Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Perinteikäs laatupaku Mercedes Sprinter

Monesta tuotemerkistä on tullut aikojen kuluessa käsite. Mercedeksen raskas pakettiauto Sprinter on yksi näistä. Auto on tullut tutuksi taajamissamme ja kaupungeissa jo liki 25 vuoden ajan. Viime vuonna Sprinteristä esiteltiin jo kolmas sukupolvi.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 5/2019

Koeajossamme ollut, huoltoautoksi varustettu etuvetoinen Sprinter edustaa mallisarjassaan monikäyttöistä perusautoa. Keskipitkä kori normaalikorkuisella katolla soveltuu hyvin sekä pakettien toimituksiin että erilaisiin huoltotöihin. Hiukan alle 150-hevosvoimainen OM651-moottori ja siihen yhdistetty kuusivaihteinen, käsivalintainen vaihteisto on hyvä yhdistelmä ripeäkulkuiseen pakettiautoon. Auton, nimensä mukainen mukavuusistuin on monisäätöinen, joten hyvä istuinasento saadaan helposti isoille ja pienille kuljettajille. Mittaristo on erittäin selkeä, saksalaiseen tyyliin.

Tilaa löytyy.
Monitoiminen tavaratila.

Passiivista turvallisuutta
Testissä ollut yksilö oli perusvarusteinen, mukavuuspenkin lisäksi varustukseen kuuluu 5 kW:n lisälämmitin, aktiivinen jarruavustin, sivutuuliavustin sekä taustapeiliin yhdistetty peruutuskamera. Jo näillä varusteilla saadaan lisättyä passiivista turvallissuutta. Sivutuuliavustin vakauttaa auton kulkua esimerkiksi puuskittaisessa sivutuulessa. Järjestelmä aktivoituu noin 80 kilometrin tuntivauhdissa ja ottaa huomioon myös autoon kytketyn perävaunun. Jarruavustin on aktivoituna aina auton liikkuessa. Avustin tunnistaa törmäysvaaran, lisää jarrutustehoa ja aloittaa tarvittaessa itsenäisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi uhkaan. Peruutuskameran näytön sijainti on todella hyvässä paikassa. Samalla kun tarkkailee tilannetta auton takana, on helppo suunnata katse myös oikeaan taustapeiliin.

Ajajan auto

Auton käytös on hallittua, ajaminen hyvin helppoa. Ripeässä kiihdytyksessä moottorin käyntiääni kuuluu ohjaamoon mutta normaalissa maantieajossa melutaso on alhainen. Nykyaikaisen pakettiauton ohjaamot ovat  tilaihmeitä. Erilaisille, kuljettajan tarvitsemille esineille on oltava oma tilansa. Sprintterissä tätä tilaa riittää. Tuulilasin ja hallintalaitteiden välinen alue on muotoiltu sellaiseksi, että siinä voi huoletta säilyttää  pikkutavaroita. Samoin tuulilasin ja ohjaamon katon välinen alue. Kuljettajan tila jää siten pelkästään hänen käyttöönsä.

Tavaratilan vanerointi sekä työkaluhyllyjen asennus on tehty huolella. Autossa oli lisävarusteena liikuteltava, alumiininen ramppi, jolla omilla pyörillään olevat tavarat saadaan helposti kyytiin. Kuormanvarmistuspisteet ovat asianmukaiset. Kokonaisuus on erinomainen, sekä ajamisen että kuorman kannalta.  Näkee  selvästi, että kehitystyöhön on panostettu vuosikymmeniä. Lopputulos on kelpo tavarankuljetin, jolla on mukava ajaa  ja tehdä töitä.

Mercedes Sprinter 314 CDI 3.5 Keskipitkä A2

Moottori: OM651, teho 143 hevosvoimaa
Vaihteisto: Kuusi vaihdetta, käsivalintainen
Omamassa: 2 055 kg
Kantavuus: 1 445 kg
Yhdistelmän suurin sallittu massa: 5 500 kg
Pituus: 5 932 mm
Akseliväli: 3 924 mm
Korkeus: 1 789 mm
Leveys: 2 175 mm
Tavaratilan pituus: 3 272 mm
Tavaratilan korkeus: 1 599 mm
Tavaratilan leveys: 1 787 mm

Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: