Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Oulu on meille paras paikka yrittää

Oulun Autokuljetus Oy:n toimitusjohtaja Jaana Kokon työhuoneen ikkunasta siintää 5 hehtaarin merenrantatontti, jolle paalutetaan uutta läpivirtausterminaalia. Tyytyväinen toimitusjohtaja antaa Oululle tonttiasioissa arvosanan 10+. Asiakkaana Oulu on kasvottomampi.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 2/2017

Tähyilemme kohti merenrantaan möyrittyjä monttuja Jaana Kokon ja SKAL Pohjois-Suomi ry:n toiminnanjohtaja Taavi Heikkisen kanssa. Toukokuussa 2018 valmistuva uusi terminaali tehostaa OAK:n toimintaa monin tavoin. Aloite kaupungin siirtämän tien vuoksi syntyneen rantatontin kaavoittamisesta terminaalikäyttöön lähti OAK:lta. Jaana Kokko oli yhteydessä kaupunkiin ja asia lähti etenemään.

– Kaavoitus-  ja investointiasioissa Oulu on yrittäjämyönteinen, joustava ja kuunteleva. Tuntuu, että meitä arvostetaan työnantajana ja veronmaksajana, Kokko kiittelee.
Suoraa investointitukea ei Oulu perusteollisuudelle tarjoa, ja BusinessOulu palvelee lähinnä IT-yrityksiä ja startupeja. Kaupungin kautta saatavat kontaktit ja nopea palvelu kaavoitusasioissa luovat kuitenkin myös perusteollisuuden toimijoille yrittäjämyönteistä ilmastoa. Entä millainen Oulu on ostajana?

– Kasvoton. Mennään lain vaatimusten mukaan, kilpailutusten kautta ja hinta ratkaisee.

Keskusteluun liittyy kuljetuspäällikkö Jouni Herukka, joka on kilpailutuskäytäntöjen kanssa läheisesti tekemisissä. Meitä kiinnostaa, kysyykö kaupunki kalustosta ja liikenneluvista kilpailuttaessaan urakoita.

– Vuosisopimuksissa on oltava laatukäsikirja ja kalustoluettelo kunnossa, mutta niitä ei tarkastella ennen kuin valinnat on tehty. Puistopuolen pidempiaikaisissa sopimuksissa suositetaan uudempaa kalustoa, mutta asiaa ei valvota määrätietoisesti, eikä liikenneluvista kysellä missään vaiheessa, Herukka kertoo.

Herukka pitäisi parempana, että kalustoasiat selvitettäisiin jo tarjousvaiheessa. Kilpailutus sinänsä noudattaa totuttua kaavaa. Oulun työpäällikkö arvioi hankkeet ja hankintaosasto kilpailuttaa. Tarjouspyyntö lähtee sähköpostitse tutuille toimijoille, jotka on hyväksytty kunnan vuosisopimuskumppaneiksi.

Suorat kuljetussopimukset kunnan kanssa ovat OAK:lle joidenkin prosenttien luokkaa liikevaihdosta. Lisäksi urakoita tarjoavat Oulu-konserniin kuuluvat osakeyhtiöt, kuten Oulun Energia, Oulun Vesi ja Oulun Jätehuolto. Monella paikkakunnalla kunnalliset yhtiöt herättävät närää, mutta OAK:lle ne lieventävät hankintoihin liittyvää byrokratiaa.

– Yhtiöt pystyvät kysymään pienempiin urakoihin suoria tarjouksia 3–5 toimijalta, jotka täyttävät kriteerit. Sitten voidaan neuvotella suoraan ja sopia yksityiskohdista. Isommissa urakoissa hankinnat ohjautuvat Hilman kautta. Meille se on normaalia liiketoimintaa, Jaana Kokko sanoo.

Entä Oulun satama? Ollaan merenrantakaupungissa ja luulisi, että satamien kautta virtaa työtäkin Ouluun.

– Jonkin verran sieltä haetaan tai sinne viedään kuormia, mutta suoraa laskutusta sataman kanssa ei juurikaan ole ollut. Satama kilpailuttaa lähiaikoina suuria rakennushankkeita, Jaana Kokko kertoo.

Oulun Rotuaarilla maaliskuisessa räntäsateessa. Tänne pääsee jakeluautolla vain aamuisin.

Kehittyvä Oulu

Oulu on toipunut Nokia-romahduksesta ja kaupungissa rakennetaan taas. Bertel Jungin tien kunnostus Oulun Länsi-Tuirassa kuului kaupungin suurimpiin urakoihin. OAK toimi pääurakoitsijana ja vei työn päätökseen aikataulussa, vaikka alueelta löytyi arvioitua suurempi pilaantunut maa-alue.

– Hankkeessa oli haasteensa, kuten aina kun on pidettävä yllä yhteyksiä useisiin eri ihmisiin. Loppujen lopuksi se meni hyvin, luonnehtii Jouni Herukka.

Oulun muita isompia rakennushankkeita on ollut Kivisydän eli kävelykeskustan alle sijoittuva parkkihalli, jonka oli määrä siirtää merkittävä osa jakelukuljetuksista maan alle. Kivisydämessä on yhdistelmäkorkeuden mahduttavat tilat, mutta käytännössä vain yksittäisten liikkeiden jakelu saadaan hoidettua sieltä. Kivijalkakaupat jaellaan kadulta käsin, kuten ennenkin.

Jouni Herukka pitää Oulun keskustaa vaikeasti liikennöitävänä, mutta jakeluliikenteeseen suhtaudutaan ymmärtäväisesti. Pysäköintiviranomaiset antavat suorittaa jakelun rauhassa.

– Eivät ne turhasta sakota, Herukka arvioi.

Mielikuvien merkitys

OAK:n keltainen logo valkoisen yhdistelmän kyljessä tulee nopeasti tutuksi 4-tiellä, sillä joka päivä kuusikymmentä OAK:n autoa ajaa runkolinjaa pohjoisesta etelään ja takaisin. Raikas uusi sanamerkki korvasi koiravaljakko-logon vuonna 2012. Muutos uuteen, yhtenäiseen brändiin oli rohkea veto tuoreelta toimitusjohtajalta ja herätti aluksi myös vastarintaa.

– Kyllä se jännitti. Olimme teipanneet Nykäsen Pekan auton pikkujoulujuhlaan. Auto ajettiin pimennettyjen ikkunoiden kohdalle ja paljastus tuli vieraille yllätyksenä. Pehmensimme järkytystä jakamalla kaikille pehmokoirat, joiden kaulanauhaan oli pujotettu uuden brändin ”käyttöohjeet”.

Julkistusta edelsi syksyn mittainen urakka Mainonnan Työmaan kanssa. Kokko itse oli päävastuussa, kun OAK ja mainostoimisto määrittelivät uutta brändiä ja sen ulottamista toimintaan. Syntyi säännöstö, joka koski tekstielementtien ja tunnusten sijoittelua ajoneuvoissa – myös muissa kuin valkoisissa. Osakasyritysten omat logot saivat väistyä ohjaamon ovista ja tilalle teipattiin yritysnimi OAK:n fontilla.

– Enää asiasta ei tarvitse keskustella. Asiakastyytyväisyyskyselyjen perusteella OAK:n mielikuva on parantunut tasaisesti, Jaana Kokko toteaa tyytyväisenä.

Myös henkilöstöstä huolehtiminen on OAK:lle eräänlaista imagonhuoltoa. Sitä OAK tekee pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti. Vuonna 2013 OAK palkittiin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointifoorumissa työhyvinvoinnin pitkäjänteisestä kehittämisestä.

– Meillä on aivan upea henkilökunta! Olemme yrittäjäomisteinen talo ja yrittäjähenkisyys tarttuu myös toimihenkilöihin. Meillä ollaan todella sitoutuneita.  
OAK:lla on omaa henkilöstöä 72. Siinä on hallintoa sekä terminaali- ja rakennusväkeä. Kun lukuun lisätään osakasyritykset kuljettajineen, päästään noin 400:aan.

– Olemme tietääkseni ainoa elintarviketerminaali, jolla on Oiva-hyväksyntä, Jaana Kokko pohtii.

Ajan hermolla, kestävällä kehityksellä

Oman alueen suurimpiin kuuluvana työnantajana OAK:lla uskotaan jatkuvan kehittämisen periaatteeseen. Yhtiö hankki ISO 9001 -laatusertifikaatin vuonna 1997 ja ISO 14001 -ympäristösertifikaatti vuonna 2011. Nyt on ajankohtaista päivittää hyväksynnät uuden standardin mukaisiksi.

– Sertifikaatteihin liittyy laadunvalvonnan periaatteet, joita noudamme toiminnassamme ja henkilöstön koulutuksessa, Jaana Kokko kiteyttää.

OAK seuraa uusiutuvien energiamuotojen ja sähköautoilun kehitystä. Vuonna 2015 yhtiö toi markkinoille Green Double -HCT-yhdistelmät, joiden luvat pyörivät vuoteen 2020. Tavoitteena on pienentynyt hiilijalanjälki.

– Meillä on opiskelija vertaamassa HCT:tä 76-tonnisiin. Se onnistuu helposti, koska meillä on kumpiakin samoilla linjoilla. Biopolttoaineisiin tarvittaisiin tukia, jotta ympäristötavoitteet saataisiin täytettyä.

OAK on kaulaansa myöten mukana logistiikan digitalisaatiossa. Se otti tammikuun alusta maarakennuspuolella käyttöön sähköisen kuljetustilausten välityksen suoraan ajoneuvoihin, ja elintarvikekaluston lämpötilaseuranta on jo kolmatta vuotta käytössä. Seuraavaksi pitäisi uudistaa yhtiön verkkosivut. Kokko suhtautuu uudistuksiin välttämättömyyksinä, jotta yhtiö pysyy vastaamaan ajan haasteisiin.

– Olemme avaamassa tietoja digitaalisesti myös kaupan keskusliikkeille, jotka haluavat seurata liikennettä. Digitalisoimme vähitellen koko kuljetusketjun. Rahtikirjoja on lain vaatimuksesta vielä pakko pyörittää myös paperisina, Jaana Kokko pahoittelee.
Lopuksi keskustelemme kuntavaikuttamisesta. Jaana Kokko ei tunne paloa kuntapolitiikkaan, mutta toimii aktiivisesti toimialan omissa elimissä ja hyödyntää laajoja verkostojaan.

– Laitan voimavarani toimialan hyväksi vaikuttamalla eri valiokunnissa ja työryhmissä. Jokaisen elinkeinoelämän toimijan on lobattava asioitamme omien kykyjensä mukaan. Muuten tämä ei toimi.

OAK 70 vuotta

  • Vuonna 1946 perustettu yhtiö, kotipaikka Oulu.
  • Kuljetus- ja maarakennuspalveluita kattaen koko Suomen
  • Omia työntekijöitä: 72
  • Osakkaita: 120 toimivaa
  • Ajoneuvomäärä: noin 200
  • Liikevaihto: 57,8 milj. euroa (2016)
Jakeluliikenteessä on haasteensa, mutta Pekka Nykäsellä on hymy herkässä.

Pekka Nykänen, tyytyväinen oululainen ja oak:lainen

Jututamme Oulun seudun jakeluliikenteen kiemuroista miestä, joka tuntee kaupungin kuin omat taskunsa. Hän on Oulun Kuorma-autoilijoiden hallituksen jäsen ja OAK:n osakasautoilija Pekka Nykänen. Liikenneyhtiö Nykänen Oy ajaa 11 autolla pääasiassa elintarvikejakelua. Henkilöstöä on toistakymmentä. Vuonna 1990 käynnistynyt firma on isän peruja ja kuljettanut alusta alkaen elintarvikkeita. Pekka Nykänen tuli isälleen kuljettajaksi vuonna 1998. Hän osti yrityksestä ensimmäisen erän vuonna 2007 ja loput pikkuhiljaa erissä.

– Asiakashankinta ja laskutus hoituvat OAK:n kautta. Se on helppoa meille yrittäjille.

Myös kuljetusten seurantalaitteet ja muut digitaaliset ratkaisut tulevat OAK:lta. Polttoainelaskut vähennetään tilityksistä.
Pekka Nykänen on tottunut sukkuloimaan keskustan vaikeimmissakin paikoissa, sillä ”pakkohan sinne on mennä”. Keskustan kävelykadulle, Rotuaarille, pääsee jakelemaan vain klo 6:n ja 11:n välillä, mikä ei ole ihan helppo yhtälö. Monet liikkeet toivovat jakelua samoihin aikoihin.

– Rotuaarilla on jaettavana kymmenisen liikettä lyhyen ajan sisällä. Jotkin kaupat aukenevat vasta klo 10, marketit onneksi aikaisemmin.

Pekka Nykänen ei sinänsä vastusta jakelun aikarajoitusta, sillä siinä on hyvätkin puolensa. Se rauhoittaa keskustaa jalankulkijoiden käyttöön. Entä talvikunnossapito, miten se toimii Oulussa?

– Keskustassa talvikunnossapito ei ole suuri ongelma. Kävelykatu on lämmitetty. Tiet muualla Oulussa eivät ole hyvässä kunnossa. Tiehöylä saisi käydä useammin ja hiekoituksessa on toivottavaa. Hiekoittamattomuus on ongelma erityisesti syrjäseudulla. Suolaus ei täällä auta pakkasen takia. Kertyy polanteita.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: