Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Piilaakso

Onko voimakkaasti kehittyvä liikenne Suomen Piilaaksoa? Hyvä jos on! Mitä dynaamisempi ala, sitä enemmän se vetää puoleensa nuoria ja sitä laadukkaampaa logistiikkaa näemme tulevaisuudessa. Muistetaan kuitenkin samalla, että kuljetusyritykset tarvitsevat ennakoitavuutta voidakseen suunnitella toimintaansa pitkäjänteisesti. Kuljetustiedon hallinnan on säilyttävä yritysten käsissä!

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 4/2018
Pääkirjoituskuva

Kun saksalainen verkkokauppa lupaa keskisuomalaiselle asiakkaalleen toimituksen seuraavaksi päiväksi, voi paketin tuoda laukaalainen Kuljetusapu Korhonen Oy. Yrittäjä Kasse Korhonen on itse luonut ohjelmiston monimutkaisen ja aikatauluherkän pakettilogistiikan toteuttamiseen. Asiakas ei tätä näe, sillä häntä kiinnostaa vain ajallaan  ja ehjänä saapuva paketti. Palvellessaan kärsimättömiä nettiasiakkaita Korhoset ovat nykyaikaisten kuluttajamarkkinoiden ytimessä ja syvällä digitalisaatiossa. Logistiikan sähköistyminen ja ”palveluistuminen” ovat  kuitenkin vasta alullaan, jos kuuntelemme asiantuntijoita.

Kuuntelemmehan me. Tämän lehden mentyä painoon tapaamme ”Corridor as a Service” (”CaaS, kuljetuskäytävä palveluna”) -hankkeen taustavoimia. Keskustelemme logistiikan keräämästä tiedosta, ja miten sitä  haluttaisiin käyttää. Huhut suunnitelmista alkaa paikantaa tavaraliikenteen kuljetuksia ja kerätä niistä tietoa ovat herättäneet huolta ja suuttumusta. Kuljetusyrittäjät ovat vahvasti sitä mieltä, että tieto kuljetuksen  lähettäjästä, vastaanottajasta, sisällöstä ja reitistä kuuluu kuljetusyritykselle – ja luonnollisesti  asiakkaalle – ei kolmansille osapuolille. Heille tieto on paitsi kuljetusyrityksen tuottaman palvelun ydintä ja kilpailuetu,  myös lastiturvallisuuskysymys.

Liikenteen Turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Mia Nykopp toppuuttelee näitä huolia profiilijutussamme ja vakuuttaa, että kuljetusyritysten toiminnan turvallisuutta, kannattavuutta ja markkinoita, puhumattakaan  tietoturvallisuudesta, ei unohdeta jatkossakaan. Häntä innostavat digitalisaation avaamat mahdollisuudet liikenteessä. Mahdollisuuksina  voitaneen pitää myös HCT:itä, joista saattaa tulla uusi normi, jos  asetusmuutos etenee syksyllä. Kun silmissä vilisee pilotteja, mitta- ja massa-asetuksia ja liikennekaaria, elämä voi tuntua tukalalta yrittäjästä, joka haluaisi edetä suunnitelmallisesti ja pienin säädöin, ei veivata  palettia uusiksi vähän väliä. Kaikki eivät ole yhtä valmiita elämään ”liikenteen Piilaaksossa”.

Ei Piilaaksosta vaan Tuusniemeltä löytyy raikas perheyritys, jossa siskokset ja lankomies yrittävät yhteistuumin soraa, maitoa ja jäteratkaisuja, muiden muassa. Toimituspäällikkömme Ulla kävi tapaamassa  Tervoja ja Tukiaisia ja vakuuttui siitä, että sukupolvenvaihdos on mahdollista toteuttaa sujuvasti ja sopuisasti, kun vanhempi polvi ottaa nuoremmat mukaan varhaisessa vaiheessa. Yrittäminen sujuu sutjakkaasti  ”oikeitten immeisten pitäjässä”, luehan ja tule hyvälle tuulelle!

Mitä CaaSiin ja kaikkeen liikenteen hypetykseen tulee, on hyvä asia, että maantieliikenne herättää kiinnostusta ja keskustelua, kunhan osapuolia oikeasti kuunnellaan. Mitä dynaamisempi ala, sitä enemmän se vetää  puoleensa nuoria ja sitä laadukkaampaa logistiikkaa näemme tulevaisuudessa. Jos haluat keskustella liikenteen ilmiöistä, olemme Porin SuomiAreenassa 16.7. alkavan viikon. Löydät meidät ja Taksiliiton  yhteisteltalta 34 – tervetuloa moikkaamaan!

Aurinkoista kesää!

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista. heini.polamo@skal.fi, @HeiniPolamo

Kuljetusyrittäjä 1/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019
Kuljetusyrittäjä 5/2019
Kuljetusyrittäjä 4/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: