Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Näppärä leipäkone Renaultin D-sarjasta

Renaultin D-sarjan jakelukäyttöön tarkoitettu mallisto on jo reilun seitsemän vuoden ikäinen. Mallisto tarjoaa laajan valikoiman lyhyisiin ja keskipitkiin kuljetuksiin. Kokeilimme malliston todellista leipäkonetta, kokosivun aukeavalla, 7,5 metrin uormatilalla ja kahden tuhannen kilon takalaitanosturilla varustettua perusjakaria.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 4/2020

Miljoonakaupunkien logistiikan järjestämiseen suunnitellun Renaultin jakeluauton ominaisuudet sopivat varmasti myös meidän pienien kirkonkylien tavarankuljetuksiin. Autoon on todella helppo kiivetä myös huonolla kelillä, kiitos hyvin suunniteltujen askelmien, joiden pinta on sopivan karhea. Ohjaamoon nousemista helpottaa tukeva tartuntakahva. Istuinasento on  vähintään hyvää luokkaa, ohjauspyörän säädöt ovat riittävät. Näkymä peileistä on riittävä, oikeanpuoleisen peilin asennus peittää vain hiukan näkymää etuoikealle.

Kuljettajan työympäristö on laadukkaan oloinen, mittaristo selkeä ja katkaisimet loogisesti asennettuja. Automatisoidun vaihteiston hallinta sujuu Renaultin tapaan ohjauspyörän pylvään oikealla puolella olevalla vivulla. Sen toimintaan kannattaa keskittyä huolella, peruutusvaihdehan kytketään edelleen valitsemalla ensin eteenpäin-ajovaihde. Peruutuskameran näyttö on sijoitettu hyvälle paikalle.

Koeajossa olleeseen yksilöön oli asennettu närpiöläisen NEK:in valmistama, 7,5 metriä pitkä, kokosivunaukeva kuormakori. Kori on varustettu nostettavalla takaläpällä. Kuormausta helpottaa Dhollandian valmistama kahden tonnin takalaitanostin kaukosäädöllä. Kuormakori vaikutti laadukkaalta ja kestävältä. Kuormanvarmistuspisteet ovat asialliset ja helppokäyttöiset.

Kokonaisuudessaan suomalais-ranskalainen jakeluauto on kelpo tavarankuljetin, jolla kevyen tavaran jakaminen sujuu luontevasti. Kokonaispainoltaan 14 300-kiloiseen ajokkiin jää  kantavuutta 6 660 kiloa. Tällä massalla 250-hevosvoimaisella moottorilla ja kuusinopeuksisella automatisoidulla vaihteistolla varustettu voimalinja suoriutuu tehtävistään tarpeeksi  rivakasti. Auto ei ole mikään raketti, mutta hyvää keskituntivauhtia tuskin lähdetään ensimmäisenä hakemaan, kun on kyse nopeatempoisesta jakeluliikenteestä.

Renault D14 250

Moottori: 7,7 litraa, kuusi sylinteriä, 250 hv / 950 Nm
Vaihteisto: Optitronic, automatisoitu, kuusi nopeutta
Akseliväli: 5 300 mm
Kokonaispituus: 9 413 mm
Kokonaisleveys: 2 550 mm
Kokonaismassa: 14 300 kg
Kantavuus: 6 660 kg
Kuormakorin ulkopituus: 7 500 mm

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: