Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Tip Europe mainos

Mercedes Vito 25 vuotta

Mercedeksen keskiraskasta pakettiautomallistoa edustava Vito-mallisarja täytti viime vuonna 25-vuotta. Sen uusimmat malliversiot ovat nyt saatavissa myös Suomessa. Koeajoimme malliston lippulaivan, nelivetoisen uudella moottorilla varustetun yksilön.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 2/2021

Koeajossa ollut, kauniin punainen Mercedes Vito pakettiraketti oli varustettu väkevällä, 163- hevosvoimaisella, nelisylinterisellä 1 950 cm3:n kaksoisturbo-moottorilla. Matalilla kierroksilla toimii muuttuvageometrinen ahdin ja korkeammilla kierroksilla hukkaportilla varustettu ahdin. Voimanlähteen perässä on 9-nopeuksinen 9G-Tronic -automaattivaihteisto. Jatkuva neliveto, voiman jakosuhteella 45  (etuakseli) ja 55 (taka-akseli) takaa riittävän etenemiskyvyn myös huonoissa olosuhteissa. Koeajon aikana vallitsi normaali, syksyinen keli, joten nelivedon tuomia etuja ei päästy kokeilemaan.

Kuin henkilöautossa.

Koeajetun yksilön varustus oli runsas: kuljettajan mukavuusistuin, sivutuuliavustin, jarruassistentti, aktiivinen etäisyysavustin Distronic. Näillä kaikilla varusteilla on suuri merkitys kuljettajan aktiiviseen ja passiiviseen turvallisuuteen.

Ehkä ainoa, kuljettajan pituudesta johtuva, lievä moite tulee auton tuulilasin jyrkän kaltevuuden aiheuttamasta vaikeudesta astua auton sisälle. Pitkälle kuljettajalle on hiukan hankala nousta nelivedon nostamaan autoon kolhimatta otsaansa. Kerran pari otsansa kolautettuaan oppii oikean tekniikan. Ajoasento on loistava, kuljettajan mukavuusistuin perinteinen saksalainen, siis erinomainen. Tuulilasin kaltevuus aiheuttaa ongelmia myös ulos näkemisessä. Varsinkin ajoneuvon oikealle puolelle katsellessa täytyy olla tarkkana A-tolpan aiheuttamien katvealueiden kanssa.

Voimakone.

Tehokas moottori liikuttaa nelivetoista pakettiautoa ripeästi ja neliveto tuo ajettavuuteen aivan uusia ulottuvuuksia. Ajo on tanakkaa ja suuntavakaus on kohdillaan. Tähän vaikuttaa myös onnistunut sivutuuliavustin, joka pyrkii kompensoimaan tuulen vaikutusta kulkemiseen. Auton Start/Stop -toiminta oli johdonmukaista ja nopeaa. Polttoaineenkulutusta ei koeajon aikana voitu mitata, mutta uskoisin sen jäävän reilusti alle kymppiin satasella.

Lastauksen helppous

Viton tavaratila on selkeä. Kuuden kuution tilan lastaus onnistuu suuren sivuoven ja reilusti avautuvien takaovien kautta. Tavaratilan pituus on reilut 2,8 metriä. Lisäpituutta saadaan, kun avataan penkkien alla oleva luukku. Lattiassa on riittävästi sidontalenkkejä ja lisävarusteena on saatavilla lattian sidontakiskot, joiden suurin sallittu pistemäinen vetokuorma on 500 daN. Tavaratilan vanerointi on tehty hyvin, auto on todella hiljainen. Perässä voi hinata parhaimmillaan kahden ja puolen tonnin perävaunua.

Uusi nelivetoinen Vito sopii hienosti monipuoliseen käyttöön. Se taipuu raskaaseen työajoon ja kevyempiin kuljetuksiin erilaisissa harrasteissa. Auto on mukava ja hyväkäytöksinen, positiivisella tavalla yllätyksetön. Vitolla pääsee helposti määränpäähän ja takaisin.

Mercedes Vito 116CDI 4x4-3,05 /32K keskipitkä A2 A

Moottori: OM 654 DE 20 LA 120 kW (163 PS) 3800/min
Vaihteisto: 9G-TRONIC -automaattivaihteisto, yhdeksän nopeutta
Akseliväli: 3 200 mm
Pituus: 5 140 mm
Leveys: 2 244 mm
Korkeus: 1 910 mm
Tavaratilan tilavuus: 6 m3

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: