Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Renaultin ahkera duunari

Yksi Suomen kuljetustoiminnan selkärangoista, maatamme etelä- ja pohjoissuunnassa halkova runkoliikenne vaatii määrätyntyyppisen kaluston. Ajoneuvojen mitoituksissa joudutaan ottamaan huomioon tavaraliikenneketjujen omat vaatimukset. Myös se, että kalusto liikkuu lähes joka päivä kellon ympäri tuo mukanaan lisävaatimuksia.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 8/2020

Otetaan selvää, kuinka ranskalainen Renault T 460 soveltuu kotimaiseen kuljetusympäristöön. Perustekniikaltaan hyvinkin tuttu ajokki kiidättää yhdistelmää riittävällä voimalla. Sen yksitoistalitrainen 460-hevosvoimainen moottori riittää juuri sopivasti 68 tonnin yhdistelmään. Moottorin perässä on ruotsalaissukuinen automatisoitu Optidriver-vaihteisto.

Autoon nousu on helppoa, askelmat ja kaiteet ovat sopivalla kohdalla. Kuljettajan istuin on ranskalaiseen tyyliin mukava myös pitkille ajomatkoille. Ohjauspyörän keskiön tasaiseen pintaan kestää hetken aikaa totutella. Samoin alkuun sekavalta tuntuvaan vaihteenvalitsimeen, jonka toiminnan loogisuus vaatii hetken miettimisen. Ohjauspyörän pylvääseen asennettu monitoimikatkaisin sisältää useita vaihteiston ja hidastimen käyttämiseen tarkoitettuja toimintoja. Kun valitsimen käyttöön tottuu, alkaa meno maittamaan. Ohjaamon sisätilat ovat esimerkilliset. Vaikka koeajetussa autossa ei ollut korkein valittavissa ollut T-High-ohjaamo, tilaa on silti riittävästi. Samoin säilytystilaa kuljettajan tarvitsemille varusteille.

Tällä kertaa en päässyt ajamaan koeajoa täyteen kokonaismassaan lastatulla yhdistelmällä, mutta aikaisemmat kokemukseni varmasti pitävät paikkaansa. Renaultin T-sarja on kelpo työkalu raskaaseen kuljetustyöhön. Toisaalta olisi ollut kiva kokea, miten paketti kulkee yksitoistalitraisen moottorin vetämänä. Ainakin moottorin vääntö-/tehotaulukkoa tulkitsemalla
voidaan päätellä, että vähintään riittävästi. Koska runkoliikenteen autoilla suoritetaan myös lähialuejakoa, jonka takia moottori ei välttämättä aina toimi optimaalisella käyntilämpötila- alueella, sopivan kokoisella moottoriteholla voidaan välttyä hiukkassuodattimen toistuvalta puhdistuspoltolta. 

Koeajetun ajokin päällirakenteena oli vääksyläisen EL-Korin valmistama, 2 000 kilon takalaitanostimella varustettu Rahti Elli -kori. Kokosivuaukeava 7,7 metriä pitkä kuormakori vaikuttaa hyvin laadukkaalta, tukevalta ja toimivalta. Auton Dolly-kita tekee siitä moneen käyttötarkoitukseen soveltuvan veturin.
 

Vaikka Renault on kotoisin kaukaa Galliasta, sen maahantuoja on huolehtinut, että päivitys kotimaisille kuljetusmarkkinoille on onnistunut. Sukulaisuussuhde Volvoon on selkeä. Tämä näkyy parhaiten voimalinjasta. Myös Volvon huoltoverkoston kanssa yhteistyössä tehtävä jälkimarkkinointi takaa sen, että autolla voidaan huoletta operoida kotimaisessa runkoliikenneverkostossa. Kun pakettiin lisätään suomalainen päällirakennevalmistus, voidaan jo puhua kohtuullisen suuresta kotimaisen työn osuudesta. Kyllä Rellulla pärjää maamme valtateillä, ja myös sen ulkopuolella.

Renault T 460 6x2 rahtiauto

Moottori: D11K460, 11 litraa, 460 hp, 2 200 Nm
Vaihteisto: Optidriver, 12 nopeutta, automatisoitu
Omamassa: 12 600 kg
Kokonaismassa: 28 000 kg
Pituus: 10 165 mm
Leveys: 2 600 mm
Korkeus: 4 200 mm
Kuormakori: EL-Kori, Rahti-Elli 7 700 mm
Takalaitanostin: Zepro 2 000 kg
Vetokytkin: TAV Dolly-kita
 

Vuotekno

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: