Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

MobiCarnet koko kuljetusketjun käyttöön

Älykästä Logistiikkaa -seminaarissa esiteltiin SKAL:in yhteistyökumppaneidensa kanssa markkinoille tuomat maanteiden tavaraliikenteen uusimmat digitaaliset ratkaisut MobiCarnet -tuoteperhe ja Aski+ -sovellus.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen & Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 1/2018

Puheenjohtaja, talousneuvos Teppo Mikkola avasi Älykästä Logistiikkaa -seminaarin Kuljetuskuutiossa Helsingissä 18. tammikuuta. Hän kertoi etteivät uudet tuotteet ole syntyneet helposti, eivätkä ilmaiseksi, mutta ne osoittavat, että kuljetusyrittäjät etsivät yhä tehokkaampia ratkaisuja ankarasti kilpailluille markkinoille.

– Olemme aina olleet rohkeita ja valmiita kokeilemaan uusia asioita. Digitaalisuus on saatava muuttumaan arjen logistiikan työvälineeksi.

Ministeri Anne Berner kiitti ja kannusti MobiCarnet -sovelluksen kehittäjiä ja digitalisaation uranuurtajia.

Seminaarin pääpuhuja, ministeri Anne Berner liikenne- ja viestintäministeriöstä kiitti uusien digitaalisten palveluiden luomisesta. Ne tukevat hallituksen tavoitetta liikenteen palveluiden rakentamisesta yhä sähköisempään suuntaan ja mahdollistavat entistä paremman palvelun, liiketoimintaympäristön ja tiedon hyödyntämisen.

Tilaisuuden juontaja, SKAL:n viestintäpäällikkö Heini Polamo tiedusteli ministeriltä aikatauluja sähköisen rahtikirjan ratifioimiselle ja vinjetin käyttöönotolle Suomessa. Ministeri lupasi, että ratifiointi hoidetaan mahdollisimman pian. Hallitusohjelmassa jo oleva vinjetti vaatii hänen mukaansa enää joidenkin lakien kirjoittamista.

Sähköinen rahtikirja eCMR

Toimitusjohtaja Iiro Lehtonen SKAL:sta esitteli ylpeänä MobiCarnet -tuoteperheen. MobiCarnet-hanke on toteutettu virolaisen ERAAn ja SKAL Kustannus Oy:n yhteistyönä, EU-rahoituksella ja Viron tulliviranomaisten sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tuella.

MobiCarnet -sovelluksessa laaditaan ja välitetään kuljetusketjun käyttöön tarvittavat sähköiset asiakirjat, ja sen kautta on mahdollista luoda sähköinen rahtikirja eCMR, jota Suomi ei siis vielä hyväksy rajan ylittävässä liikenteessä, mutta esimerkiksi Viro hyväksyy. Myös EU:ssa ollaan kiinnostuneita MobiCarnet’sta, kertoi Iiro Lehtonen:

Kari Lehtomäki Telialta esitteli sähköisen tunnistautumisen MobiCarnet´iin. Se toteutetaan Telia Mobile ID:n avulla.

– Kun meillä on kuljetusketju, jonka kaikki osapuolet, lähettäjä, rahdinkuljettaja ja vastaanottaja, käyttävät MobiCarnet’ta, liikennekomissaari Violeta Bulc odottaa meitä Brysseliin esittelemään ratkaisua.

MobiCarnet -tuoteperheeseen kuuluu myös MobiFootprint -sovellus, jolla mitataan automaattisesti CO2-päästöjä sekä ADR-kuljetuksia hoitavia kuljettajia ohjeistava MobiADR.

Yksi MobiCarnet -sovelluksen ydinkohdista on sähköinen tunnistautuminen, joka toteutetaan Telia Mobile ID:n avulla. Sen esitteli myyntipäällikkö Kari Lehtomäki Telialta.

Toimitusjohtaja Petri Laitinen Huolinta- ja Logistiikkaliitosta tiedusteli MobiCarnet -sovelluksen yhteensopivuudesta muihin järjestelmiin.

Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton toimitusjohtaja Petri Laitinen tiedusteli puheenvuodossaan, miten palvelut yhdistetään kuljetusasiakkailla ja huolitsijoilla jo nykyisin käytössä oleviin tietojärjestelmiin. Lisäksi hän tiedusteli, miten SKAL aikoo varmistaa, että MobiCarnet lähtee ”lentoon” ja markkinoidaan koko kuljetusketjulle.

Iiro Lehtonen lupasi, että SKAL kumppaneineen tekee kaikkensa MobiCarnet´in jalkautumiseksi logistiikan kenttään. Lauri Lusti ERAAsta puolestaan muistutti, että käyttäjien on itse varmistettava MobiCarnet -sovelluksen yhteensopivuus omiin järjestelmiinsä ja ettei MobiCarnet kerää tietoja, vaan välittää niitä.

Toimitusjohtaja Heikki Rantala Hiekka-Laitila Oy:stä on tyytyväinen Aski+ -sovelluksen käyttäjä.

Kuljetusyrityksen digitaalinen ohjauspyörä Aski+

Johtaja Petri Murto SKAL:sta lupasi esitellessään Aski+ -sovelluksen, että se laskee kuljetusyrittäjän stressikerrointa, koska se auttaa johtamisessa ja muistaa asioita yrittäjän puolesta. Kuljetusyrityksille keskeisimpänä ominaisuutena on sopimuksien ja niiden sisältämien indeksien automaattinen seuranta.

Kuljetusyrittäjä, toimitusjohtaja Heikki Rantala Hiekka-Laitila Oy:stä käyttää Aski+ -palvelua ja suositteli sitä lämpimästi, mutta totesi yleisön riemuksi, että vihaa koko sydämestään digitalisaatiota.
– Mukana sähköistämisessä on kuitenkin oltava, muuten ei pärjää. Askiin on viety minun pääkoppani sisältö. Sieltä se löytyy, jos minulle jotain sattuu, Heikki Rantala totesi.

Kuljetuskuutio-palkinnon vastaanottivat Porokello-hankkeen kehittäjistä Tommi Hirvi DNA (vas.), Matti Seimola V-Traffic, Jaakko Ylinampa Lapin ELY-keskus, Ahti Lahtela Paikkatieto Online ja Matti Särkelä Paliskunnat.

Vuoden 2017 Kuljetuskuutio Porokello-hankkeelle

Seminaari huipentui iloisissa tunnelmissa, kun estradille kutsuttiin palkittaviksi Porokello-hankkeen kehittäjiä. Heille ojennettiin SKAL:n vuoden 2017 Kuljetuskuutio-palkinto ja kunniakirjoja. Palkinnolla SKAL arvostaa useiden eri tahojen ja kuljetusalan yhteistyön tuloksena syntynyttä ja yhteistyöhön perustuvaa digitaalista ratkaisua, jonka avulla tiellä liikkujat torjuvat porokolareita.

– Maksuton Porokello on vähentänyt merkittävästi inhimillisiä ja aineellisia vahinkoja. Lupaamme Porokellolle täyden tuen myös tulevaisuudessa, ja kiitämme lämpimästi kaikkia sen kehittämiseen osallistuneita tahoja, totesi Teppo Mikkola.

Porokello

Porokello-sovellus varoittaa tiellä tallustavista poroista. Syyskuusta 2017 alkaen porovaroituksia vastaanottavan Porokello-sovelluksen on voinut ladata sovelluskaupasta yleisimpiin puhelinmalleihin.

Älypuhelinsovelluksena toimiva Porokello perustuu ammattiautoilijoiden verkoston reaaliaikaisiin porovaroituksiin. Porokello toimii kojelaudalle asetetussa kännykässä. Kun kuljettaja huomaa tiellä poroja, hän varoittaa napinpainalluksella muita lähialueilla ajavia ammattiautoilijoita. Varoitus näky tunnin ajan kaikilla Porokello-sovelluksen käyttöön ottaneilla sekä niillä autoilijoilla, jotka vastaanottavat varoitukset ajoneuvonsa navigaattoriin.

Porokello-sovellus lähti liikkeelle kemijärveläisen Ahti Lahtelan ideasta. Porokello on Lapin ELY-keskuksen hallinnoima hanke. Järjestelmän kehittämisessä ovat mukana myös Liikennevirasto, Paliskuntain yhdistys, Paikkatieto Online Oy, Milliemallie Oy, DNA Oyj, joka on toimittanut ammattiautoilijoiden käytössä olevat puhelimet ja liittymät sekä V-Traffic, jonka palvelu lähettää varoitukset noin puoleen miljoonaan henkilö- tai kuorma-auton GPS-navigointilaitteeseen.

www.porokello.fi

 

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: