Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Onnistuneen Power Truck Show’n resepti: Hyväntuuliset ihmiset ja komeat autot

Power Truck Show kokosi kuljetusalan kansan 12.–13. elokuuta nauttimaan kesäkauden parhaista tunnelmista. Kävijämäärä oli ennätykselliset 32 000 ja näyttelyautoja oli paikalla 502.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 4/2022

Power Truck Show’n esimakua nähtiin jo torstaina. Rekkaconvoyssa hienosti maalatut ja tuunatut ajoneuvot tarjosivat tienvarsille kerääntyneille katsojille upeaa katsottavaa Alahärmää lähestyessään.

SKALin osastolla juttua riitti kävijöiden kanssa niin käyttövoimista, ammattidieselistä, koulutuksista kuin myös kuljetustukien hakumenettelystä. Vierailijat olivat  hyväntuulisia ja monet saapuivat paikalle koko perheen tai peräti suvun kera.

SKALin Anssi Kujala (kesk.) keskusteli kuljetusyrittäjien Tommi Lempinen (vas.) ja Juha Riihimäki kanssa huollon ja komponenttien kohonneista kustannuksista.

Käyttövoimasiirtymä vaatii aikaa ja investointeja

Perjantaina pidettiin Powerparkin Palacehallin Magnum-elokuvateatterissa Raskaan liikenteen käyttövoimat -seminaari, jossa käsiteltiin monipuolisesti käyttövoima-
aihetta. SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala totesi esityksessään:

– Vaihtoehtoisten käyttövoimien tulee olla aidosti realistinen vaihtoehto kuljetusyrityksille, vain siten voidaan toteuttaa käyttövoimasiirtymä tuhoamatta kuljetusyritysten kilpailukykyä.

Kuljetuspäällikkö Martti Lielahti Pimara Oy:stä kertoi kokemuksia täyssähköisestä jakeluautosta ja projektipäällikkö Jukka Pellinen esitteli Keulink Oy:n sähköautoversion. LNG-auton käyttökokemuksia jakoi hallituksen puheenjohtaja Pentti Ahopelto Heikki Ahopelto Oy:stä ja nykyaikaisen dieselmoottorin esitteli tuotepäällikkö Mika Jukkara Scania Suomi Oy:stä. Vuoromestari Mikko Saastamoinen Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta muistutti kuulijoita siitä, miten onnettomuustilanteissa pitä huomioida erilaiset käyttövoimat.

Kaikkien seminaarin esitysten perusteella fosfaattisia polttoaineita tullaan tarvitsemaan raskaassa liikenteessä vielä pitkään. Vähäpäästöisempien vaihtoehtojen yleistymisen edellytyksenä on niiden riittävä jakelu- ja latausverkosto.

Kansanedustaja Juha Mäenpään (ps) juttuseurana SKAL Pohjanmaan Riikka Pakkala (vas.), SKALin Heini Polamo ja SKAL Suoritealat ry:n Jari Harju.
Teija Auramaa (vas.) ja Hanna Vainio yllättivät SKALin Matti Grönforsin iloisesti ja levittivät ympärilleen hyvää tuulta.
Kansanedustaja Minna Reijonen (ps) Nilsiästä viihtyi miehensä kanssa pitkään keskustelemassa SKALin Ari Herralan (vas.) kanssa.
Kuljetusyrittäjät Tomi Roimola ja Mika Laurén keskustelivat kuljetustuen hakumenettelystä.
Yara
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: