Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Omantunnonkysymys

Niin saatiin Suomelle presidentti seuraavaksi kuudeksi vuodeksi! Oli mielenkiintoista, että presidentinvaalien maakuntakohtaiset tulostiedotteet kirjoitti Ylen Voitto-robotti. Jotta ihminen jaksaisi lukea Voiton asiallista tekstiä, se saa vielä toistaiseksi journalistisen loppusilauksensa ihmiseltä. Voittoa kehitetään, ja siitä tulee vielä taitavampi.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 1/2018

Robotit ovat levinneet tehtaiden automaatiolinjoilta  perinteiseen ihmistyöhön, leikkaussaleihin ja hoiva-aloille. Kiinalaisessa päiväkodissa saattaa tavata Keeko-robotin pitämässä seuraa lapsille, suomalaisessa hoivakodissa Paro-hylkeen lohduttamassa dementikkoja. Sähköisen kansalaisuuden  emomaa Viro on kiinnostunut keinoälyn identiteetistä lainsäädännössään. Virolla on syynsä pohtia asiaa, sillä virolainen yritys esitteli hiljattain ihmistä tarkemman taistelurobotin. Jos keinoäly olisi muutakin kuin ihmisen omistama kone, voisiko  sen asettaa vastuuseen tekemistään virheistä?

Jututimme Kuljetusyrittäjän tulevaisuus-numeroon yrittäjiä, jotka pohtivat tulevaisuutta ja tekevät valintoja strategisesti ja ennen  kaikkea inhimillisesti. Turkulainen kierrätyskuljetuksia hoitava Sami Mäkinen tankkaa täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettua MY dieseliä, koska haluaa säästää luontoa. Vaikka pelissä on paljon, hän tekee laskelmansakin käsin. Kansainvälisiin merikonttikuljetuksiin erikoistuneen Containershipsin toimitusjohtaja Kari-Pekka Laaksonen tiimeineen investoi miljoonia nesteytettyyn maakaasuun ja siten pienentää asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Isoja pääomamenoja pehmentää polttoaineen alhaisempi käyttökustannus.

VTT:n emeritustutkija Nils-Olof Nylund pohtii muun muassa letkassa-ajon pelisääntöjä ja vastuukysymyksiä. Hän povaa, SKAL Kuljetusbarometrin tulosten myötäisesti, että fiksuille kuljettajille on jatkossakin työtä – kenties entistä fiksumpaa sellaista.SKAL:in Älykästä logistiikkaa -seminaarissa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner mainitsi, että robottibussien tielle on noussut matkustajien haluttomuus luottaa oma turvallisuutensa koneen varaan. Epäilemättä sama pätee, jos kysytään kansalaisilta, kohtaisivatko nämä talvikeleillä mieluummin ihmisen kuin robotin puutavarayhdistelmän puikoissa.

Tulevaisuudessa keinoäly on yhä suuremmassa roolissa myös logistiikassa. Sen vuoksi meidän on pian ratkaistava suuria kysymyksiä vastuusta ja luottamuksesta. Voimmeko luottaa robottiin, jolla ei ole omaatuntoa eikä omaa ainutlaatuista elämää varjeltavana?

Pitäkää huolta talvisilla teillä,

Heini

PS. Millainenkohan kirjoitus tästä olisi tullut robotin näpyttelemänä...

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista. heini.polamo@skal.fi, @HeiniPolamo

 

Kuljetusyrittäjä 3/2018
Kuljetusyrittäjä 9/2017
Kuljetusyrittäjä 8/2017
Kuljetusyrittäjä 7/2017

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: