Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Renaultin siriuksenkeltainen kaunotar

Renaultin F1-talli on valinnut kalustonsa kuljettamiseen saman merkkiset vetoautot. Niiden univormu on yhtäläinen ja tyylikäs. Keltamustat veturit ovat tulleet tutuiksi osakilpailujen varikoilta. Renault Trucks on varustellut 100 erikoismallia, jotka näyttävät samalta kuin kilpatallin vetoautot. Suomeen näitä Siriuksenkeltaisia autoja on myyty 10 kappaletta.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 4/2019

Pääsin koeajamaan yhtä näistä Renaultin erikoismalleista. Auton erikoinen, keltainen värisävy on kaunis. Samoin sitä korostava musta raitakuvio. Auto on juuri saman värinen kuin F1-tallin kilpa-autot. Kuljettajan paikalta on nähtävissä useita erilaisia, silmiinpistäviä yksityiskohtia, kuten ulkoasun sävyyn väritettyjä sisustan osia. Lopputulos on tyylikäs kokonaisuus.

Auton varustus on kattava. Kuljettajaa hemmotellaan Recaron valmistamalla istuimella sekä 7 tuuman näytöllä varustetulla Roadpad viihde- ja navigaattorijärjestelmällä. Akseliväliltään 3,8 metrin rekanveturi on teknisesti aivan sama kuin perusmalli. 520-hevosvoimainen moottori on jo melko yläkanttiin 40 tonnin painoluokassa olevalle yhdistelmälle. Meno on ripeää, homma luonnistuu. Nähtäväksi jää, kuinka kevyellä kuormituksella kiitävän yhdistelmän pakokaasujen puhdistusjärjestelmä pystyy vastamaan tehtävästään. Nelostiellä Oulun reittiä ajaville tämä ei ole varmasti mikään ongelma. Kehä III:n alueella tapahtuvissa lyhyissä siirroissa regeneraation tarvetta saattaa tulla esille silloin tällöin.
 

Mukava työpaikka.
Viihdekeskus.

Renaultin automaattisen vaihtamisjärjestelmän ohjaus vaatii pientä totuttelua. Eteenpäin mennään helposti ja vaihteisto toimii ruotsalaisen serkkunsa tavoin mainiosti. Taaksepäin ajettaessa joutuu hiukan miettimään. Taakse mennään valitsemalla vivusta eteenpäin-ajoasento ja kääntämällä  samassa vivussa olevasta katkaisijasta pakki päälle. Kun tähän tottuu, homma käy näppärästi ja loogisesti. Kuljettajan istuin on erinomainen. Pientä moitetta annan oikean sivupeilin kuvusta, joka peittää hiukan liikaa näkyvyyttä kriittisille pisteille.

Ohjaamo tarjoaa kuljettajalle yhden alan parhaista ajanviettotiloista. Vuode on erinomainen, jääkaappi on sijoitettu hyvään paikkaan ja kuljettaja voi hallita kaukosäätimellä erilaisia asioita suoraan vuoteeltaan. Säilytystilaa on erinomaisesti. Viiden tähden hotellissa on mukavaa viettää  lepohetkensä. Sport Racing -henkinen sisusta on pirteä ja laadukas. Automaattinen taukoilmastointi pitää huolen siitä, että kuljettajalle ei tule hiki helteellä eikä vilu talvipakkasilla. Renaultin mökissä kelpaa köllötellä.

Erikoisvarusteltu Renault T High Sport Racing on piristys harmaiden rekanvetureiden joukossa. Tällainen auto motivoi kuljettajaansa pitämään ajokkinsa moitteettomassa kunnossa. Auto kelpaa sellaisenaan erilaisten festivaalien tähdeksi. Kuitenkin se on täysverinen ja näyttävä työkalu, jolla materiaali siirtyy tyylillä paikasta toiseen.

Laatua yksityiskohdissa.
Turvallisuutta työntekoon, rengaspaineen valvonta.

RENAULT T HIGH 520 4x2 E6 EDITION
RENAULT SPORT RACING

Moottori: DTI 13
Maksimiteho: 520 Hv / 382 kW, 1430–1800 rpm
Maksimivääntömom.: 2550 Nm, 1000–1430 rpm
Vaihteisto: Optidriver AT 2612F (14,94–1) -vaihteisto ja automaattinen kytkin,
12 vaihdetta eteen ja 3 taakse
Akseliväli: 3 800 mm
Renault Sport Racing- varustelu

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: