Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Räyhäkäs maansiirtäjä

Keskieurooppalaiset kuormaautonvalmistajat on totuttu näkemään pitkillä sileillä valtaväylillä. Ivecon Trakker -mallisarjasta löytyy myös melko korkean kotimaisuusasteen omaava vaihtoehto maansiirtoon.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 2/2020

Ivecon Trakker on suunniteltu toimimaan yleisen tien ulkopuolella. Raskaaseen maansiirtoon auton maahantuoja tarjoaa vaihtoehdon, jossa on Suomessa asennettu lisäakseli ja kivilava. Maineikkaiden VTA:n ja Talman Asennus Oy:n kanssa  yhteistyössä tehty viisiakselinen maansiirtäjä on rakennettu hankaliin olosuhteisiin.

Kotimaisin eväin.

 Akseliväliltään 4 750 millimetriseen 2+2 -akselistorakenteiseen alustaan on asennettu VTA:n ohjaava taka-akseli keventimellä. Apurunko ja ryhmäkippi ovat Nummelta ja lava Talmasta. Yläperälaudalla ja liejulukolla varustettu lämpölava on  hitsattu HD-450 -suurlujuusteräksestä, pohja kymmenen mm:n ja sivut kuuden mm:n levystä. Näillä eväillä valmiin ajoneuvon kotimaisuusaste on huomattava. Kokonaispainoa viisiakselisella on 41 tonnia. Ohjaamossa kuljettaja huomaa selvästi, että kyseessä on työkalu eikä hienostohotellin vastaanotto. Kaikki tarvittava on lähellä, tukevasti asennettuna ja helppokäyttöisinä. Lisäksi toiminnot voidaan suorittaa työhanskat kädessä. Ohjauspyörä on valtava, viisiakselisessa autossa pitää  ottaa huomioon sen kääntämiseen tarvittava voima myös mahdollisissa ohjausvaihteen häiriötilanteissa. Automatisoidun vaihteiston käyttö on helppoa, sormi oikealle katkaisijalle ja menoksi. Tasauspyörästön lukkojen sekä telinkeventimen ja  -nostimenkatkaisijoiden käyttö on helppoa ja loogista. Kipin hallintavipu on sijoitettu hyvin käden ulottuville.

Tien päällä auto kulkee hyvin, hiukan tottumista vaatii ohjauspyörän pehmuste, joka on hiukan sen kehän yläpuolella. Viisisataa hevosvoimainen, kolmetoistalitrainen moottori on ajoneuvon kokonaismassaan nähden riittävän puhdikas. Vaihtaminen sujuu pehmeästi ja sukkelasti. Kuusitoistavaihteinen vaihteisto tarjoaa oikean välityksen hankaliinkin olosuhteisiin, ykkönen on todella hidas vaihde. Ivecon tapa sijoittaa oikeanpuoleinen peilipaketti lähelle ohjaamon kulmaa häiritsee näkyväisyyttä etuoikealle, tämän kuljettaja voi kompensoida  kääntämällä hiukan päätään peilipaketin ohitse.

Raskaan työn tekijälle.

Iveco Trakker sopii hyvin suomalaiseen sielunmaisemaan. Siinä on sopivasti jotain eteläeurooppalaista sovitettuna kotimaiseen ajatusmaailmaan. Tuloksena on toimiva työkalu, jolla raskas maansiirto sujuu vaivattomasti. Kotimaisuusaste on saatu huomattavan korkealle valitsemalla suomalainen tietotaito päällirakennevalmistuksessa. Tällä paketilla maa siirtyy vaivattomasti.

Iveco Trakker MY13
AT410T50 10x4*6

Moottori: Cursor 13, 500 hv/2300 Nm
Vaihteisto: Eurotronic 2, 16 vaihdetta, automatisoitu
Akseliväli: 4 750 mm
Kokonaismassa: 41 000 kg
Etuakselit: 2 x 9000 kg, lehtijousitus
Vetoakselit: 19 000 kg, Tandem napaperillä, pitkittäis- ja poikittaislukko, lehtijousitus
Viides akseli: VTA, sähköhydraulisesti ohjattu, ylösnouseva, ilmajousitettu
Lava: Talman Asennus Oy

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: