Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Riuska espanjalainen

Kukkulan kuninkaan tittelistä on väännetty kättä vuosikymmeniä. Perinteisesti pohjoismaalaiset kuormaauton valmistajat ovat hallinneet titteliä suurimpien kokonaismassojen osalta. Viimeistään vuoden 2014 alussa, kun Euro6 -päästövaatimukset astuivat voimaan, moni keskieurooppalainen valmistaja luopui leikistä. Eurooppalaiset 40 tonnin kokonaismassat eivät tarvitse jättimoottoreita.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 7/2018

Keski-Euroopassa liikkuvat myös raskaat kuormat kuten lavetit ja maansiirtokalusto, ja olosuhteet ovat paikoin rajuja. Hevosvoimia tarvitaan raskaisiin haalauksiin. Tästä syystä kuorma-auton valmistajien mallistoon on tullut viime aikoina myös vaihtoehtoja näihin  raskaskuljetuksiin. Jykevät 800 hevosvoimaa hipovat jättikoneet on unohdettu, mutta näköpiirissä ovat järkevät noin 600 hevosvoimaa jauhavat moottorit. Nykymoottoreiden päästöhallinta perustuu pitkälti kompromisseihin, lämmönhallinta on tärkeätä.

Haastaja

Pääsimme maistelemaan Ivecon vastausta voimaa vaativiin kuljetuksiin. Jykevä, 13-litrainen, 570- hevosvoimainen kolmeakselinen Iveco X-Way haastaa pohjoismaalaiset mäkikuninkaat niiden omilla toiminta-alueillaan. Läpivetävillä vetoakseleilla ja korkealla  vetopöytäkorkeudella varustettu rekanveturi soveltuu mainiosti sorapuolikkaan tai lavetin vetoon. Hyvin optimoitu voimansiirto ja 16-nopeuksinen automatisoitu vaihteisto tekevät hyvää yhteistyötä.

Helppo nousta.

Autoon nousu käy turvallisesti ja helposti. Hyvät tartuntakahvat ja karhennetut astinlaudat takaavat sen. Kuljettajan paikka on perinteinen ja näkymä ulos hyvä, lukuun ottamatta apumiehen puolen peilipakettia, joka peittää liiaksi näkyvyyttä etuoikealle. Tätä voi kompensoida liikuttamalla niskaansa. Korkean ohjaamon lähes tasainen lattia tarjoaa helpon läpikulun ohjaamon toiselle puolelle. Tasainen lattia antaa päällirakentajalle hyvät mahdollisuudet sijoittaa laitteiden hallintavivut niin, että ne ovat helposti kuljettajan ulottuvissa.

Helppo matkustaa

Koeajossa ollut yksilö oli varustettu toimistopaketilla. Pakettiin kuuluu ohjaamon takaosassa, vuoteen sijalla oleva, osin ylös nostettava taso, jonka molemmin puolin on kaksi tuolia. Tarvittaessa taso voidaan laskea alas, jolloin saadaan aikaan väliaikainen vuode.  Aikaisemmin mainittu, hyvin optimoitu voimansiirto mahdollistaa pyörittelyn lähialueen rakennustyömailla ja myös pidemmän reissun lavetti perässä. Yöpyminen mukavassa ohjaamossa on helppoa.

Kuljettajan työmaa.
Toimistohommia.

Monttuun
ja maantielle

Auton ajettavuus ja vetokyky ovat kohdillaan. 16-nopeuksinen automatisoitu vaihteisto toimii hienosti, oikea pykälä löytyy moneen menoon. Pitkä perävälitys tekee pitkistä reissuista taloudellisia. Hidas peruutusvaihde taas helpottaa, kun vekslataan kärryjä  ahtaisiin rakoihin. Moottorin teho ja vääntö riittävät varmasti tilanteisiin, joissa auto työskentelee. Tarjolla on myös telinkevennys, joka lisää liikkeellelähtökykyä entisestään. Erityistä huomiota valmistaja on kiinnittänyt työturvallisuuteen. Perävaunun kiinnittäminen  on yksi näistä asioista. Polttoainesäiliön kylkeen integroidut askelmat ja oikeisiin paikkoihin asennetut tasot mahdollistavat vaunun turvallisen kiinnityksen.

Kokonaisuus ratkaisee

Iveco X-Way edustaa mainiolla tavalla valmistajan tiettyyn ajotehtävään toteuttamaa ajoneuvoa. Mainiosti potkiva moottori, hyvin toimiva vaihteisto ammattitaitoisesti optimoituun voimansiirtoon tarjoaa hyvän työkalun vaativaan ajoon. Ivecolla on hyvät paukut  lyödä kiilaa pohjoismaisten valmistajien markkinaosuuksiin. Kyllä siellä montun mäessä pärjää myös espanjalaisella.

IVECO MY17 ON+ AS440X57-E6c TZ C13 6x4 (C56T)

  • Moottori: 570 C13 - Cursor 13 - 570 hv
  • Teho: 420 kW (570 HP) @ 1900 rpm
  • Vääntö: 255 Kgm (2500 Nm) @ 1000 rpm
  • Voimansiirto: Hi-Tronix, 16-vaihteinen automatisoitu, akseliperäiset vetoakselit
  • Akseliväli: 3 200 mm
  • Vetopöytä
Kuljetus-Logistiikka-messut

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: