Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Puhtaasti kiinalaisella Maxus-sähköpakettiautolla

Tämä vuosi on ollut sähköisen liikkumisen kulta-aikaa, sähkön voimalla liikkuvien autojen markkinaosuus kasvaa huimasti. Latauspaikkojen määrä on kasvussa. Myöskin tavaroiden kuljetuksiin tarkoitettuun kalustoon on saatavissa sähköisiä vaihtoehtoja.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 5/2021

Maailman viidenneksi suurimman autonvalmistaja SAIC-Motorin uusi suomalainen maahantuoja on ottanut tuontimallistoonsa kaksi pakettiautoa. Saimme tuoreeltaan koeajoon 3 500 kilon
kokonaispainoisen Maxus e-DELIVER 9 -sähköpakettiauton. Koeajettu yksilö oli suurin, 11 kuution tavaratilalla varustettu malli. Autoa saa myös kevytkuorma-autona 13 kuution tavaratilalla. Auton omamassa on hiukan reilu 2 600 kiloa, joten kantavuudeksi jää 860 kiloa. Tavaratila on selkeä, hyvin vaneroitu ja varustettu lattiasidontalenkein. Sivuseinien yläosassa olevat LED-valaisimet ovat hyvin tehokkaat valaisten tavaratilan mainiosti. Takaovet avautuvat hyvin, lähes sivuseinää vasten.

Autoa liikuttaa 200-hevosvoimainen, 310 Nm:n väännön omaava sähkömoottori. Se saa eväänsä 88,55 KWh:n akustosta, joka on sijoitettu matalalle pohjalevyn päälle. Valmistajan arvion mukaan auton toimintasäde on kolmensadan kilometrin luokkaa (WLTP 296 km.). Akun lataus 20 prosentin varauksesta 80 prosenttiin kestää DC- pikalatauksella 45 minuuttia ja kotona vaihtovirtalatauksella akun täyttymiseen menee aikaa noin kahdeksan tuntia. Auton kojetaulun energiamittarin ja koeajon aikana tehtyjen latausten perusteella luvattu toimintasäde pitänee myös paikkansa.

Auton ohjaamo täyttää kaikki länsimaiset standardit. Ajoasento on mukava, kojetaulunäkymä nykyaikainen. Suunnanvaihtajasta voidaan hallita myös rekuperaation voimakkuutta kolmella eri asennolla. Näistä ennakoiva kuljettaja voi valita mieleisensä riippuen ajo-olosuhteista sekä maastosta. Tällä on suuri merkitys toimintasäteeseen, ennakoivuus vie pidemmälle. Ajaminen on helppoa; suunnanvaihdin D-asentoon, yllättävän suuren liikeradan omaavan käsijarruvivun vapautus ja kaasua, siis sähköä. Auto lähtee liikkeelle ripeästi, tämä ei ole itsetarkoitus, ripeät lähdöt kuluttavat energiaa. Kevyellä jalalla pääsee pidemmälle. Riippuen alamäen jyrkkyydestä sekä esimerkiksi liikennevaloihin lähestymisen nopeudesta, kuljettaja voi säätää moottorijarrutuksen tehoa ja näin ottaa osan energiasta talteen akustoon. Oikea-aikaisella rekuperaatiolla voidaan toimintamatkaa pidentää huomattavasti.

Kiinalainen sähköpakettiauto yllätti positiivisesti, positiivisuudellaan. Maxus on laadukkaasti rakennettu, vaihtoehtoista voimanlähdettä käyttävä menopeli. Auton maahantuojan, norjalaisen RSA:n suomalainen tytäryhtiö panostaa kunnolla sähköautoihin. Norjalaisilla on hyvin pitkät perinteet sähköautoilusta. RSA Suomi on aloittanut valtakunnallisen jälkimarkkinoinnin kehitystyön.  maahantuoja on laajentamassa mallistoaan muun muassa myöhemmin julkistettavalla avolavaisella pakettiautolla.

Maxus e-Deliver 9

Moottori: 147 Kw, (200 Hv), 310 Nm
Toimintasäde: 296 km, WLTP 296 km
Akku: 88,55 kWh
Akseliväli: 3 760 mm
Kokonaismassa: 3 500 kg
Omamassa: 2 640 kg
Kantavuus: 960 kg
Pituus: 5 940 mm
Leveys: 2 062 mm
Korkeus: 2 525 mm

Vuotekno

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: