Kiihtyvyys nollasta rajoitinnopeuteen 89 km/t kestää alle 7 sekuntia. Tällä ei liene tavarankuljettamisen kanssa merkitystä, turha kiire pois. Menoa helpottavat tavaratilassa olevat asianmukaiset kuormanvarmistuspisteet.

Palikat mallillaan.
Lisätilaa tarvitseville.

Amarokin ajettavuus on hyvä, sen osoitti koeajoni myös hankalammissa maastoissa. Kulku on vakaata jatkuvatoimisen 4Motion-nelivetojärjestelmän avustamana. Taka-akseliston säädettävä ilmajousitus lisää omalta osaltaan ajamiseen vakautta, kun perään kytketään perävaunu, joka voi painaa jopa 3 500 kiloa. Kuljettajan pitää siis huolehtia riittävästä ajo-oikeudesta. Vaatimuksena on C1E-luokan ajokortti. Tavaratilana olevalle lavalle ei saa mahtumaan kovin suurtatavaraerää, pyöräkoteloiden väli, 1 222 mm mahdollistaa FIN-lavan kuormauksen poikittain. Auton kantavuus on reilut 1 000 kiloa.

Kuorma-autoksi rekisteröitävä Volkswagen Amarok on hyvä vaihtoehto yrityksen monitoimiajoneuvoksi. Sillä pääsee maastoon viemään osia rikkoutuneen kaluston luo ja sen kanssa voi ajaa pitkää baanaa perheen kanssa harrastuksiin mentäessä. Rajoitteena tuolloin on sanan mukaisesti nopeudenrajoitin, joka pätkäisee matkavauhdin yhdeksäänkymppiin. Rajoitteena on myös C-luokan ajokorttivaatimus. Amarok rokkaa maastossa ja maantiellä.

Tavaratilaa.
Potkaisee.

Volkswagen Amarok
Aventura 3,0 TDI

Moottori: 3,0 litraa V6 TDI Diesel 190 Kx / 254 hv
Vaihteisto: 8-nopeuksinen automaatti
Vetotapa: 4x4 jatkuva, 4Motion-neliveto
Kokonaismassa: 3 510 kg
Vetopaino: 3 300–3 500 kg

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: