Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Pojasta pakettiauto paranee

Neljänkymmenen vuoden ajan Toyota Hiace tuli tutuksi kaikilla teillämme, kaupungeista maatiloille. Viime vuosikymmenen alussa silloisen päästövaatimuksen tiukentuminen lopetti legendan maahantuonnin.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 2/2021

Tuolloin Hiacen korvasi Toyota Proace, jonka tekniikka oli päivitetty täyttämään päästövaatimukset Euro V -tasolle. Valmistusmaakin muuttui Japanista Ranskaan. Vuonna 2016 esiteltiin jo malliston toinen sukupolvi, jonka uusin versio oli koeajossamme. Hiacen pojasta on kasvanut kelpo mies.

Autoon nousu on ison oven ansiosta helppoa, kuljettajan penkillä on hyvä istua. Väliseinän muotoilun ansiosta kuljettajan penkissä on hyvät säätövarat myös pitkälle kuljettajalle. Ajoasento on hyvin henkilöautomainen. Mittariston selkeys on sananmukaisesti silmiinpistävää. Lisäpisteet mainiolle, kojetaulun päälle nousevalle lasilevylle heijastuvasta nopeusmittarinäytöstä. Ajettaessa nopeuden tarkkailu on helppoa, kun tarvittava tieto on suoraan näkökentässä. Vaihteenvalitsin on sijoitettu sopivasti käden ulottuville, kiertokatkaisimen symbolit ovat selkeitä. Tarvittaessa vaihteita voi hämmentää myös ohjauspyörän edessä olevilla vivuilla. Auto käynnistetään omasta katkaisijasta ilman virta-avainta. Kojetaulun sivunäyttöön on yhdistetty mediapaneeli, navigaattori sekä peruutuskamera. Viimeksi mainitun toimintaperiaate on hyvä, samassa näytössä on sekä perinteinen kuva että lintuperspektiivikuva.

Reilun 3 000 kilon painoista pakettiautoa liikuttaa 120-hevosvoimainen nelosmoottori, johon on yhdistetty kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Tällä combolla meno on riittävän ripeää. Ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan myös nykyisin sallituilla moottoritienopeuksilla. Lisämaininta tulee hiljaisesta ohjaamosta. Kuormaa Proace kantaa 1 300 kiloa. Kuormatila on 3 905 mm pitkä ja 1 628 mm leveä, korkeus 1 397 mm. Pitkää tavaraa saa lastattua apumiehen penkin takana olevasta luukusta. Kuormatilan tilavuus on 6,6 kuutiota. Testissä olleeseen yksilöön oli asennettu Modular-Systemsin hylly-/kaappivarustus. Tämä  auto soveltuu mainiosti myös huoltokäyttöön.

Toyota Proace on mukava pakettiauto monenlaiseen käyttöön. Erilaisten avustavien turvajärjestelmien, kuten sivupeileihin sijoitettujen ohittavasta autosta varoittavien valojen ja rauhallisesti toimivan kaista-avustimen kanssa autolla on turvallista ajaa.

Hiacen perillinen soveltuu työajoon aivan kuten esi-isänsä.

Toyota Proace 2.0 D 120 automaatti L2 Modul-System -hyllyvarustus

Moottori: 2,0 diesel, neljä sylinteriä, 120 hv
Vaihteisto: automaatti, 8 vaihdetta
Kokonaispituus: 5 309 mm
Kokonaisleveys: 1 920 mm
Kokonaiskorkeus: 1 940 mm
Raideleveys: edessä 1 630 mm, takana 1618 mm
Kokonaispaino: 3 100 kg
Kantavuus: 1 300 kg
Perävaunun kokonaismassa: jarrullinen 2 500 kg

Vuotekno

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: