Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Perusvarusteltu koukkuauto MAN TGS

Espoon Juvanmalmilla sijaitsevan, MAN kuorma-autojen maahantuojan hiljattain valmistunut esittelyauto on perusvarusteltu, nopeasti suoraan työhön toimitettu yksilö.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 6/2021

Kolmeakselisen MAN TGS:n päälle on asennettu 21 tonnin Multilift Ultima 21HL -koukkulaite. Auton moottorina hyrrää yhdeksän litran D1556 400 hv.

Nopeasti tehtaalta saatava, perusvarusteinen alusta voidaan varustaa pikaisesti  ja näin varmistaa uuden ajokin valmius aloittaa työt työmailla. Auton ohjaamossa perusvarustus näkyy sopivalla  tavalla vanhanaikaisena. Vaikka ohjaamon yleisilme on nykyaikainen, mallisarjansa tuorein, kuljettaja varmasti kokee toimintaalueensa tutun turvallisena. Mittaristo on perinteinen analogisella näytöllä lisättynä tarpeellisella määrällä digitaalisuutta. Taustapeilit on asennettu pitkien varsien päähän eli ne tarjoavat kohtuullisen näkyvyyden sekä maantiellä että työmailla.Heille, jotka haluavat  nykytekniikkaa, löytyy valikoimasta täysin digitaalinen mittaristo ja perinteiset peilit korvaava MAN Optiview -kameravalvontajärjestelmä.

Koeajossa olleen MAN TGS:N päällirakenteena on kotimainen Multiliftin 21 tonnin, 1 570 millin tartuntakorkeudella oleva koukkulavalaite. Laite on varustettu toisen sukupolven FLEX-ohjausjärjestelmällä, joka helpottaa lavan käsittelyä huomattavasti. Asennustyöt on tehty huolellisesti ja laadukkaasti.

Autoon nousu on tehty helpoksi liukumisenestolla varustettujen askelmien sekä oikeisiin kohtiin sijoitettujen nousukahvojen ansiosta. Päiväohjaamossa isompi kuljettaja kokee lievää ahtaanpaikan kammoa, mutta tarjolla olevaan tilaan tottuu nopeasti. Kojetaulun näyttö, katkaisijat ja koukkulavan käyttölaite ovat asennettu ergonomisesti. Aikaisemmin saksalaisia autoja vaivanneista  katkaisijoiden sekavista merkinnöistä ei ole enää vaivaa, toimintoja pystyy hoitamaan vaikka työhanskat kädessä.

Auton ajettavuus on kohdillaan ja meno vakaata, peileistä kuljettaja löytää tarvittavan näköalueen lähimaastosta. Automatisoitu vaihteisto tekee oman työnsä riittävällä varmuudella.  Missausvaihtamisia ei koeajon yhteydessä tapahtunut. Koeajetun ajokin perävälitys on melko pitkä, 2.85:1. Tällä välityksellä auto soveltuu mainiosti myös pidempien matkojen lavansiirtoihin.

Perusvarusteltu MAN TGS on mainio esimerkki työkalusta, joka saadaan nopeasti myyjän pöydältä rekisterikilpien asennukseen. Asiakkaan tarpeista ja toivomuksista riippuen, varustelutasoa voidaan nostaa harkittuun, asiakkaan mieltymyksiin soveltuvaan erikoisvarusteltuun yksilöön. Tällöin täytyy valmistautua huomattavasti pidempään toimitusaikaan.

MAN TGS 26.400 6x2-4 BL

Moottori: 9 litraa, D1556 400 hv / 1800 Nm
Vaihteisto: MAN TipMatic 12.26 DD, 12 nopeutta
Akseliväli: 4 200 mm
Etujousitus: parabeeli
Takajousitus: ilma
Välityssuhde: 2.85:1

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: