Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Riskaabeli kyytiläinen

Oranssi neliö ajoneuvon keulassa tarkoittaa, että kyseessä on vaarallisten aineiden kuljetus. VAK-kilvistä ei kannata huolestua, sillä yleensä merkinnät tarkoittavat, että turvallisuusasiat ovat erityisen hyvällä mallilla. VAK-lakia ollaan parhaillaan uudistamassa.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 3/2021

Oranssi neliö ajoneuvon keulassa tarkoittaa, että kyseessä on ADR- eli VAK- eli vaarallisten aineiden kuljetus. Olkoonpa kyydissä syttyvää, myrkyllistä tai ympäristölle haitallista ainetta, ei VAK-kilvistä kannata huolestua: – Kun öljyauto tulee tiellä vastaan, voivat muut autoilijat luottaa, että sen turvallisuusasiat ovat kunnossa, vakuuttaa kuljetusyrittäjä Kari Korhonen. Hän on seurannut läheltä ajoneuvotekniikan kehitystä ja turvallisuusmääräysten tiukentumista jo neljällä vuosikymmenellä.

Kuljetus Kari Korhonen Oy:ssä kokeneet kuljettajat työskentelevät hyvin itsenäisesti ja heitä kuunnellaan, kun esimerkiksi uusia kalustohankintoja  suunnitellaan. Tiedot ja taidot pysyvät ajan tasalla jatkuvalla koulutuksella. Kari Korhonen seuraa hyvillä mielin insinööriksi opiskelleen poikansa Sami Korhosen valmistautumista yrityksen ohjaksiin. Sukupolvenvaihdosta alettiin suunnitella jo joitakin vuosia sitten, ja Kari luottaa siihen, että  polttoainekuljetuksille kumipyörillä on kysyntää vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Rakennustarvikkeita Irakiin ja Saudeihin, dieseliä Yhdysvaltain suurlähetystöön neuvosto-Moskovaan. Voi vain kuvitella, millaisia lupia ja koreografioita on vaadittu 1980- ja 1990 -luvuilla, kun Rauno ja Aki Saarinen aloittelivat isänsä kuljetusliikkeessä! Noista säiliökuljetusten kulta-ajoista on Mikko Saarinen Ky:ssä jäljellä enää lämmitys- ja polttoöljyn kuljetukset kotitalouksille ja maatiloille. ADR-lupia pidetään kuitenkin voimassa, sillä asiakkaat vaativat niitä myös kappaletavaran irtoperäliikenteeseen. Koronatilanteen joustot lupiin saavat veljeksiltä kiitosta, samoin onnistunut edunvalvonta SKAL Suoritealojen elementtityöryhmässä. Lue veljesten yritystarina.

Huhtikuussa tapahtui kaksi kuolemaan johtanutta suojatieonnettomuutta, joissa oli osallisena raskaan liikenteen ajoneuvo. Lapsi ja vanhus menehtyivät. Se oli surun ja hiljaisuuden paikka. Saimme yhteydenottoja medialta ja kansalaisilta. Eräs yhteydenottaja, pienen lapsen isä, oli tuohtunut ja vaati tarkempaa syyniä kuljetustehtäviin päästettäville. Juttelimme. Kerroin liikenneturvallisuustyöstä, jota monet kuljetusyrittäjät tekevät omalla ajallaan kouluissa ja päiväkodeissa. Hän piti sitä tärkeänä: – On hienoa, että olette miettineet näitä asioita.

Kerromme Kuljetusyrittäjässä piakkoin, millaista uutta sääntelyä ajoneuvojen turvateknologiaan liittyen on luvassa, ja mitä se tarkoittaa kuljetusyrityksille. Tällä välin, jos vain aikatauluunne mahtuu, lähestykää alueenne kouluja ja päiväkoteja ja tarjoutukaa järjestämään liikenneturvallisuustapahtumia. SKAL:n alueyhdistyksistä löytyy apuja ja neuvoja. Myös Rahtarit, Liikenneturva ja paikallinen poliisi ovat hyviä kumppaneita, ja SKAL:n viestinnästä saa materiaaleja. Paljon tätä toimintaa jo onkin, jatkakaa hyvää työtä!

Jos sinä tai läheisesi koette kuormitusta raskaan liikenteen ammattiin liittyen, suosittelen soittamaan numeroon 020 345 888. Puhelu ohjataan ensimmäiselle raskaan liikenteen vertaistukihenkilölle, joka pystyy ottamaan sen vastaan. Nämä vapaaehtoiset auttajat ovat mukana toiminnassa sydämen asiana, heille kannattaa puhua!

Aurinkoista loppukevättä!

VAK-laki muuttuu

Vaikka tekniikka on kehittynyt ja käytännön vaatimuksia on tiukennettu, vaarallisten aineiden kuljettamista koskeva laki on pysynyt melko muuttumattomana vuodesta 1994. Nyt sitä ollaan viimein uusimassa, ja hyvä niin, sanoo SKAL suoritealojen toimitusjohtaja Jari Harju. Huolta herättänyt, kaavailtu lastitiedon avaamispakko saatiin luonnosvaiheessa esityksestä pois.

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista.

Vuotekno
Kuljetusyrittäjä 6/2021
Kuljetusyrittäjä 6/2021
Kuljetusyrittäjä 5/2021
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Kuljetusyrittäjä 2/2021

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: