Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

”Post-Brexit” liikennöinti Britanniaan

Manner-Eurooppaan pyrkivät kuorma-autot jumiutuivat Englannin kanaalin poikki johtaville väylille joulun alla. Kuvat perheidensä luo kaipaavista kuljettajista olivat sydäntä särkeviä. Tilanne liittyi koronaviruksen pelättyyn ”brittimuunnokseen”, mutta se oli myös esimakua uudesta arjesta Brexitissä. Liikennöinti Yhdistyneeseen Kuningaskuntaan on muuttunut pysyvästi.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 1/2021

Sisarjärjestömme Logistics UK:n edustaja Rona Hunnisett kertoi ongelmista tuoreeltaan maantieliikenteen kansainvälisen kattojärjestön, IRU:n, viestijöiden kokouksessa. Hänen mukaansa eurooppalaiset kuljettajat eivät suostu ajamaan Britteihin, koska pelkäävät jäävänsä sinne jumiin, kuten jouluna kävi. Liikennevirrat saarivaltioon ovat parhaillaan 5 000 ajoneuvoa luokkaa päivässä. Maahan tulevia kuljetuksia ei toistaiseksi pysäytetä, mutta Hunnisett kehottaa selvittämään huolella, mitä dokumentteja tarvitaan ja pitämään niitä mukana. Myös todistus negatiivisesta COVID-testistä tarvitaan. Pienen etäisyyden päähän rajoilta ollaan perustamassa koronatestauslinjoja, jotta liikenne ei puuroutuisi kanaalinylityspaikoilla.

”Huolehtikaa että Britteihin tullaan oikeiden papereiden ja
negatiivisen COVID-todistuksen kanssa.”

Logistiikkaoperaattorit raportoivat pahenevasta konttipulasta ja konttihintojen räjähdysmäisestä noususta, kun halukkaita liikennöitsijöitä ei löydy. Muun muassa DB Schenker keskeytti Britanniaan suuntautuvan liikenteensä muutamiksi päiviksi, kun tullausdokumentteja ei saatu täydellisinä ja terminaalit uhkasivat täyttyä. Schenkeristä kerrotaan, että liikenne jatkuu  jälleen normaalisti ja tavara liikkuu muuttuneeseen tilanteeseen nähden hyvin. Suomesta tavaravirrat ohjautuvat joko suoralla laivayhteydellä Britanniaan tai Euroopan terminaalien  kautta. Myös Schenkeriltä tähdennetään huolellisuutta tarvittavien asiakirjojen suhteen ja dokumentit myös tarkistetaan etukäteen ruuhkien välttämiseksi.

IRU väläyttää Ison-Britannian tarkastelevan TIR-järjestelmää ratkaisuksi rajabyrokratiaan, jonka odotetaan pahenevan heinäkuussa 2021. Silloin kuuden kuukauden ylimenokausi päättyy ja myös saarivaltioon suuntautuva liikenne pysäytetään rajamuodollisuuksiin. Tilanne elää koko ajan.

Ajamassa Britanniaan - kuka neuvoo?

Logistics UK tarjoaa jäsenilleen neuvontaa. Meillä Suomessa kuljetusyritysten kannattaa kääntyä oman, muun muassa ulkomaan liikenteeseen keskittyneen yhdistyksen, SKAL-S:n puoleen, jonka ulkomaan liikenteen konkari Hanni Tuomaala auttaa jäseniä selvittämään paperisotaa.

Lähteitä:
Tullin ohjeistus
Yhdistyneen Kuningaskunnan Brexit-sivut
SKAL Suoritealat ry/ erit. Hanni, puhelin 09 478 999, skals@skal.fi

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: