Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Mummolaan ja maastoon

Viisi mukavaa istuinpaikkaa, autoveroton, ei tarvetta ajopäiväkirjalle, pieni käyttövero, alle 90 euroa vuosi. Perään saa kytkeä 3 500 kiloisen perävaunun. Isuzun kevytkuormaautoksi rekisteröidyllä D-Max Work Edition-mallistolla tämä kaikki on mahdollista.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 4/2022

Avolavalla varustettu Isuzu DMax kevytkuorma-auto ei ainoastaan tarjoa etuja, sillä on myös vaatimuksia. Ajo-oikeutena pitää olla vähintään C1, yli 750 kilon perävaunua vedettäessä C1E. Yrityskäytössä kuljettajan täytyy noudattaa ajo- ja lepoaika-asetusta, joten autoon täytyy asentaa ajopiirturi. Lisäksi auton nopeus on rajoitettu, 90 km/t. Jos hyväksyy nämä seikat, saa itselleen käyvän ajoneuvon, jolla voi suorittaa monipuolisia ajotehtäviä.

Konehuoneessa jyllää nelisylinterinen, 1,9-litrainen dieselmoottori, jonka tarjoama maksimiteho, 163 hevosvoimaa riittää pitkällekin taipaleelle. Kokonaispainoltaan 3 510 kiloinen auto kulkee reippaasti kohti rajoitusnopeutta. Moottorin ääni joutokäynnillä on perinteisen rouhea, tielle päästyä ääni tasoittuu. Kuusivaihteinen automaattivaihteisto toimii tyylikkäästi, jakovaihteiston kautta ovat kytkettävissä nopea ja hidas alue. Tarvittaessa nelivetotekniikka kytketään päälle sähköisesti, samoin
takatasauspyörästön lukot.

Ohjaamon äänieristys on kohdillaan. Muutenkin ohjaamon järjestelyt on suunniteltu hyvin. Ovenkarmin yläosassa oleva kahva on oikealla kohdalla, joten nousu käy vikkelästi huolimatta korkeasta maavarasta. Mustasta, aidosta nahasta tehdyt penkit sopivat hyvin kuljettajalle ja ovat helposti puhdistettavat. Kylmänä pakkas-aamuna ensimmäiset metrit ovat tosin jäätäviä istuimien materiaalin takia, mutta onneksi istuimenlämmittimet toimivat tehokkaasti. Kojetaulua hallitsee yhdeksäntuumainen näyttö, joka yhdessä mittariston kanssa on selkeä ja helppolukuinen.

Isuzusta löytyy runsaasti turvallisuusvarusteita, kuten törmäyksenestoavustin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloavustin, kaistavaroitin, aktiivinen kaistavahti, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, törmäyksenestojärjestelmä ja ajonvakautukseen kuuluva perävaunun vakautusjärjestelmä.

Maantiellä auto kulkee tasaisesti, erillinen taka-akseliin lisätty ilmajousitus lisää kuormankantokykyä ja helpottaa perävaunun vetoa. Maastossa auto näyttää kyntensä, lähestymiskulma 30,5 astetta ja jättökulma 24,2 astetta tekevät autosta oikean maastoauton vailla kompromisseja. Auton etu onkin siinä, että se on monikäyttöinen erilaisiin olosuhteisiin.

Viisi istumapaikkaa (takapenkkiläisillä rajoitetut jalkatilat) ja 1 571 mm x 1 530 mm lava, mahdollistavat sekä henkilöiden että kohtuullisen tavaramäärän kuljetuksen samaan aikaan. Kantavuutta löytyy noin 1 300 kiloa. Vajaan viikon koeajossa auton kulutus sen oman ajotietokoneen mukaan oli erittäin kohtuullinen 7,1 l/100 km. Rajoitetulla nopeudella on varmasti merkitystä kulutukseen.

Kevytkuorma-autoksi rekisteröity Isuzu D-Max on näppärä keksintö. Suomeen rekisteröitynä siitä on saatu irti kaikki hyöty, jota veronmaksaja voi itselleen saada. Jos pakettiin liittyvien edellä mainittujen velvollisuuksien ja rajoitetun nopeuden kanssa pystyy elämän, saa autosta itselleen hienon työkalun, jolla voi tarvittaessa vidä pienen perheensä vaikka mummolaan.

Isuzu D-Max Work Edition Double Cab 163 TDi 4WD 6AT LSE

Moottori: Rivi-4, 1,9 l, 163 hv, 360 Nm
Voimansiirto: automaattivaihteisto, kuusi nopeutta, jakovaihteisto, sähköisesti kytkettävä neliveto, takatasauspyörästön lukko
Pituus: 5 265 mm
Leveys: 1 870 mm
Korkeus: 1 790 mm
Kokonaispaino: 3 510 kg
Kantavuus: 1 320 kg
Lavan mitat: 1 571 mm x 1 530 mm
Vetomassa: 3 500 kg
Yhdistelmän kokonaismassa: 7 500 kg

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: